بازی‌های رایانه‌ای (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
←‏فارسی: اصلاح ارقام
 
(۱۰ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۹: خط ۹:
== کتاب ==
== کتاب ==
=== فارسی ===
=== فارسی ===
# احکام بازی‌های رایانه‌ای، محمود صادقی، قم، انتشارات معروف، ۱۳۹۴ش. [https://pic.ketab.ir/DataBase/bookpdf/94/94c19823.pdf صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید]
# احکام بازی‌های رایانه‌ای، محمود صادقی، قم، انتشارات معروف، ۱۳۹۴ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-book/احکام-بازیهای-رایانهای/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]


=== عربی ===
=== عربی ===
#العاب الکترونیة رویة شرعیة، نورالدین الخادمي، ۱۴۳۶ق.
#العاب الکترونیة رویة شرعیة، نورالدین الخادمي، ۱۴۳۶ق.[https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-book/العاب-الکترونیة-رویة-شرعیة-فایل-منبع-م/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]


== مقاله ==
== مقاله ==
=== فارسی ===
=== فارسی ===
# گفت‌وگو؛ الگوی سه‌بعدی مطالعۀ فقهی بازی‌های رایانه‌ای؛ گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۴۰، بهار ۱۴۰۱ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1907901/%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA-%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%B4%D8%A7?q=%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C&score=24.0&rownumber=4 اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# موضوع شناسی فقهی بازی سرقت بزرگ اتومبیل، محمدمهدی روحانی راوری، آفاق علوم انسانی،  شماره ۸۶، خرداد ۱۴۰۳ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2161695/%D9%85%D9%88%D8%B6%D9%88%D8%B9-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%82%D8%AA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%8 اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
 
# نقش انواع پرداخت کننده های مالی در قماربودن بازی های رایانه ای، محمدعلی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، فضلنامه فقه، شماره ۱، بهار ۱۴۰۱ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/نقش-انواع-پرداخت-کنندههای-مالی-در-قم/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# نقش انواع پرداخت‌کننده‌های مالی در قماربودن بازی‌های رایانه ای، محمد علی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، [[فصلنامه فقه]]، شماره ۱۰۹، بهار ۱۴۰۱ش. [https://jf.isca.ac.ir/article_72513_b6ecafe310680379ab589732e92a91cf.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# گفت‌وگو؛ الگوی سه‌بعدی مطالعۀ فقهی بازی‌های رایانه‌ای، گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۴۰، بهار ۱۴۰۱ش. [https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1907901/گفت-وگو-الگوی-سه-بعدی-مطالعه-فقهی-بازی-های-رایانه-ای-گفت-وگو-با-حجت-الاسلام-والمسلمین-محمدعلی-خادمی-کوشا?q=بازی‌های%20رایانه‌ای&score=24.0&rownumber=4 اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# موضوع‌شناسی قمار در پرداخت‌های پس از باخت در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی، [[فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی]]، شماره ۲، سال ۸، ۱۴۰۱ش. [http://jostar-fiqh.maalem.ir/article_69851_f0330f8eed0c858475a6f9fc9f909029.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# نقش انواع پرداخت‌کننده‌های مالی در قماربودن بازی‌های رایانه ای، محمد علی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، [[فصلنامه فقه]]، شماره ۱۰۹، بهار ۱۴۰۱ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/نقش-انواع-پرداختکنندههای-مالی-در-ق/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# موضوع‌شناسی قمار در پرداخت‌های پس از باخت در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی، [[فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی]]، شماره ۲، سال ۸، ۱۴۰۱ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/موضوعشناسی-قمار-در-پرداختهای-پس-از-2/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# مقاله شناخت بازی های رایانه ای در موضوع شناسی فقهی، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی و عسکر درخشان‌دوست و وحید ارغوانی فلاح، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۷ش. [https://civilica.com/doc/895622/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، ابراهیم عبدی‌پور فرد و مرتضی وصالی ناصح، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ۶، شماره ۲۳، تابستان ۱۳۹۶ش. [https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125893_08e98ee7ee4d50116561bc029e85849a.pdf اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، ابراهیم عبدی‌پور فرد و مرتضی وصالی ناصح، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ۶، شماره ۲۳، تابستان ۱۳۹۶ش. [https://rahbordfarhangi.csr.ir/article_125893_08e98ee7ee4d50116561bc029e85849a.pdf اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)، مرتضی وصالی ناصح، سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، ۱۳۹۶ش. [https://conf.ui.ac.ir/cnf_papers/cgco2018/articleFiles1/HN-00420130_180108022753.rar مقاله را از اینجا ببینید]
# بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)، مرتضی وصالی ناصح، سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، ۱۳۹۶ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/بازشناسی-بازی-دیجیتال-از-قماربازی-دیج/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# جستاری در مشروعیت پرداخت عوض در بازی‌های رایانه‌ای، بی‌بی‌رحیمه ابراهیمی، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، شماره ۲۲، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش. [https://feqh.semnan.ac.ir/article_4314_2a92efd5990c92d4ec827f54d230c1ed.pdf مقاله را از اینجا ببینید]
# ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، مرتضی وصالی ناصح، اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۴ش. [https://modaber.net/ابعاد-فقهی-و-حقوقی-بازی-های-مجازی/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید]
# جستاری در مشروعیت پرداخت عوض در بازی‌های رایانه‌ای، بی‌بی‌رحیمه ابراهیمی، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، شماره ۲۲، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-articles/جستاری-در-مشروعیت-پرداخت-عوض-در-بازی/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]


