پرش به محتوا

ولایت امت (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[نظریه ولایت امت]] انتخاب حاکم و تعیین حدود قلمرو حکومت را با رعایت ضوابط کلی شرعی از حقوق مردم می‌داند و حق ویژه‌ای برای فقها در حکومت قائل نیست. این نظریه توسط [[محمدمهدی شمس‌الدین]] از عالمان دینی و نظریه پرداز سیاسی لبنان مطرح شده است. تقابل با نظریه [[ولایت فقیه]] از ویژگی‌های مهم این گفتمان است؛ اگرچه در اصل دینی بودن سیاست با هم اشتراک دارند. در میان نظریه‌های سیاسی شیعی [[نظریه وکالت مالکان شخصی مشاع]] که [[مهدی حائری یزدی]] مطرح کرده با این نظریه ارتباط دارد. برخی از پرسش‌های قابل طرح درباره این نظریه چنین است: مبانی فقهی این نظریه چیست؟ تأثیر جغرافیای لبنان در این نظریه چیست؟ آیا این تأثیرات جنبه دینی بودن این نظریه را مخدوش می‌کند؟
[[نظریه ولایت امت]] از نظریات مطرح در باب حکومت در زمان غیبت است. بر اساس این نظریه انتخاب حاکم و تعیین حدود قلمرو حکومت، با رعایت ضوابط کلی شرعی از حقوق امت است و حق ویژه‌ای برای فقها در حکومت وجود نیست. این نظریه توسط [[محمدمهدی شمس‌الدین]] از عالمان دینی و نظریه پرداز سیاسی لبنان مطرح شده است. تقابل با نظریه [[ولایت فقیه]] از ویژگی‌های مهم این گفتمان است؛ اگرچه در اصل دینی بودن سیاست با هم اشتراک دارند.
 
به طور کلی در باب حکومت در زمان غیبت سه نظریه عمده وجود دارد: ۱) عدم مشروعیت حکومت. ۲) مشروعیت حکومت با قید حق حاکم بودن فقیه و پیروی مؤمنین. ۳) مشروعیت حکومت با قید واگذاری به مردم بدون اختصاص حق ویژه برای فقیه. نظریه ولایت امت از دسته سوم به شمار می‌آید. در میان نظریه‌های سیاسی شیعی [[نظریه وکالت مالکان شخصی مشاع]] که [[مهدی حائری یزدی]] مطرح کرده با این نظریه ارتباط دارد.  
 
برخی از پرسش‌های قابل طرح درباره این نظریه چنین است: مبانی فقهی این نظریه چیست؟ تأثیر جغرافیای لبنان در این نظریه چیست؟ آیا این تأثیرات جنبه دینی بودن این نظریه را مخدوش می‌کند؟ و...
 
در منابع ذیل به دنبال تبیین این نظریه هستیم.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۲٬۶۴۵

ویرایش