پرش به محتوا

فقه و حکمرانی حزبی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات کتاب | عنوان = فقه و حکمرانی حزبی | تصویر = فقه و حکمرانی حزبی.jpg |...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۳: خط ۳۳:
|نسخه الکترونیکی=  
|نسخه الکترونیکی=  
}}
}}
'''کتاب فقه و حکمرانی حزبی''' نوشته [[داوود فیرحی]]، پژوهشی است که مسئله حزب و حکمرانی حزبی را از منظر دانش فقه کاویده است. این کتاب در دو بخش و ذیل ده فصل به موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی [[تحزب]] پرداخته است. فقه و حکمرانی حزبی از نخستین کتاب‌هایی است که به این مسئله را از منظر [[فقه معاصر]] بررسی کرده است. نویسنده، حزب و حکمرانی حزبی را ذیل باب معاملات (باب سبق و رمایه، مالکیت مشاع، حیازت و قرارداد) فقه‌پژوهی کرده است.
'''کتاب فقه و حکمرانی حزبی''' نوشته [[داوود فیرحی]]، پژوهشی است که مسئله حزب و حکمرانی حزبی را از منظر دانش فقه کاویده است. این کتاب در دو بخش و ذیل ده فصل به موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی [[تحزب]] می‌پردازد. این کتاب از نخستین پژوهش‌ها درباره حکمرانی حزبی از منظر [[فقه معاصر]] است. نویسنده در این کتاب، حزب و حکمرانی حزبی را ذیل باب معاملات (باب سبق و رمایه، مالکیت مشاع، حیازت و قرارداد) فقه‌پژوهی کرده است.


فیرحی شناخت مسئله حزب را بر عهده عرف دقیق و تخصص‌گرا می‌داند و معتقد به تحول موضوع حزب از زمان صدر اسلام تاکنون است. به باور او، حزب صحیح به اعتبار جوامع در حال گذار و جوامع دموکراتیک امری نسبی است. نویسنده کتاب، رقابت‌های حزبی را ذیل نظریه بازی‌ها در فقه تحلیل می‌کند و برای حکم‌شناسی حزب، آن را با حقوق نوعی، مالکیت ملی و قرارداد جمعی پیوند می‌زند.  فیرحی بر این باور است که فقط حکمرانی حزبی ظرفیت تجمیع اراده شهروندان مسلمان، برای تبدیل احکام اجتماعی شریعت به قوانین قابل اجر را دارد. ارتباط متقابل قانون انتخابات و قانون اساسی کشورها با حکمرانی حزبی ادعای دیگر نویسنده در این کتاب است.
فیرحی شناخت مسئله حزب را بر عهده عرف دقیق و تخصص‌گرا می‌داند و معتقد به تحول موضوع حزب از زمان صدر اسلام تاکنون است. به باور او، حزب صحیح به اعتبار جوامع در حال گذار و جوامع دموکراتیک امری نسبی است. نویسنده کتاب، رقابت‌های حزبی را ذیل نظریه بازی‌ها در فقه تحلیل می‌کند و برای حکم‌شناسی حزب، آن را با حقوق نوعی، مالکیت ملی و قرارداد جمعی پیوند می‌زند.  فیرحی بر این باور است که فقط حکمرانی حزبی ظرفیت تجمیع اراده شهروندان مسلمان، برای تبدیل احکام اجتماعی شریعت به قوانین قابل اجر را دارد. ارتباط متقابل قانون انتخابات و قانون اساسی کشورها با حکمرانی حزبی ادعای دیگر نویسنده در این کتاب است.
۵٬۲۴۶

ویرایش