=== عربی ===
=== عربی ===
#الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الأطفال وعلاجها في الفقه الإسلامي، إيمان محمد محمد عطية الغالي، مجلة كلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بدمنهور، المجلد ۶، العدد ۳، ۲۰۲۱م. [https://jcia.journals.ekb.eg/article_198651_aa88bbc99e2fe93cc991888f00463455.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الأطفال وعلاجها في الفقه الإسلامي، إيمان محمد محمد عطية الغالي، مجلة كلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بدمنهور، المجلد ۶، العدد ۳، ۲۰۲۱م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/الآثار-السلبية-للألعاب-الإلكترونية-ع/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#الألعاب الإلكترونية وأحكامها في الفقه الإسلامي، عيد أحمد الهادي عثمان، مجلة قطاع الشريعة و القانون، العدد ۱۲، ۲۰۲۱م. [https://jssl.journals.ekb.eg/article_150318_a3024baa17a58c7df5f475b7f938dd4e.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الألعاب الإلكترونية وأحكامها في الفقه الإسلامي، عيد أحمد الهادي عثمان، مجلة قطاع الشريعة و القانون، العدد ۱۲، ۲۰۲۱م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/الألعاب-الإلكترونية-وأحكامها-في-الفق/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#الألعاب الإلكترونية و أحكامها الشرعية دراسة فقهية مقارنة، منال بنت سليم بن رويفد الصاعدي، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۹، ۲۰۲۰م. [https://alfiqhia.org.sa/files/s/92 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الألعاب الإلكترونية و أحكامها الشرعية دراسة فقهية مقارنة، منال بنت سليم بن رويفد الصاعدي، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۹، ۲۰۲۰م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/الألعاب-الإلكترونية-و-أحكامها-الشرعي/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#المسابقات في الألعاب الإلكترونية مفهومها و أحكامها في الفقه الإسلامي، أسماء عبدالمهدي المصري، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الشرعية و القانونية، المجلد ۲۷، العدد ۴، ۲۰۱۹م. [https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJSLS/article/download/4404/2768 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#المسابقات في الألعاب الإلكترونية مفهومها و أحكامها في الفقه الإسلامي، أسماء عبدالمهدي المصري، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الشرعية و القانونية، المجلد ۲۷، العدد ۴، ۲۰۱۹م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/المسابقات-في-الألعاب-الإلكترونية-مفه/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#حكم اللعب بالألعاب الإلكترونية إذا دخلها القمار: دراسة فقهية تأصيلية، نادية بنت هاشم بن عابد اللحيانى، مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة و الدراسات الاسلامية، العدد ۷۹، ۲۰۱۹م. [https://drive.uqu.edu.sa/_/jill/files/79/9.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#حكم اللعب بالألعاب الإلكترونية إذا دخلها القمار: دراسة فقهية تأصيلية، نادية بنت هاشم بن عابد اللحيانى، مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة و الدراسات الاسلامية، العدد ۷۹، ۲۰۱۹م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/حكم-اللعب-بالألعاب-الإلكترونية-إذا-دخ/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#تأثير الألعاب الإلكترونية في التكوين العقدي لدى الناشئة، عبدالله عوض العجمي، مجلة الشريعة و الدراسات الإسلامية، المجلد ۳۲، العدد ۱۰۸، ۲۰۱۷م. [http://pubcouncil.kuniv.edu.kw/jsis/homear.aspx?id=8&Root=yes&authid=2053 مقاله را از اینجا بخوانید.]
#تأثير الألعاب الإلكترونية في التكوين العقدي لدى الناشئة، عبدالله عوض العجمي، مجلة الشريعة و الدراسات الإسلامية، المجلد ۳۲، العدد ۱۰۸، ۲۰۱۷م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/تأثير-الألعاب-الإلكترونية-في-التكوين/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#الألعاب الإلکترونیة بین الترویح و الإدمان دراسة فقهیة مقارنة، أحمد عطاالله عبدالباسط، مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط، المجلد ۳۴، العدد ۱، ۲۰۱۵م. [https://jfla.journals.ekb.eg/article_10163_9efde8144bd4454b0933b2c6db2eed7a.pdf مقاله را از اینجا بخوانید.]
#الألعاب الإلکترونیة بین الترویح و الإدمان دراسة فقهیة مقارنة، أحمد عطاالله عبدالباسط، مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط، المجلد ۳۴، العدد ۱، ۲۰۱۵م. [https://digilib.feqhemoaser.com/arabic-articles/الألعاب-الإلکترونیة-بین-الترویح-و-الإ/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
#الرؤية الفقهية للألعاب الإلكترونية، نور الدين بن مختار الخادمي، أعمال ندوة الفقه الإسلامي في عالم متغير، ۲۰۱۲م.
#الرؤية الفقهية للألعاب الإلكترونية، نور الدين بن مختار الخادمي، أعمال ندوة الفقه الإسلامي في عالم متغير، ۲۰۱۲م.


