۴٬۹۴۳
ویرایش
خط ۷۰: | خط ۷۰: | ||
===منابع فقه: قرآن=== | ===منابع فقه: قرآن=== | ||
قرآن کریم اولین منبع فقه است که در مقالات این مجموعه بررسی شده است. سیفالله صرامی در '''منابع فقه در قرآن کریم''' بیان میکند که از نظر قرآن، اولین منبع فقه خود قرآن است. سنت نیز دومین منبع فقه است که شامل قول و فعل و تقریر معصومان میشود. منبع سوم نیز خبر واحد است. از نظر قرآن، عقل نیز تحت شرایطی میتوان منبع تشخیص احکام باشد. <ref> نخستین انتشار: | قرآن کریم اولین منبع فقه است که در مقالات این مجموعه بررسی شده است. سیفالله صرامی در '''منابع فقه در قرآن کریم'''<ref> نخستین انتشار: [[فصلنامه حقوق اسلامی]]، شماره ۱۷، مرداد ۱۳۸۷ش. [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22892_a629738cd2957e94bfdd613041ba008e.pdf لینک مقاله.] </ref> بیان میکند که از نظر قرآن، اولین منبع فقه خود قرآن است. سنت نیز دومین منبع فقه است که شامل قول و فعل و تقریر معصومان میشود. منبع سوم نیز خبر واحد است. از نظر قرآن، عقل نیز تحت شرایطی میتوان منبع تشخیص احکام باشد. '''درآمدی بر منابع کلامی استنباط از قرآن''''<ref> نخستین انتشار: فصلنامه حقوق اسلامی، شماره ۱، ۱۳۸۳ش [http://hoquq.iict.ac.ir/article_22638_b106562c3c3d8e151d5dee7f8c667cda.pdf لینک مقاله.]</ref> نوشته احمد مبلغی نیز مبانی کلامی منبع بودن قرآن و قلمرو آیات الاحکام و مبانی کلامی روش استنباط از قرآن را بررسی میکند. سپس توضیح میدهد که دریافت مبانی کلامی از قرآن چگونه با بهرهگیری از خود مبانی کلامی ممکن است! از نظر او، تکیه نکردن بر ظواهر قرآن و اعتماد کردن به دقتهای عقلی میتواند در این زمینه راهگشا باشد. | ||
===منابع فقه: سنت=== | ===منابع فقه: سنت=== |
ویرایش