|
|
خط ۱: |
خط ۱: |
| افتصاد
| |
|
| |
|
| =بانکداری=
| |
| ==سپرده بانکی==
| |
| *'''حقیقتش قرض یا چیز دیگر'''
| |
| #'''مشهور:''' قرض
| |
| #'''امام:''' قرض یا اذن میده که خودش بردارد یا به دیگری دهد
| |
| #'''شهیدی:''' ظهور اولی قرض است مگر تصریح کند. انگیزه جایزه اشکال ندارد.اینکه در قبول مطابق ایجاب نباشد ایرادی ندارد و صوری هم ایرادی ندارد و قرض محقق است. ظهور در قرض دارد. ارتکاز مردم هم قرض است.
| |
| #'''صدر''': ثبوتا امکان ودیعه هم هست ولی اثباتا قرض است.
| |
| *'''حقیقتش قرض چیست؟'''
| |
| #'''تملیک بضمان''' شیخ خویی تبریزی سیستانی
| |
| #'''تملیک العین مع ایداع المالیة''' ایروانی
| |
| #'''اذن در حیازت علی وجه الضمان''' صدر
| |
| *'''تفاوت بین بانکهای خصوصی و دولتی'''
| |
| #بانک مالک است امام
| |
| #بانک مالک نیست و مجهول المالک است و اذن و امضای حاکم شرع لازم است خویی . اشکال در اهلیت بانک است که طبق آن امضا هم اثر ندارد. در فقه البنوک. آقای تبریزی و سیستانی به خوپی نسبت میدهند که ایشات در عنوان فقرا و مسجد اشکال ندارد. بلکه اشکال سرپرست اولیویت ندارد لذا نیاز به اذن دارد.
| |
| # بانک مالک نیست ولی حکومتی که حاکم شرعی دارد استثنا است هاشمی
| |
| *'''مصرف مجهول المالک'''
| |
| #حاکم شرع
| |
| #فقرا
| |
| *سود حقیقتش چیست
| |
| *آیا میشود سود باشد و ربا نباشد
| |
|
| |
| ==ربا==
| |
| *'''مبانی ربا'''
| |
| #امام: هر كاری كه غرض شخصی سود و رسیدن به قرض ربوی باشد
| |