|
|
(۳۱۷ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) |
خط ۱: |
خط ۱: |
| علیرغم اینکه فقها از دیرباز بخشی از مباحث مربوط به فلسفه فقه را تحت عنوان رئوس ثمانیه، مورد توجه قرار میدادند، لیکن هنوز فلسفه فقه به عنوان علمی معین و دارای ساختار روشن و قضایای منسجم که همگی ناظر به یک موضوع بوده و هدف خاصی را دنبال کنند، طراحی نشده است (ص ۲۴).
| | {{جعبه اطلاعات نشریه |
| | | نام = |
| | | عنوان = پژوهشنامه متین |
| | | تصویر = Matin.jpg |
| | | اندازه تصویر = |
| | | توضیح_تصویر = |
| | | صاحب امتیاز = پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی |
| | | مدیر مسئول = عباسعلی روحانی |
| | | سردبیر = [[سید محمد موسوی بجنوردی]] |
| | | رتبۀ علمی = علمی پژوهشی |
| | | دوره = فصلنامه |
| | | محل نشر = قم |
| | | زبان = فارسی/ |
| | | تاریخ نخستین شماره = ۱۳۷۷ش |
| | | وضعیت انتشار = فعال |
| | | سایت = [https://matin.ri-khomeini.ac.ir/ matin.ri-khomeini.ac.ir] |
| | }} |
| | {{نویسنده |
| | |نویسنده = |
| | |گردآوری = |
| | }} |
| | '''پژوهشنامه متین''' نشریهای علمی-پژوهشی است که از سال ۱۳73ش منتشر میشود. صاحب امتیاز این مجله «پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی» است. این نشریه هدف اصلی خود را . بر این اساس، مسائلی همچون [[مسئولیت مدنی]]، [[مرجعیت زنان]]، [[فقه حکومتی]]، [[حریم خصوصی]] و [[تغییر جنسیت]] موضوع مقالات این مجله هستند. در این مجله آثاری از پژوهشگرانی همچون [[محمد قائنی]]، [[محمدجواد فاضل لنکرانی]]، [[سید سجاد ایزدهی]] و [[محمدمهدی کریمینیا]] به چاپ رسیده است. |
|
| |
|
| ===برخی پرسشها=== | | == معرفی == |
| آیا در قلمرو دین [[منطقة الفراغ]] وجود دارد؟ همه افعال معصومان وجه شرعی دارد و میتواند مستند احکام فقهی باشد؟ کاربرد عقل و مصلحت، بنای عقلا، قاعده عدل و انصاف و... در استنباط فقهی چیست؟ آیا فقه غایتی دارد و این غایات دستیافتنی هستند؟ آیا فقه فقط سعادت اخروی را مد نظر قرارر داده است یا سعادت دنیوی را نیز مد نظر داشته است؟ آیا فقه ظرفیت نظامسازی را دارد یا خیر؟ احکام فقه ثابتند یا متغیر؟ زمان و مکان در اجتهاد و استباط حکم شرعی مؤثر است؟ تحولات فقه چیست و چه خاستگاهی دارد؟ آیا روش اجتهاد سنتی پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه است؟ ساختار فقه چیست؟ شیوه فهم متون و نصوص دینی و فقهی چیست؟ مخاطب احکام دینی چه ویژگیهایی دارد؟ آیا [[موضوعشاسی فقهی]] نیز در دستور کار فقه است؟ آیا تمسک به [[روح شریعت]]، [[مذاق شریعت]] یا [[مقاصد الشریعه]] به لحاظ شرعی ممکن است؟ حکم حکومتی چیست و وظیفه مقلدان سایر مراجع نسبت به آن چیست؟ مووع فقه افعال انسان مکلف است یا افعال انسان محق؟ حکم فقهی مفهومی اعتباری است یا واقعی؟ احکام فقهی با حقوق فطری، طبیعی و حقوق بشر سازگار است؟ عوامل پویایی یا ایستایی فقه کدامند؟ وجوه تمایز فرقهها و مکاتب فقهی کدامند و چگونه پدید میآید؟ (ص ۲۵ - ۲۷).