== پایان‌نامه ==
== پایان‌نامه ==
خط ۳۸: خط ۴۱:
# بررسی فقهی خرید و فروش اکانت و آثار آن، اکبر نجم، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۴۰۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/70973440ef2761cc469a9bd915d478a9 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی خرید و فروش اکانت و آثار آن، اکبر نجم، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۴۰۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/70973440ef2761cc469a9bd915d478a9 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# مسئولیت کیفری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای با نگاهی به فقه امامیه، سمیرا دهقان، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/81a4aea6e1f6d25d269bca0f50c7f704 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# مسئولیت کیفری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای با نگاهی به فقه امامیه، سمیرا دهقان، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/81a4aea6e1f6d25d269bca0f50c7f704 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقه جعفری، محمدجواد خرمی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۲ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8873bebdeb773df68185557d64225d42 اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقه جعفری، محمدجواد خرمی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۲ش. [https://digilib.feqhemoaser.com/persian-thesis/بازیهای-رایانهای-از-منظر-فقه-جعفری/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# اخلاق در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی محمودی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f41f550a1d579ce60a62b77f3742a12f اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]
# اخلاق در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی محمودی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۱ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/f41f550a1d579ce60a62b77f3742a12f اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید]


خط ۴۴: خط ۴۷:
== سایر منابع ==
== سایر منابع ==
# بررسی فقهی استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای، گفتگو با عباس رحيمی مزرعه شاهی، پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، ۴ اسفند ۱۳۹۹ش. [https://www.neshasteasatid.com/node/4359 از اینجا ببینید]
# بررسی فقهی استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای، گفتگو با عباس رحيمی مزرعه شاهی، پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، ۴ اسفند ۱۳۹۹ش. [https://www.neshasteasatid.com/node/4359 از اینجا ببینید]
# بازی های رایانه ای از منظر فقه، گفتگو با عباس رفعتی نایینی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وصال، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ش. [http://vasael.ir/fa/news/3200/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87 از اینجا ببینید]
# بازی های رایانه ای از منظر فقه، گفتگو با عباس رفعتی نایینی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وصال، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ش. [http://vasael.ir/fa/news/3200/بازی-های-رایانه-ای-از-منظر-فقه از اینجا ببینید]
# بازی‌های رایانه‌ای و قاعده لاضرر، سید مهدی نریمانی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیکی. [http://mag.ijtihadnet.ir/بازی‌های-رایانه‌ای-و-قاعده-لاضرر-سید/ از اینجا ببینید]
## هیچ پژوهش فقهی در عرصه بازی های رایانه ای انجام نشده است، گفتگو با کهوند، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ش. [http://vasael.ir/fa/news/3035/-هیچ-پژوهش-فقهی-در-عرصه-بازی-های-رایانه-ای-انجام-نشده-است از اینجا ببینید]
# کتب ضاله و بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا ملائی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/کتب-ضاله-و-بازی‌های-رایانه‌ای/ از اینجا ببینید]
# بازی‌های رایانه‌ای و قاعده لاضرر، سید مهدی نریمانی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیکی. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/بازیهای-رایانهای-و-قاعده-لاضرر/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا، حرام است، مرتضی جوادی آملی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/خرید-و-فروش-بازی‌های-رایانه‌ای-آسیب‌/ از اینجا ببینید]
# کتب ضاله و بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا ملائی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/کتب-ضاله-و-بازیهای-رایانهای/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# برخورد حاکمیتی با بازی‌های آسیب‌زا، مشروع نیست، [[سید محمدعلی ایازی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/برخورد-حاکمیتی-با-بازی‌های-آسیب‌زا، از اینجا ببینید]
# خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا، حرام است، مرتضی جوادی آملی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/خرید-و-فروش-بازیهای-رایانهای-آسیب/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# قمار با کاربران کافر جایز است، [[سید محمد حسینی زنجانی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/قمار-با-کاربران-کافر-جایز-است/ از اینجا ببینید]
# برخورد حاکمیتی با بازی‌های آسیب‌زا، مشروع نیست، [[سید محمدعلی ایازی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/برخورد-حاکمیتی-با-بازیهای-آسیبزا،/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# اکانت مالیت دارد، [[محمدعلی گرامی قمی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/%d8%a7%da%a9%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d9%85%d8%a7%d9%84%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%8c-%d8%b1%d8%a8%d8%b7%db%8c-%d9%87%d9%85-%d8%a8%d9%87-%d9%82%d9%85%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d8%af/ از اینجا ببینید]  
# قمار با کاربران کافر جایز است، [[سید محمد حسینی زنجانی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/قمار-با-کاربران-کافر-جایز-است/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
# ملاک حسن و قبح بازی‌های رایانه‌ای، عقلایی است نه فقهی، سید محمدصادق علم‌الهدی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. [http://mag.ijtihadnet.ir/ملاک-حسن-و-قبح-بازی‌های-رایانه‌ای، از اینجا ببینید]
# اکانت مالیت دارد، [[محمدعلی گرامی قمی]]، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک  شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/اکانت-مالیت-دارد،-ربطی-هم-به-قمار-ندارد/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]  
# ملاک حسن و قبح بازی‌های رایانه‌ای، عقلایی است نه فقهی، سید محمدصادق علم‌الهدی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. [https://digilib.feqhemoaser.com/nr/ملاک-حسن-و-قبح-بازی-های-رایانه-ای-،-ع/ کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر]
 
