پرش به محتوا

محمدابراهیم جناتی شاهرودی: تفاوت میان نسخه‌ها

افزودن لینک و اصلاح جزئی
(افزودن لینک و اصلاح جزئی)
خط ۱۳: خط ۱۳:
محمدابراهيم جناتى، در سال ١٣١١ش در سمنان متولد شد. پس از دوره‌ای تحصیل در مشهد به قم رفت و در درس خارج فقه [[سید حسین طباطبایی بروجردى]]، زعیم حوزه علمیه قم و درس خارج اصول فقه [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمينى]] حضور یافت. جناتی سپس به نجف رفت و ۲۵ سال در مجلس درس سید عبدالهادی شيرازى، سید محسن حكيم، شیخ حسین حلى، سید باقر زنجانى، سید محمود شاهرودى و سید ابوالقاسم خويى شرکت کرد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> وی علاوه بر تحصیل علوم دینی، در طول یازده سال به تدریس دروس سطح عالی حوزه پرداخت و همچنین در آخرین سال‌های اقامت خود در نجف، درس خارج اصول فقه را در مدرسه بزرگ آخوند خراسانی برپا کرد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref>  
محمدابراهيم جناتى، در سال ١٣١١ش در سمنان متولد شد. پس از دوره‌ای تحصیل در مشهد به قم رفت و در درس خارج فقه [[سید حسین طباطبایی بروجردى]]، زعیم حوزه علمیه قم و درس خارج اصول فقه [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمينى]] حضور یافت. جناتی سپس به نجف رفت و ۲۵ سال در مجلس درس سید عبدالهادی شيرازى، سید محسن حكيم، شیخ حسین حلى، سید باقر زنجانى، سید محمود شاهرودى و سید ابوالقاسم خويى شرکت کرد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> وی علاوه بر تحصیل علوم دینی، در طول یازده سال به تدریس دروس سطح عالی حوزه پرداخت و همچنین در آخرین سال‌های اقامت خود در نجف، درس خارج اصول فقه را در مدرسه بزرگ آخوند خراسانی برپا کرد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref>  


محمدابراهیم جناتی از سید محمود شاهرودی اجازه اجتهاد دریافت کرد. جناتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ايران بازگشت، ساکن قم شد و همچنان به کار تدریس و تألیف کتب و مقالات علمی اشتغال دارد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> وی هم‌اکنون از فقیهان و مراجع تقلید شیعه و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.
محمدابراهیم جناتی از سید محمود شاهرودی (درگذشته ۱۳۵۳ش) اجازه اجتهاد دریافت کرد. جناتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به ايران بازگشت، ساکن قم شد و همچنان به کار تدریس و تألیف کتب و مقالات علمی اشتغال دارد.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> وی هم‌اکنون از فقیهان و مراجع تقلید شیعه و عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.


==آثار==
==آثار==
خط ۱۹: خط ۱۹:


===تألیف===
===تألیف===
جناتی در آثار تألیفی خود، توجهی ویژه به موضوع اجتهاد ‏مطلوب داشته و بر نقش تحولات زمانی، مکانی و عرفی بر تحول اجتهاد تأکید می‌ورزد.<ref>آرزومندی، «نگاهی به کتاب فقه و زمان...»، ص۲۱۳-۲۱۴.‏</ref> کتاب‌های «روش‌های كلى استنباط در فقه از نظر فقهاى اسلامى»، «النفحات العلميه فى اصول الفقه الامامية» و «سیر تطور فقه اجتهادی در بستر زمان» از آثار وی درباره اصول فقه است. وی همچنین در دو کتاب «ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامی» و «ادوار فقه و کیفیت بیان آن» به ادوار و تطورات دانش فقه و اصول فقه پرداخته است.<ref>[https://db.ketab.ir/BookList.aspx?Type=Authorid&Code=26792 «محمدابراهیم جناتی»]، سایت خانه کتاب.</ref>  
جناتی در آثار تألیفی خود، توجهی ویژه به موضوع اجتهاد ‏مطلوب داشته و بر نقش تحولات زمانی، مکانی و عرفی بر تحول اجتهاد تأکید می‌ورزد.<ref>آرزومندی، «نگاهی به کتاب فقه و زمان...»، ص۲۱۳-۲۱۴.‏</ref> کتاب‌های «روش‌های كلى استنباط در فقه از نظر فقهاى اسلامى»، «النفحات العلميه فى اصول الفقه الامامية» و [[سیر تطور فقه اجتهادی در بستر زمان (کتاب)|سیر تطور فقه اجتهادی در بستر زمان]] از آثار وی درباره اصول فقه است. وی همچنین در دو کتاب «ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامی» و «ادوار فقه و کیفیت بیان آن» به ادوار و تطورات دانش فقه و اصول فقه پرداخته است.<ref>[https://db.ketab.ir/BookList.aspx?Type=Authorid&Code=26792 «محمدابراهیم جناتی»]، سایت خانه کتاب.</ref>  