| | "پژوهشنامه متین" فصلنامهای در حوزه مسائل فقهی است که از سال ۱۳۷۷ش منتشر میشود. صاحب امتیاز این مجله با صاحب امتیازی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است. |
| ==مقالات جلد اول==
| |
| ===فلسفه فقه===
| |
| این مقاله به قلم رسول نادری، در پی پاسخ دادن به این پرسشهاست: فلسفه فقه چگونه دانشی است؟ وصفی است یا دستوری؟ چه گزاره هایی دارد؟ آیا تاسیس چنین دانشی لازم است؟ چه تاثیراتی بر علم فقه دارد؟ نویسنده مقاله را در سه گفتار تدوین شده است: (۱) وصفی و گزارشی یا دستوری بودن فلسفه فقه (۲) بررسی رابطه فلسفه فقه با علم اصول فقه (۳) بررسی
| |
| اگر دستوری باشد، فلسفه فقه ایجاد تغییر در فقه است، اما اگر صرفاً گزارش باشد چنین اثری ندارد. از نظر نویسنده فلسفه فقه علمی «توصیفی-تجویزی» است. او نشان میدهد که این اختلاف نظر و همچنین ابهام در حد و کارکرد اصول فقه چطور باعث شده رابطه این دو علم مبهم باقی بماند. در بخش پایانی نیز نویسنده تلاش میکند فهرستی از مسائل اصلی فلسفه فقه ارائه کند.
| |
|
| |
|
| ===چیستی فلسفه فقه===
| | مدیر مسئول آن |
| این مقاله را جابر توحیدی اقدم و عبدالرحیم سلمای بهبهانی نوشتهاند. هدف این مقاله ارائه فهرستی از تعریفهایی است که تا کنون درباره فلسفه فقه ارائه شده است. در این مقاله هست تعریف ارائه میشود.
| | و سردبیر |
| ===فلسفه فقه===
| | . هیئت تحریریه این مجله عبارتند از سید محمد موسوی بجنوردی، علیمحمد حاضری، نجفقلی حبیبی، فاطمه طباطبایی، سید مصطفی محقق داماد، حسین مهرپور، سید صدرالدین موسوی، اسماعیل حسنزاده، علی مرشدیزاد، <ref>سایت مجله پژوهشنامه متین،</ref> |
| این مقاله را [[ابوالقاسم علیدوست]] نوشته است. نویسنده تعریفهایی که مقاله پیشین فهرست کرده بودند را نقد میکند و در نهایت خود پیشنهاد دیگری ارائه میکند.
| |
| ===گفتمان فلسفه فقه===
| |
| عبدالحسین خسروپناه در مقاله گفتمان فلسفه فقه، ابتدا فقه را از جهت موضوع، محمول گستره و ارتباط مبانی آن با معرفتشناسی بررسی میکند. سپس برخی از مسائلی را که از جمله چالشهای فلسفه فقه میداند برمیشمارد. برای مثال ثابت و متغیر بود، جامعه ساز بودن، طراح و برنامه ریز نبودن فقه، دنیایی و ظهربین بودن فقه، مصرف کننده بودن فقه و...
| |
| ===جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی اجتماعی اسلام===
| |
| نویسنده این مقاله طاهر اسداللهی است.
| |
| ===عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین===
| |
| محمدجواد سلمانپور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک برخی پیشفرضهای حجیت ظواهر را بیاعتبار کرده است.
| |
| ===بررسی ساختار فقه===
| |
| این مقاله را حسین حسنزاده نوشته است. نویسنده در نمونه از ساختارهای ارائه شده در تاریخ فقه (توسط سلار، ابوصلاح حلبی، ابن براج، محقق حلی، شهید اول، حسین عاملی، فیض کاشانی، [[سید محمدباقر صدر]]، [[عبدالکریم بیآزار شیرازی]] و [[علی مشکینی]]) را فهرست کرده است. سپس ساختار فقهی آثار اهل ست را برررسی نموده و در پایان ساختار پیشنهادی خود را ارائه کرده است. | |
|
| |
|
| ===عوامل پویایی فقه===
| | این نشریه رسالت اصلی خود را «معرفی دیدگاههای حضرت امام خمینی و نیز انقلاب اسلامی ایران در مجامع علمی داخل و خارج از کشور است» بیان میکند.<ref>سایت پژوهشنامه متین، [https://matin.ri-khomeini.ac.ir/journal/about درباره نشریه].</ref> بر همین اساس حوزههای پذیرش مقاله در این مجله بدین شکل دستهبندی کرده است: پژوهشهای مرتبط با اندیشههای امام خمینی، پژوهشهای مرتبط با مبانی نظری انقلاب اسلامی و پژوهشهای مرتبط با علل، فرآیندها، پیامدها، چالشها و آیندۀ فراروی انقلاب اسلامی.<ref>سایت پژوهشنامه متین، [https://matin.ri-khomeini.ac.ir/journal/aim_scope اهداف و چشماندازها].</ref> |
| سیدعلی ساداتفخر، تلاش کرده تا عواملی را بربشمارد که باعث میشوند فقه قدرت حل مشکلات اجتماعی و سیاسی را داشته باشد.
