پرش به محتوا

کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۳۴: خط ۳۴:


===عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین===
===عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین===
محمدجواد سلمان‌پور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک برخی پیش‌فرضهای حجیت ظواهر را بی‌اعتبار کرده است.  
محمدجواد سلمان‌پور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک به برخی پیش‌فرضهای حجیت ظواهر خدشه وارد کرده است. حال از آنجا که زبان‌ دین‌ برای‌ بیان‌ احکام‌ شرعی‌ و قوانین‌ زندگی‌ بشر همان‌ زبان‌ عرفی‌ مردم‌ است‌؛ از قواعد و قوانین‌ مشترک‌ بین‌ تمام‌ زبان‌ها پیروی‌ می‌کند. از همین‌ رو برای‌ فهم‌ زبان شارع باید سراغ‌ همان‌ استظهارات‌ عرفی‌ و بنای‌ عقلا رفت‌ و از به‌کارگیری‌ دقایق‌ فلسفی‌ یا عرفانی‌ پرهیز کرد. نویسنده با تکیه بر نظریه [[خطابات قانونی]] ک اوامر شارع محدود به‌ زمان‌ و مکان‌ یا افراد خاصی‌ نیست و بنابراین بایستی در همه زمانها قابل فهم و اجرا باشد. این مقاله پیشتر در فصلنامه قبسات (شماره ۲۵، دی ۱۳۸۱ش) منتشر شده است. [http://qabasat.iict.ac.ir/article_17207_7fe893d29bb7a6a7a961c91016a9d255.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
 
===بررسی ساختار فقه===
===بررسی ساختار فقه===
این مقاله را حسین حسن‌زاده نوشته است. نویسنده در نمونه از ساختارهای ارائه شده در تاریخ فقه (توسط سلار، ابوصلاح حلبی، ابن براج، محقق حلی، شهید اول، حسین عاملی، فیض کاشانی، [[سید محمدباقر صدر]]، [[عبدالکریم بی‌آزار شیرازی]] و [[علی مشکینی]]) را فهرست کرده است. سپس ساختار فقهی آثار اهل ست را برررسی نموده و در پایان ساختار پیشنهادی خود را ارائه کرده است.
این مقاله را حسین حسن‌زاده نوشته است. نویسنده در نمونه از ساختارهای ارائه شده در تاریخ فقه (توسط سلار، ابوصلاح حلبی، ابن براج، محقق حلی، شهید اول، حسین عاملی، فیض کاشانی، [[سید محمدباقر صدر]]، [[عبدالکریم بی‌آزار شیرازی]] و [[علی مشکینی]]) را فهرست کرده است. سپس ساختار فقهی آثار اهل ست را برررسی نموده و در پایان ساختار پیشنهادی خود را ارائه کرده است.
۴٬۹۴۳

ویرایش