۳٬۵۵۲
ویرایش
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۹: | خط ۹: | ||
شبیهسازی انسان (عربی: الاستنساخ البشری؛ انگلیسی: cloning<ref>سلطانی، و حسین ناصری، مسائل مستحدثه پزشکی، ۱۳۸۶ش، ص۱۹.</ref>) به تولید انسان غیر از راه معمول آن و با استفاده از سلولهای انسان در محیط آزمایشگاهی گفته میشود. شبیهسازی انسان یکی از مسائل مستحدثه فقهی و حقوقی است.<ref>معینیفر، و فریبا حاجیعلی، «نسب طفل شبیهسازی شده در نظام حقوقی اسلام»، ص۱۱۰.</ref> برای شبیهسازی انسان فواید و زیانهای متعددی ذکر کردهاند. امکان بارورسازی زوجهای عقیم، کمک به سلامت نسل آینده و استفاده از صفات ممتاز افراد و افزایش آنها از فواید شبیهسازی انسان، و اختلاط انساب، احساس بینیازی از ازدواج، احتمال از بین رفتن جوامع، تشویق به سقط جنین و احتمال سوء استفاده مجرمان از این روش از مضرات شبیهسازی انسان دانسته شده است.<ref>تسخیری، «نگاهی به موضوع شبیهسازی انسان به کمک تکنولوژی جدید»، ص۶۵-۶۶.</ref> | شبیهسازی انسان (عربی: الاستنساخ البشری؛ انگلیسی: cloning<ref>سلطانی، و حسین ناصری، مسائل مستحدثه پزشکی، ۱۳۸۶ش، ص۱۹.</ref>) به تولید انسان غیر از راه معمول آن و با استفاده از سلولهای انسان در محیط آزمایشگاهی گفته میشود. شبیهسازی انسان یکی از مسائل مستحدثه فقهی و حقوقی است.<ref>معینیفر، و فریبا حاجیعلی، «نسب طفل شبیهسازی شده در نظام حقوقی اسلام»، ص۱۱۰.</ref> برای شبیهسازی انسان فواید و زیانهای متعددی ذکر کردهاند. امکان بارورسازی زوجهای عقیم، کمک به سلامت نسل آینده و استفاده از صفات ممتاز افراد و افزایش آنها از فواید شبیهسازی انسان، و اختلاط انساب، احساس بینیازی از ازدواج، احتمال از بین رفتن جوامع، تشویق به سقط جنین و احتمال سوء استفاده مجرمان از این روش از مضرات شبیهسازی انسان دانسته شده است.<ref>تسخیری، «نگاهی به موضوع شبیهسازی انسان به کمک تکنولوژی جدید»، ص۶۵-۶۶.</ref> | ||
نخستین حیوان شبیهسازی شده در سال ۱۹۹۶م متولد شد | نخستین حیوان شبیهسازی شده در سال ۱۹۹۶م متولد شد.<ref>آقایان، و ارجمند، «[https://eime.tums.ac.ir/article-1-119-fa.html شبیهسازی انسان، تاریخچه و نگاه دینی]».</ref> شبیهسازی حیوانات و در پی آن شبیهسازی انسان، واکنشهای مختلف سیاسی و دینی را همراه داشت.<ref>اسلامی، شبیهسازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیگ و اسلام، ۱۳۸۶ق، ص۵۵-۶۵.</ref> مراجع مذهبی دنیا نوعاً شبیهسازی انسان را ممنوع دانستند، با این تفاوت که برخی آن را ذاتا حرام میدانند، ولی عدهای معتقدند اگر چه شبیهسازی انسان به خودی خود اشکالی ندارد، اما با توجه به آثار و پیامدهای آن، این عمل جایز نیست.<ref>صادقی، «همانندسازی انسان (مروری بر دیدگاههای مراجع ادیان آسمانی و بررسی آن از نظر فقه اسلامی)»، ص۵۶.</ref> کلیسای کاتولیک شبیهسازی انسان را عملی غیراخلاقی و ممنوع اعلام کرد.<ref>اسلامی، شبیهسازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیگ و اسلام، ۱۳۸۶ق، ص۱۰۹.</ref> پروتستانها و یهودیان نیز شبیهسازی را جز در برخی موارد نادر (مانند بچهدار شدن زوجهای نابارور) مذموم دانستند.<ref>صادقی، «همانندسازی انسان (مروری بر دیدگاههای مراجع ادیان آسمانی و بررسی آن از نظر فقه اسلامی)»، ص۴۲-۴۳.</ref> علمای اهل سنت نیز به اتفاق آراء شبیهسازی انسان را عملی نامشروع و مغایر اسلام اعلام کردند.<ref>شبیهسازی انسانی از دیدگاه آیین کاتولیگ و اسلام، ۱۳۸۶ق، ص۲۰۰.</ref> اما فقیهان شیعه دیدگاههای مختلفی، از جواز مطلق تا حرمت مطلق، ارائه دادهاند.<ref>محقق داماد، «شبیهسازی انسان از منظر فقه و اخلاق»، ص۱۵.</ref> | ||
== اقسام شبیهسازی == | == اقسام شبیهسازی == |