| |
|
| |
|
| ===نقد نظریه حداقلی در قلمرو فقه===
| |
| [[علی ربانی گلپایگانی]] در این مقاله به ادعای عدم توانایی فقه در پاسخگویی به تمام نیازهای بشر پاسخ دهد. بر اساس نظریه [[دین حداقلی]]، شرایع الهی به بیان حداقلها اکتفا کردهاند و حداکثرها را به عقل بشر واگذار کردهاند. ربانی گلپایگانی معتقد است که فقه اسلامی حداکثری است و در مسائلی همچون روابط اجتماعی جامعیت و پویایی دارد. عقل و دانش بشری نیز صرفاً ابزرا تعیین و تخشخیص موضوعات احکام و همچنین یافتن راهارهای مناسب برای استنباط احکام دینی هستند.
| |
| ===مذاق شریعت===
| |
| مقاله مذاق شریعت، نوشته محمود حکمتنیابرگرفته از رساله ایشان با عنوان «فقه و حقوق خانواده و فلسفه آن» است. او در این مقاله از چیستی [[مذاق شریعت]] را بحث میکند و نمونههایی از استناد به مذاق شریعت را برمیشمرد. سپس برخی شیوههای دستیابی به مذاق شریعت ( [[اولویتبندی احکام]]، مجموع احکام، آثار احکام، روش عقلی، صفات شارع و...) بررسی میکند و پس از آن اعتبار مذاق شریعت و راههای به دست آوردن آن را میسنجد.
| |
| ===استناد فقهی به مذاق شریعت در بوته نقد===
| |
| این مقاله را محمدعشایری و [[ابوالقاسم علیدوست]] نوشتهاند. نویسندگان سعی میکنند در این مقاله با بررسی مثالهایی از استناد به مذاق شریعت، آسیبهای مربوط به این روش را نشان دهند. ایشان استناد به مذاق شریعت را به دو نوع استقلالی (مبیّن اراده شارع) و ابزاری (مفسر مقصود شارع) تقسیم میکنند.
| |
|
| |
|
| ===ثبات شریعت و مدیریت دگرگونیهای اجتماعی و اقتصادی===
| | این مجله هدف خود را ذیل چهار عنوان دستهبندی میکند: نظریهپردازی و تولید علم در فقه و اصول، ارائه الگوها و نظریههای کاربردی فقهی در برابر چالشهای اجتماعی معاصر، تبیین مبانی فقه و نظامسازی فقهی با تاکید بر فقههای تخصصی، توسعه فقهپژوهی و انتشار پژوهشهای نظاممند و مسألهمحور در رشتههای مرتبط با دانش فقه.<ref>سایت مجله فقه و اجتهاد، [https://mags.markazfeqhi.com/journal/aim_scope اهداف و چشمانداز]. </ref> |
| سیدحسن میر معزی این مقاله را نوشته است. نویسنده با فرض جامعیت فقه و ثبات احکام فقهی به این مسئله پرداخته است که فقها چگونه فقه را با دگرگونیهای اجتماعی سازگار کردهاند.
| | |
| ===منابع فقه===
| | == نویسندگان == |
| سیفالله صرامی نویسنده ان مقاله است. او در این مقاله منابع فقه را ادیدگاه قرآن بررسی میکند. به اعتقاد او، از نظر قرآن، اولین مبع فقه خود قرآن است. سنت نیز دومین منیع فقه است که شامل قول و فعل و تقریر معصومان میشود. منبع سوم نیز خبر واحد است. از نظر قرآن، عقل نیز تحت شرایطی میتوان منبع تشخیص احکام باشد.
