پرش به محتوا

فقه معاصر:پیش‌نویس فقه حقوق و اعتبارات مالی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۱: خط ۲۱:
# باقی ماندن مالکیت برخی منافع یا قابلیت‌های کالا نزد فروشنده.
# باقی ماندن مالکیت برخی منافع یا قابلیت‌های کالا نزد فروشنده.


==باب دوم: بررسی فقهی شرکت¬های سهامی ==
==باب دوم: شرکت‌های سهامی ==
از ابتدای حیات بشری انسان به این نتیجه رسید که مشارکت در بعضی از اموال یا کارهای مهم مانند زراعت، صناعت و یاصید و... منافع مادی و غیر مادی بیشتری نسبت به کارهای فردی دارد. شرع اسلام نیز با تأیید و قانونمند نمودن انواع مشارکت¬ها چون: مزارعه، مساقات، مضاربه و...، بر این نیاز بشری صحه گذاشته است. با پیشرفت روز افزون بشر، نیاز به مشارکت بیشتر نمایان شد، به ویژه در کارهای بزرگ که نیاز به سرمایه¬های زیاد و زمان طولانی بود، که این امر موجب شد که قوانین مشارکت¬های محدود وشخصی برای تأمین خواسته¬های مذکور تغییر یافته وشرکت¬های سهامی به وجود آید.  
نویسنده در ابتدا با اشاره به تاریخ حیات بشر، تصریح کرده است که انسان‌ها از ابتدا به این نتیجه رسیدند که مشارکت در بعضی از اموال یا کارهای مهم مانند زراعت، صناعت یا صید، منافع مادی و غیرمادی بیشتری نسبت به کارهای فردی دارد و شرع اسلام نیز با تأیید و قانونمند نمودن انواع مشارکت‌ها همچون [[مزارعه]]، [[مساقات]] و [[مضاربه]]، بر این نیاز بشری صحه گذاشته است. وی همچنین تصریح کرده است که با پیشرفت روزافزون بشر، نیاز به مشارکت بیشتر نمایان شد و به‌ویژه کارهای بزرگ که نیاز به سرمایه‌های زیاد و زمان طولانی دارد، موجب شد قوانین مشارکت‌های محدود و شخصی برای تأمین خواسته‌های مذکور تغییر یابد و شرکت‌های سهامی به وجود آید.  


محمد رضا مدرسی پس از بیان این مقدمه، برای به دست دادن تعریف جامعی از شرکت¬های سهامی، به پنج ویژگی آن¬ها پرداخته است:  
سید محمدرضا مدرسی با بیان این مقدمه، برای دستیابی به تعریف جامعی از شرکت‌های سهامی، به پنج ویژگی اشاره کرده است:
# در این نوع شرکت یک شخصیت معنوی اعتباری مستقل از سهامداران وجود دارد.  
# در این نوع شرکت، شخصیت معنوی اعتباریِ مستقل از سهامداران وجود دارد.  
# استقلال شخصیت حقوقی شرکت امکان ادامه کار آن، صرف نظر از دیدگاه¬های مختلف سهامداران را می دهد.
# استقلال شخصیت حقوقی شرکت، امکان ادامه کار آن را فراهم می‌کند؛ صرف‌نظر از دیدگاه‌های مختلف سهامداران.
# دیون شرکت سهامی بر عهده خود شرکت است و نه تک تک سهامداران آن.  
# دیون شرکت سهامی بر عهده خود شرکت است، نه تک‌تک سهامداران آن.  
# علی¬رغم استقلال شرکت از سهامداران، اما سهامداران می توانند سهام خود را مبادله یا تبدیل به پول نقد نمایند.  
# علی‌رغم استقلال شرکت از سهامداران، اما سهامداران می‌توانند سهام خود را مبادله یا تبدیل به پول نقد کنند.
# با ویژگی فوق این شرکت¬ها به سرمایه داران امکان می¬دهند تا از فرصت سرمایه گذاری سودآور بهره¬مند شوند، بدون آن¬که دیگر اموالشان به خطر افتد.
# این شرکت‌ها به سرمایه‌داران امکان می‌دهند تا از فرصت سرمایه‌گذاری سودآور بهره‌مند شوند؛ بی‌آنکه دیگر اموال‌شان به خطر بیفتد.


در ادامه مؤلف در جستجوی عناوین مصادیقی از «شخص حقوقی» در شرع، به التزام فقها به برخی مصادیق اشخاص حقوقی پرداخته و مواردی چون: عنوان امام- عنوان ذوی القربی- عنوان فقیر- عنوان وقف - و برخی مکان¬ها مانند: کعبه یا مسجدالحرام را نام برده است.  
نویسنده در ادامه مصادیقی از «شخص حقوقی» را در فقه دنبال می‌کند و در این راستا، به اتکای فقیهان به پاره‌ای از مصادیق اشخاص حقوقی می‌پردازد؛ از جمله عنوان امام، ذوی‌القربی، فقیر، وقف، و نیز برخی مکان‌ها مانند کعبه یا مسجدالحرام.


سپس نویسنده در اثبات مالک‌شدن یا مالک‌بودن یک «عنوان فرضی» به این دلایل شرعی استناد جسته است:
پس از آن، مدرسی برای اثبات فقهی امکان مالک شدن یا مالک‌بودن یک «عنوان فرضی»، به پاره‌ای از دلایل شرعی اتکا کرده است؛ از جمله:  
* سیره عقلا
* سیره عقلا
* آیه «لا تاکلوا اموالکم بینک بالباطل...»
* آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تَأكُلوا أَموالَكُم بَينَكُم بِالباطِلِ»
* آیه « یا ایها الذین آمنوا افوا بالعقود» و « احل الله البیع و حرم الربا».  
* آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا أَوفوا بِالعُقودِ» و «وَأَحَلَّ اللَّهُ البَيعَ وَحَرَّمَ الرِّبا».
 
==باب سوم: ماهیت پول و احکام آن==
==باب سوم: ماهیت پول و احکام آن==
در تعریف ماهیت «پول»، این چهار ویژگی باید لحاظ شود: 1. وسیله مبادله است. 2. وسیله ذخیره سازی است. 3. وسیله ابراء ذمه (ازعهده خارج شدن) است. 4. ابزاری برای سنجش قیمت و ارزش اشیاء است.
در تعریف ماهیت «پول»، این چهار ویژگی باید لحاظ شود: 1. وسیله مبادله است. 2. وسیله ذخیره سازی است. 3. وسیله ابراء ذمه (ازعهده خارج شدن) است. 4. ابزاری برای سنجش قیمت و ارزش اشیاء است.
۱٬۱۳۶

ویرایش