کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
←‏لید: ابرابزار، اصلاح ارقام
خط ۱: خط ۱:
باران مصنوعی (منابع مطالعاتی)
فقه اجتماعی (منابع مطالعاتی)


[[باران مصنوعی]] به باران حاصل از باروری مصنوعی ابرها گفته می‌شود. این پدیده در اثر احتیاج جوامع به تامین آب مصرفی در عرصه کشاورزی، صنعتی و آب آشامیدنی و یا نیاز به تعدیل آب و هوا ابداع گردیده است. در این روش به جای چرخه طبیعی باروری ابرها از مواد شیمیایی برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود. باران حاصل از این روش تفاوت چندانی با باران طبیعی ندارد با این حال ممکن است آسیب‌های زیستی به همراه داشته باشد. در زبان عربی به فرایند تولید باران مصنوعی «الاستمطار» یا «استمطار الصناعی» گفته می‌شود. مراجع تقلید معاصر بارورسازی ابرها و تولید باران مصوعی را به شرط آنکه ضرر قابل توجه زیست‌محیطی نداشته باشد، جایز دانسته‌اند. به لحاظ فقهی پرسش‌هایی از این قبیل درباره باران مصنوعی قابل طرح است: با توجه به دخالت انسان و تغییر در چرخه طبیعی و ضررهای احتمالی آیا تولید باران مصنوعی جایز است؟ آیا آب حاصل از باران مصنوعی آب مطلق به شمار می‌رود؟ آیا شی متنجس با باران مصنوعی قابل تطهیر است؟ اگر محصول زراعی به‌وسیله باران مصنوعی آبیاری شود، آیا زکات محصول باید بر پایه آبیاری دیم محاسبه شود؟ چنانچه باران مصنوعی خسارات جانی یا مالی به دنبال داشته باشد مسئولیت مدنی و کیفری آن به عهده چه کسی است؟ در میان آثار فقهی تعداد اندکی به بررسی باران مصنوعی پرداخته‌‌اند و این موضوع نیازمند پژوهش بیشتر است.  
[[فقه اجتماعی]]
 
== کتاب‌ها ==
== مقاله‌ها ==
# ظرفیت‌های اجتماعی فقه با تأکید بر آرای [[امام خمینی]] (قدس‌سره) و [[آیت‌الله خویی]]، محمدباقر ربانی، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره دوازدهم، شماره ۴، ۱۴۰۰ش. [http://marefatefarhangi.nashriyat.ir/node/477 مقاله را اینجا ببینید]
# ظرفیت‌های مکتب فقهی امام خمینی در تولید فقه اجتماعی، محمدباقر ربانی، [[دوفصلنامه فقه و اجتهاد]]، دوره ۸، شماره ۱۵، ۱۴۰۰ش. [http://mags.markazfeqhi.com/article_252478.html مقاله را اینجا ببینید]
#درآمدی بر فقه اجتماعی از دیدگاه مکتب اجتهادی [[شهید صدر]]، سید محمدحسین حسینی، [[دوفصلنامه خانواده در آیینه فقه]]، دوره ۵، شماره ۱، ۱۳۹۹ش. [http://fka.journals.miu.ac.ir/article_5590.html مقاله را اینجا ببینید]
# اجتهاد شیعی و روش‌شناسی فقه اجتماعی، سید روح الله سیدی آقاملکی، فصلنامه فرهنگ پژوهش، دوره ۱۲، شماره ۳۸، ۱۳۹۸ش. [http://fpq.bou.ac.ir/article_69869.html مقاله را اینجا ببینید]


== مقاله‌ها ==
== مقاله‌ها ==

نسخهٔ ‏۲۲ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۱۵

فقه اجتماعی (منابع مطالعاتی)

فقه اجتماعی

کتاب‌ها

مقاله‌ها

  1. ظرفیت‌های اجتماعی فقه با تأکید بر آرای امام خمینی (قدس‌سره) و آیت‌الله خویی، محمدباقر ربانی، فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی، دوره دوازدهم، شماره ۴، ۱۴۰۰ش. مقاله را اینجا ببینید
  2. ظرفیت‌های مکتب فقهی امام خمینی در تولید فقه اجتماعی، محمدباقر ربانی، دوفصلنامه فقه و اجتهاد، دوره ۸، شماره ۱۵، ۱۴۰۰ش. مقاله را اینجا ببینید
  3. درآمدی بر فقه اجتماعی از دیدگاه مکتب اجتهادی شهید صدر، سید محمدحسین حسینی، دوفصلنامه خانواده در آیینه فقه، دوره ۵، شماره ۱، ۱۳۹۹ش. مقاله را اینجا ببینید
  4. اجتهاد شیعی و روش‌شناسی فقه اجتماعی، سید روح الله سیدی آقاملکی، فصلنامه فرهنگ پژوهش، دوره ۱۲، شماره ۳۸، ۱۳۹۸ش. مقاله را اینجا ببینید

مقاله‌ها

فارسی

  1. حکم باران مصنوعی (الاستمطار الصناعی)، احمد شفیعی‌نیا، فصلنامه اندیشه تقریب، دوره ۸، شماره ۳۱، ۱۳۹۱ش. مقاله را اینجا ببینید

عربی

  1. الاستمطار الصناعی بین الحظر والإباحة: دراسة فقهیة مقارنة، سعاد محمد عبدالجواد بلتاجی، مجلة البحوث الفقهیة والقانونیة (مصر)، عدد ۳۰، جلد ۲، ۲۰۱۵م. مقاله را اینجا ببینید
  2. الاستمطار الصناعی و موقف السنة منه، نصار منصور محمد عبدالرحیم، مجلة البیان دراسات قنا (مصر)، دوره ۱۴، عدد ۱، ۲۰۱۴ش. مقاله را اینجا ببینید
  3. الاستمطار الصناعی للسحب وفق المنظور الشرعی، هیفاء محمد عبد الزبیدی، مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانیة و الاجتماعیة (بغداد)، عدد ۱۲۵، ۲۰۱۰م. مقاله را اینجا ببینید
  4. حکم الاستمطار فی الإسلام، یاسین محمد الغادی، مجلة الشریعة و الدراسات الاسلامیة جامعة الکویت، مجلد ۱۸، عدد ۵۲، ۱۴۲۳ق. مقاله را اینجا ببینید

منابع دیگر

  1. لو فرضنا أنّ الغلّات تستقی بالمطر الصناعی، درس خارج فقه (زکات)، جعفر سبحانی تبریزی، ۱۳۹۳ش. متن را اینجا ببینید
  2. بارور کردن مصنوعی ابرها، استفتائات ناصر مکارم شیرازی. متن را اینجا ببینید
  3. ما حکم الاستمطار الصناعی؟ وأقوال أبرز العلماء، آیه احمد زقزوق، ۲۰۲۱م. یادداشت را اینجا ببینید