| | در پژوهشنامه متین صاحبنظران و اندیشمندان متعددی قلم زدهاند که برخی از مشهورترین این نویسندگان عبارتند از: |
| ===درآمدی بر منابع کلامی استنباط از قرآن===
| | {{ستون|۳}} |
| این مقاله را احمد مبلغی نوشته است. نویسنده، این مقاله را در دو بخش نگاشته. بخش نخست مبانی کلامی منبع بودن قرآن و قلمرو آیات الاحکام و مبانی کلای روش استنباط ار قرآن را بررسی میکند. در بخش دوم نیز
| | * [[]] |
| ===تبیعت یا عدم تبیعت احکام از مصالح و مفاسد واقعی=== | | * [[]] |
| نویسنده این مقاله ابوالقاسم علیدوست است. نویسنده با شرح سه دیدگاه در پاسخ به مسئله تبعیت یا عدم تبیعت احکام از مصالح و مفاسد (تبیعت مطلق، تبیعت نسبی، عدم تبیعت) اعلام میکند که هرچند با دلایل متقن بر ما آشکار است که افعال الهی - چه در مقام تکوین و چه در مقام تشریع- همگی هدفمند هستند؛ این به معنای ضرورت یا وضوح تبیعت احکام از مصالح و مفاسد واقعی و موجود در متعلق احکام نیست.
| | * [[]] |
| ===امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع=== | | * [[]] |
| نویسنده این مقاله نیز ابوالقاسم علیدوست است. ایشان در این مقاله تبیعت احکام شرع از مصالح و مفاسد واقعی را فرض میگیرند و به سراغ این پرسش میرود که آیا عقل امکان کشف این مصالح و مفاسد را دارد یا خیر.
| | * [[]] |
| ===نقش سنت در حجیت فهم ظواهر=== | | * [[]] |
| سید عبدالحمید ابطحی در این مقاله سنجنش مفهوم ظاهر قرآن است.از نظر نویسنده، حجیت ظواهر آیات به معنای استقلال آنها نیست و بایستی آنها در پیوند با روایات بررسی کرد تا مطمئن شد که مخصص یا مقیدی ندارد.
| | * [[]] |
| ===سنتپژوهی===
| | * [[]] |
| این مقاله را علیاکبر رشاد نوشته است. ماهیتشناسی سنت، روششناسی احراز صدور سنت، ترسیم اطلس جامع احادیث و تحلیل اقسم سنت، بازکاوی علمی ادعیه و مناجاتها از مسائلی است که در این مقاله بررسی شدهاند.
| | * [[]]<ref>سایت مجله فقه و اجتهاد، [https://mags.markazfeqhi.com/author.index نمایه نویسندگان]</ref> |
| ===اصل اولی در گفتار و رفتار معصومان===
| | {{پایان}} |
| نویسنده این مقاله حسنعلی علیاکبریان است. او در این مقاله اسندلال میکند که اگر فعل معصوم در مقام تبیین دین باشد مستند احکام ثابت فقه خواهد بود؛ اما اگر فعلی که از معصوم صادر شده است در مقام دیگری - همچون مقام حکومت، قضاوت یا شئون شخصی - باشد حکمی موقت و متغیر است.
| | |
| ===تأملی در حجیت خر موثق=== | | == موضوعات == |
| سید محمد نجفی یزدی
| | موضوع برخی از مقالات پذیرفته شده در این مجله، با مسائل فقه معاصر مرتبط است. این موضوعات عبارتند از: |
| | {{ستون|۳}} |
| | مبانی فقه: |
| | * [[مکاتب فقهی]] |
| | * [[موضوعشناسی فقه]] |
| | * [[خاستگاه فقه]] |
| | * [[جامعهشناسی فقه]] |
| | * [[روششناسی فقه]] |
| | * [[ساختار فقه]] |
| | * [[خطابات قانونیه]] |
| | فقه اقتصادی: |
| | * [[کاهش ارزش پول]] |
| | * [[اختلاس]] |
| | * [[ارز دیجیتال]] |
| | * [[اقتصاد مقاومتی]] |
| | * [[بورس]] |
| | * [[سفتهبازی]] |
| | فقه اجتماعی: |
| | * [[مرجعیت زنان]] |
| | * [[قضاوت زنان]] |
| | * [[حریم خصوصی]] |
| | * [[مسئولیت مدنی]] |
| | * [[بازیهای رایانهای]] |
| | فقه پزشکی: |
| | * [[مرگ مغزی]] |
| | * [[محرمانگی اسرار بیماران]] |
| | * [[ضمان پزشک]] |
| | * [[اتانازی]] |
| | * [[تغییر جنسیت]] |
| | * [[بانک شیر]] |
| | فقه سیاسی: |
| | * [[فقه حکومتی]] |
| | * [[مردمسالاری]] |
