۲٬۶۴۵
ویرایش
خط ۱۵۱: | خط ۱۵۱: | ||
== استناد به روایات == | == استناد به روایات == | ||
سه دسته روایت از حیث سند و دلالت | سه دسته روایت از حیث سند و دلالت بررسی شده است: | ||
۱) روایاتی که از تعرض به غیر جنگجویان | ۱) روایاتی که از تعرض به غیر جنگجویان(کودکان، زنان، سالخوردگان، مجانین و حیوانات) منع میکند.(ص۸۵-۸۷ و ۱۸۵ و ۲۳۱ و۳۴۳) | ||
۲) روایاتی که مربوط به خود جنگجویان است اما از بعضی روشها در کشتن نظامیان منع کرده است | ۲) روایاتی که مربوط به خود جنگجویان است اما از بعضی روشها(مانند آتش زدن) در کشتن نظامیان منع کرده است .(ص۸۷) | ||
۳) روایاتی که بر ممنوعیت و حرمت استفاده از سم در بلاد کفر دلالت دارد.(ص۸۷ و ۱۱۲ و ۱۸۶ و ۲۲۸ و ۲۶۷ و ۳۳۳) | ۳) روایاتی که بر ممنوعیت و حرمت استفاده از سم در بلاد کفر دلالت دارد.(ص۸۷ و ۱۱۲ و ۱۸۶ و ۲۲۸ و ۲۶۷ و ۳۳۳) | ||
در | در این بخش به دو نکته اساسی دیگر اشاره شده است: | ||
۱) روایاتی که | ۱) روایاتی که بر جواز سلاحهای کشتار جمعی دلالت دارد. بعضی مانند صاحب جواهر از روایت حفص ابن غیاث که به روایات منجنیق معروف است، جواز القای سم و کشتن زنان و ... را استفاده کرده در حالیکه با روایات عدم جواز قابل جمع است و حمل بر صورت اضطرار میشود و استفاده اطلاق از آن نادرست است.(ص۹۲-۹۷ و ۱۹۱-۱۹۴ و ۳۴۵-۳۴۹) | ||
۲) [[قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح]]: | ۲) [[قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح]]: که هیچ مبنای روایی ندارد علاوه بر این با مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است اما در کلام بعضی از فقها مانند صاحب جواهر آمده است. (ص۸۹ و ۱۱۳-۱۱۵ و ۱۹۵-۱۹۷) | ||
== عقل و اجماع == | == عقل و اجماع == |
ویرایش