پرش به محتوا

ولایت انتصابی فقیه (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[ولایت انتصابی فقیه]] از جمله موضوعاتی است که در چند دهه اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مورد توجه و بحث قرار گرفته است و پیشینه‌ای بیش از این ندارد.
[[ولایت انتصابی فقیه]] بر نصب فقیه جامع الشرایط به ولایت بر مردم از سوی شارع تأکید دارد. این مسئله از جمله موضوعاتی است که در چند دهه اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بیشتر مورد توجه و بحث قرار گرفته است. چالش اصلی این نظریه از آن رو است که مسئله نصب بر ولایت تا پیش از آن، منحصر در امامان معصوم علیهم السلام بوده است و تسری این ولایت به غیرمعصوم نیازمند دلیل است. حامیان نظریه نصب ولایت فقیه با استناد به برخی از روایات بر آنند که شرایط نصب فقیه در منابع حدیثی نقل شده است از این رو هر فقیهی که این شرایط در او کشف شود از جانب خدا بر امت اسلامی ولایت دارد. در مقابل این نظریه، چند نظریه دیگر مانند ولایت انتخابی مقیده فقیه و ولایت امت قرار دارد که بر انتخاب فقیه از سوی مردم تأکید دارند.


چالش این مسئله به ویژه از آن رو است که مسئله نصب بر ولایت تا پیش از این، منحصر در امامان معصوم علیهم السلام بوده است و تسری آن به غیر آنان نیازمند دلیل است. حامیان نظریه نصب ولایت فقیه با استناد به برخی از روایات و مبانی عقلی بر آنند که شرایط نصب فقیه در منابع حدیثی نقل شده است از این رو هر فقیهی که این شرایط در او کشف شود از جانب خدا بر امت اسلامی ولایت دارد.
نصب ولایت فقیه بیشتر در فضای ایران طرح شد و در فضای کشورهای عربی کمتر مورد بحث واقع شده است. در ادامه به برخی از این منابع اشاره می‌شود.
 
مسئله نصب ولایت فقیه از آنجایی که پیشینه‌ای به جز ایران ندارد در فضای عربی کمتر مورد بحث بوده است و بیشتر منابع و مکتوبات به زبان فارسی است که در ادامه فهرست آن ارائه شده است.


== کتاب ==
== کتاب ==
۵٬۲۱۷

ویرایش