| | * [[سلاحهای کشتار جمعی]] |
| | * [[مشروعیت سیاسی]] |
| | * [[مردمسالاری]] |
| | * [[ولایت فقیه]]<ref>سایت مجله فقه و اجتهاد، [https://mags.markazfeqhi.com/keyword.index?vol=0&vl=%D9%87%D9%85%D9%87%20%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87%20%D9%87%D8%A7 نمایۀ کلیدواژگان] </ref> |
| | {{پایان}} |
| | |
| | ==مقالههای برگزیده== |
| | برخی از مقالات این مجله به طور مستقیم با مسائل فقه معاصر در ارتباطند. از این میان، میتوان به این موارد به طور ویژه اشاره کرد: |
| | |
| | {{ستون|۲}} |
| | |
| | {{پایان}} |
| | |
| | ==پانویس== |
| | {{پانویس}} |
Ma.sultanmoradi/صفحه تمرینپژوهشنامه متین |
---|
|
صاحب امتیاز | پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی |
---|
مدیر مسئول | عباسعلی روحانی |
---|
سردبیر | سید محمد موسوی بجنوردی |
---|
رتبۀ علمی | علمی پژوهشی |
---|
دوره | فصلنامه |
---|
محل نشر | قم |
---|
زبان | فارسی/ |
---|
تاریخ نخستین شماره | ۱۳۷۷ش |
---|
وضعیت انتشار | فعال |
---|
سایت | matin.ri-khomeini.ac.ir |
---|
پژوهشنامه متین نشریهای علمی-پژوهشی است که از سال ۱۳73ش منتشر میشود. صاحب امتیاز این مجله «پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی» است. این نشریه هدف اصلی خود را . بر این اساس، مسائلی همچون مسئولیت مدنی، مرجعیت زنان، فقه حکومتی، حریم خصوصی و تغییر جنسیت موضوع مقالات این مجله هستند. در این مجله آثاری از پژوهشگرانی همچون محمد قائنی، محمدجواد فاضل لنکرانی، سید سجاد ایزدهی و محمدمهدی کریمینیا به چاپ رسیده است.
معرفی
"پژوهشنامه متین" فصلنامهای در حوزه مسائل فقهی است که از سال ۱۳۷۷ش منتشر میشود. صاحب امتیاز این مجله با صاحب امتیازی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است.
مدیر مسئول آن
و سردبیر
. هیئت تحریریه این مجله عبارتند از سید محمد موسوی بجنوردی، علیمحمد حاضری، نجفقلی حبیبی، فاطمه طباطبایی، سید مصطفی محقق داماد، حسین مهرپور، سید صدرالدین موسوی، اسماعیل حسنزاده، علی مرشدیزاد، [۱]
این نشریه رسالت اصلی خود را «معرفی دیدگاههای حضرت امام خمینی و نیز انقلاب اسلامی ایران در مجامع علمی داخل و خارج از کشور است» بیان میکند.[۲] بر همین اساس حوزههای پذیرش مقاله در این مجله بدین شکل دستهبندی کرده است: پژوهشهای مرتبط با اندیشههای امام خمینی، پژوهشهای مرتبط با مبانی نظری انقلاب اسلامی و پژوهشهای مرتبط با علل، فرآیندها، پیامدها، چالشها و آیندۀ فراروی انقلاب اسلامی.[۳]
این مجله هدف خود را ذیل چهار عنوان دستهبندی میکند: نظریهپردازی و تولید علم در فقه و اصول، ارائه الگوها و نظریههای کاربردی فقهی در برابر چالشهای اجتماعی معاصر، تبیین مبانی فقه و نظامسازی فقهی با تاکید بر فقههای تخصصی، توسعه فقهپژوهی و انتشار پژوهشهای نظاممند و مسألهمحور در رشتههای مرتبط با دانش فقه.[۴]
نویسندگان
در پژوهشنامه متین صاحبنظران و اندیشمندان متعددی قلم زدهاند که برخی از مشهورترین این نویسندگان عبارتند از:
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]]
- [[]][۵]
موضوعات
موضوع برخی از مقالات پذیرفته شده در این مجله، با مسائل فقه معاصر مرتبط است. این موضوعات عبارتند از:
مبانی فقه:
فقه اقتصادی:
فقه اجتماعی:
فقه پزشکی:
فقه سیاسی:
مقالههای برگزیده
برخی از مقالات این مجله به طور مستقیم با مسائل فقه معاصر در ارتباطند. از این میان، میتوان به این موارد به طور ویژه اشاره کرد:
پانویس