[[رده:بروزرسانی ۱۴۰۲]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۴۹

آخرین ویرایش: ۱۴۰۳/۵/۸

همه منابع مطالعاتی

بازی‌های رایانه‌ای از ابزارهای سرگرمی است که در فقه تحت عناوینی نظیر قمار، لهو، لعب یا لغو قرار می‌گیرد. این عناوین در برخی مصادیق حکم حرمت را به خود اختصاص داده‌اند.

در مورد بازی‌های رایانه‌ای سوالاتی پیرامون گرفتن مبلغ در قبال اجاره دادن مکان برای بازی رایانه‌ای، حکم شرط‌بندی بازی تیراندازی و اسب سواری یارانه‌ای، بدون برد و باخت انجام دادن این بازی‌ها، آلت قمار شناخته شدن و پرسش‌های دیگری مطرح می‌شود که فقه متکفل پاسخ به این سوالات شده است.

تمام فقیهان بازی با وسیله‌ای که در عرف آلت قمار شناخته شود یعنی ابزار بازی به قصد برد و باخت باشند را حتی بدون این نیت حرام می‌دانند. از آنجا که بازی‌های کامپیوتری موضوعی جدید برای ادله فقهی محسوب می‌شوند برای روشن شدن نظر فقه و حکم شرع در مورد بازی‌های رایانه‌ای بهترین مرجع رجوع به عرف است که آیا آلت قمار هستند یا خیر؟

کتاب

فارسی

  1. احکام بازی‌های رایانه‌ای، محمود صادقی، قم، انتشارات معروف، ۱۳۹۴ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

عربی

  1. العاب الکترونیة رویة شرعیة، نورالدین الخادمي، ۱۴۳۶ق.کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

