۳٬۹۴۷
ویرایش
خط ۸: | خط ۸: | ||
===عصر غیبت=== | ===عصر غیبت=== | ||
اقوال در سهم امام | اقوال در سهم امام | ||
# | #اعطای سهم سادات به مستحقین آن(فقط بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی) | ||
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201) ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285) (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج1 ص: 499.) | |||
# تکمیل سهم سادات با سهم امام و اعطای آن به سادات. شیخ یوسف بحرانی این قول را موافق احتیاط دانسته(همان) و محقق حلی قائل به آن است. شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، نجم الدین محقق حلی، ج1 ص: 167. | |||
#صدقه به مومنان فقیر. در وسائل روایاتی مبنی بر آن نقل شده ست. وسائل الشيعة، شیخ حر عاملی، ج14، ص: 583. | |||
#صدقه به عنوان مجهول المالک. صاحب جواهر این قول را پذیرفته است. (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، شیخ محمد حسن نجفی، ج16 ص: 177.) | |||
#صرف در جهات مرضی امام مانند مصالح عامه و امور دینی و مخارج حوزه ها. آقای خویی (موسوعة الإمام الخوئي، ج25، ص: 330) | |||
خلاصه اقوال و... آیت الله خویی از فقهای معاصر پس از ذکر دو قول به عنوان اقوال قابل طرح در این مساله و بیان اشکال مجهول المالک، قول فوق را پذیرفته است. | |||
#اعطا به ولی فقیه . امام | |||
# صرف با اذن مرجع تقلید از باب احتیاط. برخی مانند سید احمد خوانساری و ... | |||
سهم سادات(اصناف ثلاثه) به آنها اعطا می شود اما احتیاط مستحب آن است که اذن فقیه نیز باشد. امام و آقای حکیم اذن فقیه را لازم می دانند. تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج1، ص: 366. / حاشیه عروه ج4، ص: 309، حاشیه شماره 2. | |||
== کتابها == | == کتابها == |
ویرایش