کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین1: تفاوت میان نسخهها
اصلاح ارقام |
اصلاح ارقام |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
چکیده: | |||
در این مقاله به حوزه عدالت بین نسلی از دریچه تنزیل نگریسته و بحث میشود که آیا در عرصه تصمیمات اجتماعی تنزیل کردن عادلانه میباشد یا خیر؟ و اینکه در صورت منفی نبودن پاسخ سؤال قبل، ملاکی اسلامی برای مقدار عادلانه این پارامتر مهم اقتصادی وجود خواهد داشت؟ در این راستا، به روش اسنادی و با مراجعه به منابع کتابخانهای دینی و اقتصاد منابع و تحلیل منطقی آنها نشان داده میشود که با بهرهبرداری از هر میزان سرمایه طبیعی باید حداقل به همان میزان از سایر سرمایهها ایجاد شود تا به عدالت بین نسلی خدشهای وارد نشده باشد. در نهایت هم اینطور نتیجهگیری شده است که در صورت تأمین قید فوق، تنزیل کردن غیر عادلانه نیست اما در شرایطی که این قید تأمین نمیشود هر نرخ تنزیل مثبت و حتی نرخ تنزیل صفر هم عادلانه نیست و در صورت نیاز به بهرهبرداری از منابع طبیعی پایانپذیر در چنین شرایطی باید نرخ تنزیلی بین صفر و 1- بکار گرفته شود. | |||
خلاصه ماشینی: | |||
اما در این بین برخی از تحقیقات رنگ و بوی اقتصادیتری به خود گرفته و در بحث از عدالت بیننسلی در بهرهبرداری از منابع طبیعی و محیط زیست پای نرخ تنزیل و نقش آن در حصول یا عدم حصول به عدالت را به میان کشیدهاند که در قسمت بعد به کفایت به این موضوع پرداخته شده است. اکنون با ملاحظه این قید به نظر نمیرسد که تنزیل کردن ضربهای به عدالت وارد سازد زیرا همه بحث مخالفان تنزیل آن است که تنزیل به ضرر آیندگان است و به نفع حاضران، زیرا باعث میشود منابع طبیعی زودتر تخلیه شده و چیزی برای آیندگان باقی نماند، اما با قیدی که تلقی اسلامی از عدالت در بهرهبرداری از منابع طبیعی پایانپذیر دیکته میکند، دیگر این دغدغه محلی از اعراب ندارد زیرا حال که قرار است منابع طبیعی حداقل به همان میزان از سایر سرمایهها تبدیل شود دیگر تفاوتی نمیکند که این بهرهبرداری در مدت کوتاهتری اتفاق بیفتد یا در بلندمدت چراکه در هر دو صورت حق آیندگان ضایع نمیگردد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود و ما سعی داریم در ادامه بدان پاسخ گوییم، آن است که در شرایطی که نسل حاضر هرچه از منابع طبیعی سرمایهگذاری کند، به سطح سرمایه کمتری از سایر سرمایهها دست مییابد و لذا ما شاهد تخلیه این منابع خواهیم بود، اولا آیا باید با این درآمد تحقق یافته تنها به تأمین هزینههای ضروری بسنده کرد و مابقی این درآمد را بلا استفاده باقی گذاشت. | |||
==کتاب== | ==کتاب== | ||
===فارسی=== | ===فارسی=== | ||
خط ۸: | خط ۱۱: | ||
===فارسی=== | ===فارسی=== | ||
#بررسی فقهی و حقوقی عدالت به عنوان مبنای حقوق نسلهای آینده، مهدی فیروزی، [[فصلنامه فقه]]، سال بیست و هفتم، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۹ش. | #بررسی فقهی و حقوقی عدالت به عنوان مبنای حقوق نسلهای آینده، مهدی فیروزی، [[فصلنامه فقه]]، سال بیست و هفتم، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۹ش. | ||
