بازی‌های رایانه‌ای (منابع مطالعاتی)

از دانشنامه فقه معاصر
آخرین ویرایش: ۱۴۰۳/۳/۲۳

همه منابع مطالعاتی

بازی‌های رایانه‌ای از ابزارهای سرگرمی است که در فقه تحت عناوینی نظیر قمار، لهو، لعب یا لغو قرار می‌گیرد. این عناوین در برخی مصادیق حکم حرمت را به خود اختصاص داده‌اند.

در مورد بازی‌های رایانه‌ای سوالاتی پیرامون گرفتن مبلغ در قبال اجاره دادن مکان برای بازی رایانه‌ای، حکم شرط‌بندی بازی تیراندازی و اسب سواری یارانه‌ای، بدون برد و باخت انجام دادن این بازی‌ها، آلت قمار شناخته شدن و پرسش‌های دیگری مطرح می‌شود که فقه متکفل پاسخ به این سوالات شده است.

تمام فقیهان بازی با وسیله‌ای که در عرف آلت قمار شناخته شود یعنی ابزار بازی به قصد برد و باخت باشند را حتی بدون این نیت حرام می‌دانند. از آنجا که بازی‌های کامپیوتری موضوعی جدید برای ادله فقهی محسوب می‌شوند برای روشن شدن نظر فقه و حکم شرع در مورد بازی‌های رایانه‌ای بهترین مرجع رجوع به عرف است که آیا آلت قمار هستند یا خیر؟

کتاب

فارسی

  1. احکام بازی‌های رایانه‌ای، محمود صادقی، قم، انتشارات معروف، ۱۳۹۴ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

عربی

  1. العاب الکترونیة رویة شرعیة، نورالدین الخادمي، ۱۴۳۶ق.کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

مقاله

فارسی

  1. نقش انواع پرداخت کننده های مالی در قماربودن بازی های رایانه ای، محمدعلی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، فضلنامه فقه، شماره ۱، بهار ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  2. گفت‌وگو؛ الگوی سه‌بعدی مطالعۀ فقهی بازی‌های رایانه‌ای، گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۴۰، بهار ۱۴۰۱ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  3. نقش انواع پرداخت‌کننده‌های مالی در قماربودن بازی‌های رایانه ای، محمد علی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، فصلنامه فقه، شماره ۱۰۹، بهار ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  4. موضوع‌شناسی قمار در پرداخت‌های پس از باخت در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی، فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، شماره ۲، سال ۸، ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  5. مقاله شناخت بازی های رایانه ای در موضوع شناسی فقهی، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی و عسکر درخشان‌دوست و وحید ارغوانی فلاح، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۷ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  6. ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، ابراهیم عبدی‌پور فرد و مرتضی وصالی ناصح، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ۶، شماره ۲۳، تابستان ۱۳۹۶ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  7. بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)، مرتضی وصالی ناصح، سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، ۱۳۹۶ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  8. ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، مرتضی وصالی ناصح، اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۴ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  9. جستاری در مشروعیت پرداخت عوض در بازی‌های رایانه‌ای، بی‌بی‌رحیمه ابراهیمی، فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی، شماره ۲۲، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

عربی

  1. الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الأطفال وعلاجها في الفقه الإسلامي، إيمان محمد محمد عطية الغالي، مجلة كلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بدمنهور، المجلد ۶، العدد ۳، ۲۰۲۱م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  2. الألعاب الإلكترونية وأحكامها في الفقه الإسلامي، عيد أحمد الهادي عثمان، مجلة قطاع الشريعة و القانون، العدد ۱۲، ۲۰۲۱م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  3. الألعاب الإلكترونية و أحكامها الشرعية دراسة فقهية مقارنة، منال بنت سليم بن رويفد الصاعدي، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۹، ۲۰۲۰م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  4. المسابقات في الألعاب الإلكترونية مفهومها و أحكامها في الفقه الإسلامي، أسماء عبدالمهدي المصري، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الشرعية و القانونية، المجلد ۲۷، العدد ۴، ۲۰۱۹م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  5. حكم اللعب بالألعاب الإلكترونية إذا دخلها القمار: دراسة فقهية تأصيلية، نادية بنت هاشم بن عابد اللحيانى، مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة و الدراسات الاسلامية، العدد ۷۹، ۲۰۱۹م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  6. تأثير الألعاب الإلكترونية في التكوين العقدي لدى الناشئة، عبدالله عوض العجمي، مجلة الشريعة و الدراسات الإسلامية، المجلد ۳۲، العدد ۱۰۸، ۲۰۱۷م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  7. الألعاب الإلکترونیة بین الترویح و الإدمان دراسة فقهیة مقارنة، أحمد عطاالله عبدالباسط، مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط، المجلد ۳۴، العدد ۱، ۲۰۱۵م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  8. الرؤية الفقهية للألعاب الإلكترونية، نور الدين بن مختار الخادمي، أعمال ندوة الفقه الإسلامي في عالم متغير، ۲۰۱۲م.

پایان‌نامه

فارسی

  1. بررسی فقهی خرید و فروش اکانت و آثار آن، اکبر نجم، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۴۰۱ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  2. مسئولیت کیفری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای با نگاهی به فقه امامیه، سمیرا دهقان، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۳۹۷ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  3. بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقه جعفری، محمدجواد خرمی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۲ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  4. اخلاق در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی محمودی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۱ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید

عربی

سایر منابع

  1. بررسی فقهی استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای، گفتگو با عباس رحيمی مزرعه شاهی، پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، ۴ اسفند ۱۳۹۹ش. از اینجا ببینید
  2. بازی های رایانه ای از منظر فقه، گفتگو با عباس رفعتی نایینی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وصال، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ش. از اینجا ببینید
    1. هیچ پژوهش فقهی در عرصه بازی های رایانه ای انجام نشده است، گفتگو با کهوند، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ش. از اینجا ببینید
  3. بازی‌های رایانه‌ای و قاعده لاضرر، سید مهدی نریمانی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیکی. از اینجا ببینید
  4. کتب ضاله و بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا ملائی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید
  5. خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا، حرام است، مرتضی جوادی آملی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید
  6. برخورد حاکمیتی با بازی‌های آسیب‌زا، مشروع نیست، سید محمدعلی ایازی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید
  7. قمار با کاربران کافر جایز است، سید محمد حسینی زنجانی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید
  8. اکانت مالیت دارد، محمدعلی گرامی قمی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید
  9. ملاک حسن و قبح بازی‌های رایانه‌ای، عقلایی است نه فقهی، سید محمدصادق علم‌الهدی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. از اینجا ببینید