همچنین کتاب «فقه و زمان»، مشتمل بر مقالات «سن بلوغ دختران»،‌ «موسیقی»،‌ «حجاب»،‌ «موقعیت زنان از نگاه مبانی اجتهادی»، «اجتهاد مطلوب»، «ارتداد از دیدگاه مذاهب اسلام» و «طهارت ذبایح اهل کتاب» و «طهارت ذاتی انسان»، از دیگر تألیفات محمدابراهیم جناتی است. وی مطالعاتی در زمینه فقه مقارن به عمل آورده و به بررسی تطبیقی فقه، اصول، علوم حديث و علوم قرآن، از ديدگاه ۲۲ مذهب<ref>اماميه، حنفيه، مالكيه، شافعيه، حنبليه، زيديه، اباضيه، ظاهريه، اوزاعيه، ثوريه، ليثيه، راهويه، نخعيه، ‏تميميه، طبريه، جبيريه، كلبيه، شبرميه، ابن‌ابى‌ليلى، زهريه، عيينيه و جريحيه.</ref> پرداخته که آثاری از وی در همین باره انتشار یافته است؛ از جمله کتاب‌های منابع اجتهاد، ادوار اجتهاد و ‏ادوار فقه.
همچنین کتاب [[فقه و زمان (کتاب)|فقه و زمان]]، مشتمل بر مقالات «سن بلوغ دختران»،‌ «موسیقی»،‌ «حجاب»،‌ «موقعیت زنان از نگاه مبانی اجتهادی»، [[اجتهاد مطلوب (کتاب)|اجتهاد مطلوب]]، [[ارتداد از دیدگاه مذاهب اسلام (کتاب)|ارتداد از دیدگاه مذاهب اسلام]] و «طهارت ذبایح اهل کتاب» و [[طهارت ذاتی انسان (کتاب)|طهارت ذاتی انسان]]، از دیگر تألیفات محمدابراهیم جناتی است. وی مطالعاتی در زمینه فقه مقارن به عمل آورده و به بررسی تطبیقی فقه، اصول، علوم حديث و علوم قرآن، از ديدگاه ۲۲ مذهب<ref>اماميه، حنفيه، مالكيه، شافعيه، حنبليه، زيديه، اباضيه، ظاهريه، اوزاعيه، ثوريه، ليثيه، راهويه، نخعيه، ‏تميميه، طبريه، جبيريه، كلبيه، شبرميه، ابن‌ابى‌ليلى، زهريه، عيينيه و جريحيه.</ref> پرداخته که آثاری از وی در همین باره انتشار یافته است؛ از جمله کتاب‌های منابع اجتهاد، ادوار اجتهاد و ‏ادوار فقه.