#تنزیل عادلانه در بهرهبردادی از منابع طبیعی پایانپذیر، محمد مهدی عسکری، ابوالقاسم توحیدینیا، مطالعات اقتصاد اسلامی، شماره ۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ش. | |||
===عربی=== | ===عربی=== | ||
==پایاننامه== | ==پایاننامه== | ||
===فارسی=== | ===فارسی=== | ||
===عربی=== | ===عربی=== |
نسخهٔ ۱ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۳:۵۸
چکیده: در این مقاله به حوزه عدالت بین نسلی از دریچه تنزیل نگریسته و بحث میشود که آیا در عرصه تصمیمات اجتماعی تنزیل کردن عادلانه میباشد یا خیر؟ و اینکه در صورت منفی نبودن پاسخ سؤال قبل، ملاکی اسلامی برای مقدار عادلانه این پارامتر مهم اقتصادی وجود خواهد داشت؟ در این راستا، به روش اسنادی و با مراجعه به منابع کتابخانهای دینی و اقتصاد منابع و تحلیل منطقی آنها نشان داده میشود که با بهرهبرداری از هر میزان سرمایه طبیعی باید حداقل به همان میزان از سایر سرمایهها ایجاد شود تا به عدالت بین نسلی خدشهای وارد نشده باشد. در نهایت هم اینطور نتیجهگیری شده است که در صورت تأمین قید فوق، تنزیل کردن غیر عادلانه نیست اما در شرایطی که این قید تأمین نمیشود هر نرخ تنزیل مثبت و حتی نرخ تنزیل صفر هم عادلانه نیست و در صورت نیاز به بهرهبرداری از منابع طبیعی پایانپذیر در چنین شرایطی باید نرخ تنزیلی بین صفر و 1- بکار گرفته شود.
خلاصه ماشینی: اما در این بین برخی از تحقیقات رنگ و بوی اقتصادیتری به خود گرفته و در بحث از عدالت بیننسلی در بهرهبرداری از منابع طبیعی و محیط زیست پای نرخ تنزیل و نقش آن در حصول یا عدم حصول به عدالت را به میان کشیدهاند که در قسمت بعد به کفایت به این موضوع پرداخته شده است. اکنون با ملاحظه این قید به نظر نمیرسد که تنزیل کردن ضربهای به عدالت وارد سازد زیرا همه بحث مخالفان تنزیل آن است که تنزیل به ضرر آیندگان است و به نفع حاضران، زیرا باعث میشود منابع طبیعی زودتر تخلیه شده و چیزی برای آیندگان باقی نماند، اما با قیدی که تلقی اسلامی از عدالت در بهرهبرداری از منابع طبیعی پایانپذیر دیکته میکند، دیگر این دغدغه محلی از اعراب ندارد زیرا حال که قرار است منابع طبیعی حداقل به همان میزان از سایر سرمایهها تبدیل شود دیگر تفاوتی نمیکند که این بهرهبرداری در مدت کوتاهتری اتفاق بیفتد یا در بلندمدت چراکه در هر دو صورت حق آیندگان ضایع نمیگردد. اما سؤالی که در اینجا مطرح میشود و ما سعی داریم در ادامه بدان پاسخ گوییم، آن است که در شرایطی که نسل حاضر هرچه از منابع طبیعی سرمایهگذاری کند، به سطح سرمایه کمتری از سایر سرمایهها دست مییابد و لذا ما شاهد تخلیه این منابع خواهیم بود، اولا آیا باید با این درآمد تحقق یافته تنها به تأمین هزینههای ضروری بسنده کرد و مابقی این درآمد را بلا استفاده باقی گذاشت.
کتاب
فارسی
عربی
مقاله
فارسی
- بررسی فقهی و حقوقی عدالت به عنوان مبنای حقوق نسلهای آینده، مهدی فیروزی، فصلنامه فقه، سال بیست و هفتم، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۹ش.
- تنزیل عادلانه در بهرهبردادی از منابع طبیعی پایانپذیر، محمد مهدی عسکری، ابوالقاسم توحیدینیا، مطالعات اقتصاد اسلامی، شماره ۹، پاییز و زمستان ۱۳۹۱ش.