پرش به محتوا

مجازات‌های تکمیلی و تبعی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[مجازات‌های تکمیلی و تبعی]] با هدف اصلاح مجرمین و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم وضع شده که محرومیت از برخی حقوق اجتماعی برای مجرم  را به دنبال دارد. تفاوت این دو عنوان در آن است که مجازات تکمیلی در اختیار دادگاه و تابع اصل قانونی بودن مجازات‌ها است اما مجازات تبعی به صورت قهری است و نیازی به تصریح دادگاه ندارد. مبنای تقسیم‌بندی مجازات در فقه امامیه حدود، قصاص، دیه و تعزیر است و اشاره‌ای به مجازات تکمیلی و تبعی نشده است؛ از این‌رو فقه معاصر در پی آن است که پرسش‌هایی از این دست را پاسخ دهد: آیا این عناوین تحت عنوان تعزیر در فقه قرار می‌گیرد؟ علاوه بر این، تطبیق اینگونه مجازات‌ها و محرومیت‌های اجتماعی با اصل کرامت انسان و به طور کلی با حقوق بشر و شهروندی چگونه است؟ مبنای شرعی مجازات ‌های تکمیلی و تبعی چیست؟
[[مجازات‌های تکمیلی و تبعی]] با هدف اصلاح مجرمین و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم وضع شده که محرومیت از برخی حقوق اجتماعی برای مجرم  را به دنبال دارد. تفاوت این دو عنوان در آن است که مجازات تکمیلی در اختیار دادگاه و تابع اصل قانونی بودن مجازات‌ها است اما مجازات تبعی به صورت قهری است و نیازی به تصریح دادگاه ندارد. مبنای تقسیم‌بندی مجازات در فقه امامیه حدود، قصاص، دیه و تعزیر است و اشاره‌ای به مجازات تکمیلی و تبعی نشده است؛ با بررسی فقه امامیه حرمت ابدی نکاح، عدم قبول شهادت قاذف، منع از ارث در قتل عمدی و کفاره در قتل  عمدی و خطایی را می‌توان با عنوان مجازات تبعی تطبیق داد. مجازات زانی و شارب خمر در زمان و مکان مقدس و مجازات مرتکب زنا و لواط با میت را هم می‌توان با مجازات تکمیلی منطبق دانست. از این‌رو فقه معاصر در پی آن است که پرسش‌هایی از این دست را پاسخ دهد: آیا این عناوین تحت عنوان تعزیر در فقه قرار می‌گیرد؟ علاوه بر این، تطبیق اینگونه مجازات‌ها و محرومیت‌های اجتماعی با اصل کرامت انسان و به طور کلی با حقوق بشر و شهروندی چگونه است؟ مبنای شرعی مجازات ‌های تکمیلی و تبعی چیست؟


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۲٬۶۴۵

ویرایش