===فعالیت مطبوعاتی===
===فعالیت مطبوعاتی===
نوشته‌های مطبوعاتی محمدابراهیم جناتی بیشتر ناظر به نظریه اجتهاد پویا، شیوه استنباط و نیز اثبات توانمندی اسلام در حل بحران‌ها و ارتباط میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی بوده است. جناتی با مطبوعات ایرانی و غیرایرانی فراوانی ارتباط داشته و صدها مقاله فارسی و عربی از وی انتشار یافته است. برخی از مجلاتی که آثار وی در آنها منتشر شده، عبارتند از: العدل، صوت الاسلام، الثقافة الاسلامیه، الفکر الاسلام، التوحید و رسالة‌ التقریب.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> از این میان مقاله «أزمة الاحتیاط فی الفتاوی الدینیة» در مجله الثقافة الاسلامیه به چاپ رسیده که روش احتیاطی در افتاء در آن بررسی شده است.
نوشته‌های مطبوعاتی محمدابراهیم جناتی بیشتر ناظر به نظریه اجتهاد پویا، شیوه استنباط و نیز اثبات توانمندی اسلام در حل بحران‌ها و ارتباط میان ملت‌ها و دولت‌های اسلامی بوده است. جناتی با مطبوعات ایرانی و غیرایرانی فراوانی ارتباط داشته و صدها مقاله فارسی و عربی از وی انتشار یافته است. برخی از مجلاتی که آثار وی در آنها منتشر شده، عبارتند از: العدل، صوت الاسلام، الثقافة الاسلامیه، الفکر الاسلام، التوحید و رسالة‌ التقریب.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> از این میان مقاله «أزمة الاحتیاط فی الفتاوی الدینیة» در مجله الثقافة الاسلامیه به چاپ رسیده که روش احتیاطی در افتاء در آن بررسی شده است.


مقالات وی همچنین در مطبوعات ایرانی مانند جهان اسلام، زنان و سروش منتشر شده است.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> مقاله «عصر تکامل اجتهاد» در مجله کیهان اندیشه منتشر شده و به تبیین دوره تکامل اجتهاد، از دوره وحید بهبهانی تا شیخ انصاری پرداخته است.<ref>نگاه کنید به: جناتی، «عصر تکامل اجتهاد»، کیهان اندیشه، ش۴۷، ۱۳۷۱ش.</ref>
مقالات وی همچنین در مطبوعات ایرانی مانند جهان اسلام، زنان و سروش منتشر شده است.<ref>[http://jannaati.com/far/?page=1 «زندگینامه»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> مقاله «عصر تکامل اجتهاد» در [[مجله کیهان اندیشه]] منتشر شده و به تبیین دوره تکامل اجتهاد، از دوره وحید بهبهانی تا شیخ انصاری پرداخته است.<ref>نگاه کنید به: جناتی، «عصر تکامل اجتهاد»، کیهان اندیشه، ش۴۷، ۱۳۷۱ش.</ref>


==آراء فقهی==
==آراء فقهی==
فتاوای متعددی از محمدابراهیم جناتی، از جملهٔ نظریات و فتاوای شاذ در میان فقیهان شیعه است؛ از جمله طهارت ذاتی انسان، جواز تصدی منصب قضاوت زنان و مخالفت با لزوم تقلید از اعلم.
فتاوای متعددی از محمدابراهیم جناتی، از جملهٔ نظریات و فتاوای شاذ در میان فقیهان شیعه است؛ از جمله [[طهارت ذاتی انسان]]، جواز تصدی منصب قضاوت زنان و مخالفت با لزوم تقلید از اعلم.


===طهارت ذاتی انسان===
===طهارت ذاتی انسان===
جناتی به طهارت ذاتی انسان، و در نتیجه حليت ذبايح اهل كتاب فتوا داده است. وی در «تئوری طهارت ذاتی مطلق انسان در راستای منابع اجتهاد» مراد از نجاست را نجاست ارزشی و روحی تلقی می‌کند، نه جسمی، و بر این اساس کافر را پاک می‌داند.<ref>جناتی، [http://ensani.ir/fa/article/99655/ «تئوری طهارت ذاتی مطلق انسان در راستای منابع اجتهاد»]، کیهان اندیشه.</ref> با این حال اکثر فقهای شیعه حکم به نجاست اهل کتاب کرده‌اند، چه برسد به غیرکتابی.<ref>نواب، «نقد و بررسی ادلۀ نقلی طهارت و نجاست اهل کتاب»، ص۴۹.‏</ref>  
جناتی به طهارت ذاتی انسان، و در نتیجه حليت ذبايح اهل كتاب فتوا داده است. وی در «تئوری طهارت ذاتی مطلق انسان در راستای منابع اجتهاد» مراد از نجاست را نجاست ارزشی و روحی تلقی می‌کند، نه جسمی، و بر این اساس کافر را پاک می‌داند.<ref>جناتی، [http://ensani.ir/fa/article/99655/ «تئوری طهارت ذاتی مطلق انسان در راستای منابع اجتهاد»]، کیهان اندیشه.</ref> با این حال اکثر فقهای شیعه حکم به [[طهارت اهل کتاب|نجاست اهل کتاب]] کرده‌اند، چه برسد به غیرکتابی.<ref>نواب، «نقد و بررسی ادلۀ نقلی طهارت و نجاست اهل کتاب»، ص۴۹.‏</ref>  


