پرش به محتوا

کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۸: خط ۸:
===عصر غیبت===
===عصر غیبت===
اقوال در سهم امام
اقوال در سهم امام
#
#اعطای سهم سادات به مستحقین آن(فقط بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی)
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201)  ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285)  (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج‌1 ص: 499‌.)
# تکمیل سهم سادات با سهم امام و اعطای آن به سادات. شیخ یوسف بحرانی این قول را موافق احتیاط دانسته(همان) و محقق حلی قائل به آن است. شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، نجم الدین محقق حلی، ج‌1 ص: 167.
#صدقه به مومنان فقیر. در وسائل روایاتی مبنی بر آن نقل شده ست. وسائل الشيعة، شیخ حر عاملی، ج14، ص: 583.
#صدقه به عنوان مجهول المالک. صاحب جواهر این قول را پذیرفته است. (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، شیخ محمد حسن نجفی، ج16 ص: 177.)
#صرف در جهات مرضی امام مانند مصالح عامه و امور دینی و مخارج حوزه ها. آقای خویی  (موسوعة الإمام الخوئي، ج25‌، ص: 330)
خلاصه اقوال و... آیت الله خویی از فقهای معاصر پس از ذکر دو قول به عنوان اقوال قابل طرح در این مساله و بیان اشکال مجهول المالک، قول فوق را پذیرفته است.
#اعطا به ولی فقیه . امام
# صرف با اذن مرجع تقلید از باب احتیاط. برخی مانند سید احمد خوانساری و ...
 
 
 
سهم سادات(اصناف ثلاثه) به آنها اعطا می شود اما احتیاط مستحب آن است که اذن فقیه نیز باشد. امام و آقای حکیم اذن فقیه را لازم می دانند.  تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج1‌، ص: 366. / حاشیه عروه ج‌4، ص: 309، حاشیه شماره 2.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۳٬۹۴۷

ویرایش