۲٬۶۴۵
ویرایش
(←روایات) |
(←روایات) |
||
خط ۶۴: | خط ۶۴: | ||
==== روایات ==== | ==== روایات ==== | ||
در فصل مربوط به قضاوت، روایات به دو بخش صریح و غیر صریح تقسیم شده و از حیث سند و دلالت بررسی شده است. | |||
روایات صریح: | |||
۱. روایت سالم بن مکرم ابو خدیجه: در این روایت، امام علیه السلام ضمن نهی از تحاکم به طاغوت، حل اختلافات را بر عهده مردی که حلال و حرام بداند، میگذارند. نویسنده سند روایت را قبول میکند اما قید رجل در روایت را به مورد غالب حمل میکند.(ص ۱۱۰-۱۲۰) | ۱. روایت سالم بن مکرم ابو خدیجه: در این روایت، امام علیه السلام ضمن نهی از تحاکم به طاغوت، حل اختلافات را بر عهده مردی که حلال و حرام بداند، میگذارند. نویسنده سند روایت را قبول میکند اما قید رجل در روایت را به مورد غالب حمل میکند.(ص ۱۱۰-۱۲۰) | ||
خط ۷۴: | خط ۷۶: | ||
۴. خبر ابن عباس از پیامبر: که به استناد خلقت زن از مرد قضاوت زن نفی شده است. نویسنده سند و دلالت را بر شرط ذکوریت تام نمیداند.(۱۳۱-۱۴۰) | ۴. خبر ابن عباس از پیامبر: که به استناد خلقت زن از مرد قضاوت زن نفی شده است. نویسنده سند و دلالت را بر شرط ذکوریت تام نمیداند.(۱۳۱-۱۴۰) | ||
روایات غیر صریح: | |||
نویسنده در نهایت اینچنین نتیجه میگیرد که: با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان گفت که برخی روایات که سند آنها نیز صحیح است بر عدم اهلیت زن برای قضاوت دلالت میکند. (ص ۱۶۷) در زمینه ریاستجمهوری، مرجعیت، ولایت امری و سایر مناصب نیز به همین شیوه و با اندک تغییر در بیان عبارت اینچنین استدلال شده که بعضی از روایات بر عدم اهلیت زنان برای این مناصب دلالت دارد. | نویسنده در نهایت اینچنین نتیجه میگیرد که: با توجه به بررسیهای انجام شده میتوان گفت که برخی روایات که سند آنها نیز صحیح است بر عدم اهلیت زن برای قضاوت دلالت میکند. (ص ۱۶۷) در زمینه ریاستجمهوری، مرجعیت، ولایت امری و سایر مناصب نیز به همین شیوه و با اندک تغییر در بیان عبارت اینچنین استدلال شده که بعضی از روایات بر عدم اهلیت زنان برای این مناصب دلالت دارد. |
ویرایش