جواز ازدواج مسلمان با زن کافر و نیز حلیت ذبایح اهل کتاب، از دیگر فتاوای جناتی در این رابطه است که در مقابل فتاوای اجماعی یا مشهور دیگر فقیهان درباره حرمت ازدواج با کافره<ref>نجفی، جواهر الكلام، ج۳۰، ص۲۷.‌</ref> و حرمت ذبیحه کافر<ref>توضیح المسائل مراجع، ج۲، ص۷۴۵.</ref> قرار دارد.
جواز ازدواج مسلمان با زن کافر و نیز حلیت ذبایح اهل کتاب، از دیگر فتاوای جناتی در این رابطه است که در مقابل فتاوای اجماعی یا مشهور دیگر فقیهان درباره حرمت ازدواج با کافره<ref>نجفی، جواهر الكلام، ج۳۰، ص۲۷.‌</ref> و حرمت ذبیحه کافر<ref>توضیح المسائل مراجع، ج۲، ص۷۴۵.</ref> قرار دارد.


===جواز تصدى منصب قضاوت توسط زنان===
===جواز تصدى منصب قضاوت توسط زنان===
جواز تصدى منصب قضاوت توسط زنان، از دیگر آراء محمدابراهیم جناتی است که مخالفانی همچون حلبی و ابن‌ادریس از میان قدما و شیخ انصاری و میزای قمی از میان متأخران دارد.<ref>سروش محلاتی، «درآمدی بر بررسی قضاوت زنان»، ص۵۴ و ۶۴.</ref> همچنین صاحب جواهر در شرط ذکوریت قاضی ادعای اجماع کرده است.<ref>نجفی، جواهر الکلام، ج۴۰، ص۱۲و۱۴.</ref>  
جواز تصدى منصب قضاوت توسط زنان، از دیگر آراء محمدابراهیم جناتی است که مخالفانی همچون حلبی و ابن‌ادریس از میان قدما و شیخ انصاری و میرزای قمی از میان متأخران دارد.<ref>سروش محلاتی، «درآمدی بر بررسی قضاوت زنان»، ص۵۴ و ۶۴.</ref> همچنین صاحب جواهر در شرط ذکوریت قاضی ادعای اجماع کرده است.<ref>نجفی، جواهر الکلام، ج۴۰، ص۱۲و۱۴.</ref>  


جناتی تصدى مقام مرجعيت توسط زنان را نیز جایز دانسته است که از آراء اختلافی است.<ref>امین، [http://ensani.ir/fa/article/112053/ «جنسیت و مرجعیت»]، مجله حوراء.</ref>  
جناتی تصدى مقام مرجعيت توسط زنان را نیز جایز دانسته است که از آراء اختلافی است.<ref>امین، [http://ensani.ir/fa/article/112053/ «جنسیت و مرجعیت»]، مجله حوراء.</ref>  
خط ۴۵: خط ۴۵:


===حلیت مجسمه‌سازی===
===حلیت مجسمه‌سازی===
محمدابراهیم جناتی مجسمه‌سازی را از فنون و هنرهای ارزشمند دانسته و بر این نظر است که امروزه ملاک‌هایی مانند انگیزه‌های ناپسند و شرک‌آلود و قصد تشبه به خالق در مجسمه‌سازی وجود ندارد، پس عملی جایز به شمار می‌رود.<ref>[http://jannaati.com/far/index.php?page=6 «فتاوای منتخب»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> چنین نظری در حالی صادر شده است که شیخ انصاری درباره حرمت مجسمه‌سازی موجودات جاندار، ادعای اجماع کرده، گرچه حسینعلی منتظری، وجود اجماع در این باره را رد کرده است.<ref>منتظری، دراسات فی المکاسب المحرمة، ج۲، ص۵۴۸.</ref>  
محمدابراهیم جناتی مجسمه‌سازی را از فنون و هنرهای ارزشمند دانسته و بر این نظر است که امروزه ملاک‌هایی مانند انگیزه‌های ناپسند و شرک‌آلود و قصد تشبه به خالق در مجسمه‌سازی وجود ندارد، پس عملی جایز به شمار می‌رود.<ref>[http://jannaati.com/far/index.php?page=6 «فتاوای منتخب»]، پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله جناتی.</ref> چنین نظری در حالی صادر شده است که شیخ انصاری درباره حرمت مجسمه‌سازی موجودات جاندار، ادعای اجماع کرده، گرچه [[حسینعلی منتظری]]، وجود اجماع در این باره را رد کرده است.<ref>منتظری، دراسات فی المکاسب المحرمة، ج۲، ص۵۴۸.</ref>  