مقاله

فارسی

  1. موضوع شناسی فقهی بازی سرقت بزرگ اتومبیل، محمدمهدی روحانی راوری، آفاق علوم انسانی، شماره ۸۶، خرداد ۱۴۰۳ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  2. نقش انواع پرداخت کننده های مالی در قماربودن بازی های رایانه ای، محمدعلی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، فضلنامه فقه، شماره ۱، بهار ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  3. گفت‌وگو؛ الگوی سه‌بعدی مطالعۀ فقهی بازی‌های رایانه‌ای، گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۴۰، بهار ۱۴۰۱ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  4. نقش انواع پرداخت‌کننده‌های مالی در قماربودن بازی‌های رایانه ای، محمد علی خادمی کوشا و عسکر درخشان‌دوست، فصلنامه فقه، شماره ۱۰۹، بهار ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  5. موضوع‌شناسی قمار در پرداخت‌های پس از باخت در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی، فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، شماره ۲، سال ۸، ۱۴۰۱ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  6. مقاله شناخت بازی های رایانه ای در موضوع شناسی فقهی، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی و عسکر درخشان‌دوست و وحید ارغوانی فلاح، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۷ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  7. ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، ابراهیم عبدی‌پور فرد و مرتضی وصالی ناصح، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال ۶، شماره ۲۳، تابستان ۱۳۹۶ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  8. بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)، مرتضی وصالی ناصح، سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، ۱۳۹۶ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  9. ابعاد فقهی و حقوقی بازی‌های مجازی، مرتضی وصالی ناصح، اولین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها، ۱۳۹۴ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
  10. جستاری در مشروعیت پرداخت عوض در بازی‌های رایانه‌ای، بی‌بی‌رحیمه ابراهیمی، فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی، شماره ۲۲، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر

عربی

  1. الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الأطفال وعلاجها في الفقه الإسلامي، إيمان محمد محمد عطية الغالي، مجلة كلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بدمنهور، المجلد ۶، العدد ۳، ۲۰۲۱م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  2. الألعاب الإلكترونية وأحكامها في الفقه الإسلامي، عيد أحمد الهادي عثمان، مجلة قطاع الشريعة و القانون، العدد ۱۲، ۲۰۲۱م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  3. الألعاب الإلكترونية و أحكامها الشرعية دراسة فقهية مقارنة، منال بنت سليم بن رويفد الصاعدي، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۹، ۲۰۲۰م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  4. المسابقات في الألعاب الإلكترونية مفهومها و أحكامها في الفقه الإسلامي، أسماء عبدالمهدي المصري، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الشرعية و القانونية، المجلد ۲۷، العدد ۴، ۲۰۱۹م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  5. حكم اللعب بالألعاب الإلكترونية إذا دخلها القمار: دراسة فقهية تأصيلية، نادية بنت هاشم بن عابد اللحيانى، مجلة جامعة أم القرى لعلوم الشريعة و الدراسات الاسلامية، العدد ۷۹، ۲۰۱۹م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  6. تأثير الألعاب الإلكترونية في التكوين العقدي لدى الناشئة، عبدالله عوض العجمي، مجلة الشريعة و الدراسات الإسلامية، المجلد ۳۲، العدد ۱۰۸، ۲۰۱۷م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  7. الألعاب الإلکترونیة بین الترویح و الإدمان دراسة فقهیة مقارنة، أحمد عطاالله عبدالباسط، مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط، المجلد ۳۴، العدد ۱، ۲۰۱۵م. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  8. الرؤية الفقهية للألعاب الإلكترونية، نور الدين بن مختار الخادمي، أعمال ندوة الفقه الإسلامي في عالم متغير، ۲۰۱۲م.

پایان‌نامه

فارسی

  1. بررسی فقهی خرید و فروش اکانت و آثار آن، اکبر نجم، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۴۰۱ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  2. مسئولیت کیفری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای با نگاهی به فقه امامیه، سمیرا دهقان، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۳۹۷ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  3. بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقه جعفری، محمدجواد خرمی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۲ش. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  4. اخلاق در بازی‌های رایانه‌ای، محمدعلی محمودی، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، ۱۳۹۱ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید

عربی

سایر منابع

  1. بررسی فقهی استفاده از فضای مجازی و بازی های رایانه ای، گفتگو با عباس رحيمی مزرعه شاهی، پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، ۴ اسفند ۱۳۹۹ش. از اینجا ببینید
  2. بازی های رایانه ای از منظر فقه، گفتگو با عباس رفعتی نایینی، پایگاه تخصصی فقه حکومتی وصال، ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ش. از اینجا ببینید
    1. هیچ پژوهش فقهی در عرصه بازی های رایانه ای انجام نشده است، گفتگو با کهوند، ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ش. از اینجا ببینید
  3. بازی‌های رایانه‌ای و قاعده لاضرر، سید مهدی نریمانی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیکی. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  4. کتب ضاله و بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا ملائی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  5. خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا، حرام است، مرتضی جوادی آملی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  6. برخورد حاکمیتی با بازی‌های آسیب‌زا، مشروع نیست، سید محمدعلی ایازی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  7. قمار با کاربران کافر جایز است، سید محمد حسینی زنجانی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  8. اکانت مالیت دارد، محمدعلی گرامی قمی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
  9. ملاک حسن و قبح بازی‌های رایانه‌ای، عقلایی است نه فقهی، سید محمدصادق علم‌الهدی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک شبکه اجتهاد. کتابخانه پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر