پرش به محتوا

کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''حلال زادگی'''
'''حلال زادگی'''


فقیهان حلال‌زادگی را شرطی برای برخورداری از ارث<ref>فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌24، ص: 470‌
جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌39، ص: 274‌
</ref> و برخی مناصب شرعی چون امام جماعت،<ref>جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌13، ص: 324‌
فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌6، ص: 287‌
</ref> قضاوت<ref>جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌40، ص: 12‌


فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌25، ص: 21‌</ref>، شهادت در دادگاه<ref>نجفی، جواهر الکلام ، ج 41، ص117.
فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌25، ص: 280‌
</ref> و مرجعیت تقلید<ref>العروة الوثقى (للسيد اليزدي)، ج‌1، ص: 10‌
</ref> میدانند.


== معرفی و اهمیت ==
== معرفی و اهمیت ==
خط ۲۶: خط ۳۸:


== احکام فقهی مرتبط ==
== احکام فقهی مرتبط ==
بر اساس روایات شیعه حلال زادگی شرط برخورداری از برخی امتیازها و مناصب شرعی در اسلام است.   
بر اساس روایات شیعه حلال زادگی شرط برخورداری از برخی امتیازها و مناصب شرعی در اسلام است. برخی از این امور چنین است:    


فقیهان حلال‌زادگی را شرطی برای برخورداری از ارث<ref>فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌24، ص: 470‌
* ارث:


جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌39، ص: 274‌
* شهادت در دادگاه<ref>المهذب (لابن البراج)، ج‌2، ص: 557‌
 
</ref> و برخی مناصب شرعی چون امام جماعت،<ref>جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌13، ص: 324‌


فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌6، ص: 287‌
</ref>: فقیهان شیعه معتقدند حلال زادگی از شروط شاهد است اما در مقابل فقیهان اهل تسنن و شهید و طوسی حلال زادگی را شرط نمیدانند به گفته شیخ طوسی در کتاب النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوی شهادت زنا زاده عادل در امور کم ارزش مورد قبول است.<ref>النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: 326‌


</ref> قضاوت<ref>جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‌40، ص: 12‌
</ref>ن.
* امام جماعت:
* قضاوت در دادگاه:به گفته شهید ثانی در کتاب شرح لمعه تمام فقیهان شیعه حلال زادگی را برای قاضی لازم میدانند.<ref>الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - سلطان العلماء)، ج‌1، ص: 236‌


فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌25، ص: 21‌</ref>، شهادت در دادگاه<ref>نجفی، جواهر الکلام ، ج 41، ص117.
</ref>  
* مرجعیت تقلید:


فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌25، ص: 280‌


</ref> و مرجعیت تقلید<ref>العروة الوثقى (للسيد اليزدي)، ج‌1، ص: 10‌


</ref> میدانند.


شهادت دادن: فقیهان شیعه معتقدند حلال زادگی از شروط شاهد است اما در مقابل فقیهان اهل تسنن و شهید و طوسی حلال زادگی را شرط نمیدانند.


اگر ندانیم شخصی حلال زاده است یا خیر نسبت به موارد تشخیص فرق دارد یعنی اگر میخواهد امام جماعت شود مشکلی ندارد و با اصل حکم به حلال زادگی میشود ااما اگر کودکی در دار الحرب پیدا شود این بنا صحیح نیست.<ref>فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌6، ص: 287‌
اگر ندانیم شخصی حلال زاده است یا خیر نسبت به موارد تشخیص فرق دارد یعنی اگر میخواهد امام جماعت شود مشکلی ندارد و با اصل حکم به حلال زادگی میشود ااما اگر کودکی در دار الحرب پیدا شود این بنا صحیح نیست.<ref>فقه الصادق عليه السلام (للروحاني)، ج‌6، ص: 287‌
۴٬۰۸۱

ویرایش