===ملاک نبودن سن در بلوغ دختران===
===ملاک نبودن سن در بلوغ دختران===
جناتی حیض را ملاک اصلی بلوغ دختران می‌داند و نقش سن در تشخیص آن را نپذیرفته است. وی معتقد است ذکر سنین مختلف در روایات به‌دلیل اختلاف محیط زندگی، اوضاع جغرافیایی، عوامل ژنتیکی و فیزیکی آنها است و حیض در دختران به‌منزله منی در پسران است و معیار بلوغ دختر عادت ماهانه است، نه رسیدن به نه سالگی.<ref>جناتی، «بلوغ از دیدگاه فقه اجتهادی»، ص۴۲.</ref> بر خلاف جناتی، اکثریت فقیهان امامیه سن را نیز در کنار حیض و موارد دیگر از علائم بلوغ دختران دانسته‌اند، تا آنجا که ابن‌ادریس ادعای اجماع در ملاک بودن سن کرده است.<ref>شهید ثانی، الروضة البهیة، ج۱، ص۱۵۵-۱۵۶؛ طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، ج۱، ص۵۲۸.</ref>
جناتی حیض را ملاک اصلی [[بلوغ دختران]] می‌داند و نقش سن در تشخیص آن را نپذیرفته است. وی معتقد است ذکر سنین مختلف در روایات به‌دلیل اختلاف محیط زندگی، اوضاع جغرافیایی، عوامل ژنتیکی و فیزیکی آنها است و حیض در دختران به‌منزله منی در پسران است و معیار بلوغ دختر عادت ماهانه است، نه رسیدن به نه سالگی.<ref>جناتی، «بلوغ از دیدگاه فقه اجتهادی»، ص۴۲.</ref> بر خلاف جناتی، اکثریت فقیهان امامیه سن را نیز در کنار حیض و موارد دیگر از علائم بلوغ دختران دانسته‌اند، تا آنجا که ابن‌ادریس ادعای اجماع در ملاک بودن سن کرده است.<ref>شهید ثانی، الروضة البهیة، ج۱، ص۱۵۵-۱۵۶؛ طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، ج۱، ص۵۲۸.</ref>


===عرفی نبودن تعریف غنا در موسیقی===
===عرفی نبودن تعریف غنا در موسیقی===
خط ۶۲: خط ۶۲:


==مبانی فکری==
==مبانی فکری==
رویکرد نوین به اجتهاد، اعتقاد به عدم کفایت اجتهاد مصطلح در حل مشکلات و پاسخگویی به مسائل مستحدثه، و تأکید بر درک عنصر زمان و مکان از ویژگی‌های اندیشه‌ای محمدابراهیم جناتی محسوب می‌شود.<ref>جناتی، «ضرورت تحول اجتهاد در عرصۀ استنباط»، ج۱، ص۳۹۹.</ref> به‌باور جناتی از راه تحول در اجتهاد مى‏توان مشکل تطبیقِ شریعتِ ثابت را با متغیر زمان و شرایط آن حل کرد و مادامی که چنین اجتهادی در منابع و عناصر استنباط به کار گرفته نشود، هیچگاه نمی‌تواند در برابر رویدادهای گوناگون زندگی مادی و معنوی پاسخگو باشد.<ref>جناتی، منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی، ج۱، مقدمه، ص۱۹.</ref>
رویکرد نوین به اجتهاد، اعتقاد به عدم کفایت اجتهاد مصطلح در حل مشکلات و پاسخگویی به مسائل مستحدثه، و تأکید بر درک عنصر زمان و مکان از ویژگی‌های اندیشه‌ای محمدابراهیم جناتی محسوب می‌شود.<ref>جناتی، «ضرورت تحول اجتهاد در عرصۀ استنباط»، ج۱، ص۳۹۹.</ref> به‌باور جناتی از راه تحول در اجتهاد می‌توان مشکل تطبیقِ شریعتِ ثابت را با متغیر زمان و شرایط آن حل کرد و مادامی که چنین اجتهادی در منابع و عناصر استنباط به کار گرفته نشود، هیچگاه نمی‌تواند در برابر رویدادهای گوناگون زندگی مادی و معنوی پاسخگو باشد.<ref>جناتی، منابع اجتهاد از دیدگاه مذاهب اسلامی، ج۱، مقدمه، ص۱۹.</ref>


