پرش به محتوا

مفهوم فقر (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{منابع مطالعاتی}} مفهوم فقر از منظر فقهی بر مسائل نظری و عملی فقه اقتصاد تأثیرگذار است؛ از سویی در اسلام برخی وظایف مالی مانند انفاق به واجب النفقه و پرداخت فطریه متوقف بر فقیر نبودن فرد است. همچنین شخص فقیر می‌تواند از صدقات و وجوهات شرعی...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[مفهوم فقر]] از منظر فقهی بر مسائل نظری و عملی [[فقه اقتصاد]] تأثیرگذار است؛ از سویی در اسلام برخی وظایف مالی مانند انفاق به واجب النفقه و پرداخت فطریه متوقف بر فقیر نبودن فرد است. همچنین شخص فقیر می‌تواند از صدقات و وجوهات شرعی با لحاظ شرایط آن استفاده نماید. از سوی دیگر تبیین مفهوم فقر در حوزه نظری بر هدف‌گذاری [[اقتصاد اسلامی]] در فراهم نمودن نیازهای مالی فرد تأثیرگذار است. آیا شان اجتماعی شخص بر صدق عنوان فقیر تاثیرگذار است؟ رابطه مفهوم فقر در فقه و اقتصاد متعارف چگونه است؟ آیا شاخص خط فقر در تعریف فقهی آن جایگاهی دارد؟ به‌طور کلی آیا شاخص‌های نوپدید مطرح شده برای فقر از منظر فقهی اعتبار دارند؟ آیا مفهوم فقر در شرع، تعریفی جدای از تعریف عرفی آن دارد؟ با فرض یکسان بودن تعریف فقهی و عرفی آیا با تحقق شاخص‌های جدید، می‌توان احکام فقهی فقیر را جاری کرد یا باید به تعریف ذکر شده در روایات اکتفا نمود؟ این پرسش‌ها و مانند آن، از مسائل قابل طرح در مسئله مفهوم فقر است.
[[مفهوم فقر]] از منظر فقهی بر مسائل نظری و عملی [[فقه اقتصاد]] تأثیرگذار است؛ از سویی در اسلام برخی وظایف مالی مانند انفاق به واجب النفقه و پرداخت فطریه متوقف بر فقیر نبودن فرد است. همچنین شخص فقیر می‌تواند از صدقات و وجوهات شرعی با لحاظ شرایط آن استفاده نماید. از سوی دیگر تبیین مفهوم فقر در حوزه نظری بر هدف‌گذاری [[اقتصاد اسلامی]] در فراهم نمودن نیازهای مالی فرد تأثیرگذار است. در بررسی فقهی مفهوم فقر پرسش‌هایی از این قبیل قابل طرح است: آیا شان اجتماعی شخص بر صدق عنوان فقیر تاثیرگذار است؟ رابطه مفهوم فقر در فقه و اقتصاد متعارف چگونه است؟ آیا شاخص خط فقر در تعریف فقهی آن جایگاهی دارد؟ به‌طور کلی آیا شاخص‌های نوپدید مطرح شده برای فقر از منظر فقهی اعتبار دارند؟ آیا مفهوم فقر در شرع، تعریفی جدای از تعریف عرفی آن دارد؟ با فرض یکسان بودن تعریف فقهی و عرفی آیا با تحقق شاخص‌های جدید، می‌توان احکام فقهی فقیر را جاری کرد یا باید به تعریف ذکر شده در روایات اکتفا نمود؟ در این صفحه منابع مطالعاتی برای بررسی مفهوم فقر گردآوری شده است.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۳٬۹۴۷

ویرایش