پرش به محتوا

پرداخت یارانه دولتی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «پرداخت یارانه دولتی از مهم‌ترین ابزارهای حمایتی دولت‌ها است. مسئله پرداخت یارانه، از جهت فقهی با مسئله محدوده اختیارات حاکم در مصرف بیت‌المال ارتباطی وثیق دارد. اگر چه این موضوع در ادبیات فقهی معاصر نمود زیادی ندارد، می‌توان این پرسش‌ه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{مداخل فاقد منابع مطالعاتی}}
[[پرداخت یارانه دولتی]] از مهم‌ترین ابزارهای حمایتی دولت‌ها است. مسئله پرداخت یارانه، از جهت فقهی با مسئله محدوده اختیارات حاکم در مصرف بیت‌المال ارتباطی وثیق دارد.  
[[پرداخت یارانه دولتی]] از مهم‌ترین ابزارهای حمایتی دولت‌ها است. مسئله پرداخت یارانه، از جهت فقهی با مسئله محدوده اختیارات حاکم در مصرف بیت‌المال ارتباطی وثیق دارد.  
اگر چه این موضوع در ادبیات فقهی معاصر نمود زیادی ندارد، می‌توان این پرسش‌ها را پیش رو داشته باشد: آیا بنا بر سیره معصومان دولت بایستی یارانه را به شکل مساوی تقسیم کند یا امکان تفاضل و تقسیم بیت‌المال بر اساس توان اقتصادی وجود دارد یا خیر. از سوی دیگر، از آنجا که بخش عظیمی از یارانه‌ها از محل درآمدهای نفتی و دیگر معادن تأمین می‌شود، آیا می‌توان منبع آن را جزو انفال حساب کرد تا احکام آن را بر این منابع نیز جاری کرد یا خیر. اگر محل این درآمدها از منابع باشد چه؟ آیا در این صورت حوزه اختیارات حاکم در این مسئله تغییری می‌کند؟ علاوه بر اینها، درصورتی که منابع یارانه را جزو بیت‌المال بدانیم آیا برای نحوه تقسیم آن نیازی به رای یا توافق جمعی وجود دارد یا خیر؟
اگر چه این موضوع در ادبیات فقهی معاصر نمود زیادی ندارد، می‌توان این پرسش‌ها را پیش رو داشته باشد: آیا بنا بر سیره معصومان دولت بایستی یارانه را به شکل مساوی تقسیم کند یا امکان تفاضل و تقسیم بیت‌المال بر اساس توان اقتصادی وجود دارد یا خیر. از سوی دیگر، از آنجا که بخش عظیمی از یارانه‌ها از محل درآمدهای نفتی و دیگر معادن تأمین می‌شود، آیا می‌توان منبع آن را جزو انفال حساب کرد تا احکام آن را بر این منابع نیز جاری کرد یا خیر. اگر محل این درآمدها از منابع باشد چه؟ آیا در این صورت حوزه اختیارات حاکم در این مسئله تغییری می‌کند؟ علاوه بر اینها، درصورتی که منابع یارانه را جزو بیت‌المال بدانیم آیا برای نحوه تقسیم آن نیازی به رای یا توافق جمعی وجود دارد یا خیر؟
۴٬۹۴۳

ویرایش