===استخراج ملاکات===
===استخراج ملاکات===
خط ۶۸: خط ۶۸:


===توجه به روح شریعت===
===توجه به روح شریعت===
جناتی در اندیشه فقهی خود صفاتی مانند برخوردارى از جهان‏بینى گسترده و آگاهى از سیاست‏هاى روز را از جمله صفات لازم در مجتهد می‌داند و معتقد است مجتهد باید روح کلى شریعت را، که بر پایه گذشت و آسان‏گیرى استوار است، درک نماید.<ref>جناتی،‌ «ضرورت تحول اجتهاد در عرصۀ استنباط»، ج۱، ص۴۰۶.‏</ref>
جناتی در اندیشه فقهی خود صفاتی مانند برخوردارى از جهان‏‌بینى گسترده و آگاهى از سیاست‏‌هاى روز را از جمله صفات لازم در مجتهد می‌داند و معتقد است مجتهد باید روح کلى شریعت را، که بر پایه گذشت و آسان‏‌گیرى استوار است، درک نماید.<ref>جناتی،‌ «ضرورت تحول اجتهاد در عرصۀ استنباط»، ج۱، ص۴۰۶.‏</ref>


===دوری از افتاء احتیاطی===
===دوری از افتاء احتیاطی===
محمدابراهیم جناتی، روش افتاء احتیاطی در فقه را مردود می‌داند و حل مشکلات جامعه را با این روش ناممکن قلمداد می‌کند و معتقد است در افتاء باید صراحت به‌کار برده شود. وی با استناد بر اینکه فقه اسلامى داراى ادله قطعى است و نیز با استناد به آیات دال بر سمحه و سهله، ‏از قبیل «یرید الله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر»،<ref>سوره بقره، آیه ۱۸۵.</ref> روش احتیاطی را با روح شریعت ناسازگار می‌داند و معتقد است عکس‌العمل‌های نامطلوبی در جامعه در پى خواهد داشت<ref>جناتی، فقه و زمان، ص۱۰۴-۱۰۶ و ۱۰۸.</ref> و از پاسخگویی به مسائل فراوانی از جمله در باب پزشکی، هنر، پول‌های رایج، حدود و قصاص درمی‌ماند.<ref>جناتی، فقه و زمان، ص۹۳.</ref>
محمدابراهیم جناتی، روش افتای احتیاطی در فقه را مردود می‌داند و حل مشکلات جامعه را با این روش ناممکن قلمداد می‌کند و معتقد است در افتا باید صراحت به‌کار برده شود. وی با استناد بر اینکه فقه اسلامى داراى ادله قطعى است و نیز با استناد به آیات دال بر سمحه و سهله، ‏از قبیل «یرید الله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر»،<ref>سوره بقره، آیه ۱۸۵.</ref> روش احتیاطی را با روح شریعت ناسازگار می‌داند و معتقد است عکس‌العمل‌های نامطلوبی در جامعه در پى خواهد داشت<ref>جناتی، فقه و زمان، ص۱۰۴-۱۰۶ و ۱۰۸.</ref> و از پاسخگویی به مسائل فراوانی از جمله در باب پزشکی، هنر، پول‌های رایج، حدود و قصاص درمی‌ماند.<ref>جناتی، فقه و زمان، ص۹۳.</ref>


===بی‌توجهی به شهرت فتوایی===  
===بی‌توجهی به شهرت فتوایی===  
۱٬۱۴۲

ویرایش