پرش به محتوا

فقه معاصر:پیش‌‌نویس تغییر جنسیت آری یا نه؟ (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
===چکیده===
===چکیده===
'''تغییر جنسیت آری یا نه؟''' کتابی فارسی پیرامون موضوع [[تغییر جنسیت]] و مباحث مرتبط با خنثی در حوزه فقه پزشکی، خانواده و اجتماع  می‌باشد که حاصل درس‌گفتارهای خارج فقه [[یدالله دوزدوزانی تبریزی|آیت‌الله یدالله دوزدوزانی تبریزی]] است که توسط محسن دلیر گردآوری شده است.  
'''تغییر جنسیت آری یا نه؟''' کتابی فارسی پیرامون موضوع [[تغییر جنسیت]] و مباحث مرتبط با خنثی در حوزه فقه پزشکی، خانواده و اجتماع  است. این کتاب حاصل درس‌گفتارهای خارج فقه [[یدالله دوزدوزانی تبریزی|آیت‌الله یدالله دوزدوزانی تبریزی]] است که توسط محسن دلیر گردآوری شده است. نویسنده با بیان ادله‌ای نظیر آیه ۱۹۵ سوره بقره (آیه تهلکه)، آیه ۱۱۹ سوره نساء (آیه تغییر خلقت) و تشبه به جنس مخالف، در مجموع قایل به عدم جواز تغییر جنسیت شده است. همچنین در موضوعات مرتبط با بحث خنثی، و بررسی جواز تغییر جنسیت در آنان، که حجم زیادی از این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است، برداشتن عضو اضافی در خنثای غیر مشکله را اساسا مصداقی از تغییر جنسیت ندانسته و آن را جایز می‌شمارد. در حالی که تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکله را همچنان مجاز نمی‌داند.
نویسنده با بیان ادله‌ای نظیر آیه ۱۹۵ سوره بقره (آیه تهلکه)، آیه ۱۱۹ سوره نساء(آیه تغییر خلقت) و تشبه به جنس مخالف، در مجموع قایل به عدم جواز تغییر جنسیت شده است. همچنین در موضوعات مرتبط با بحث خنثی، و بررسی جواز تغییر جنسیت در آنان، که حجم زیادی از این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای را به خود اختصاص داده است، برداشتن عضو اضافی در خنثای غیر مشکله را اساسا مصداقی از تغییر جنسیت ندانسته و آن را جایز می‌شمارد. در حالی که تغییر جنسیت در خنثای غیر مشکله را همچنان مجاز نمی‌داند.


==معرفی اجمالی==
==معرفی اجمالی==
کتاب «تغییر جنسیت آری یا نه؟» به زبان فارسی حاصل درس‌های آیت‌الله میرزا یدالله عباس‌زاده رفیع، معروف به [[یدالله دوزدوزانی تبریزی|دوزدوزانی تبریزی]] ـ از مدرسان درس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه  است. این کتاب به قلم محسن دلیر  در ۱۲۰ صفحه تنظیم و نخستین بار  توسط انتشارات آثار امین در سال ۱۳۸۷ و برای بار دوم توسط انتشارات شرق خیال و در قم منتشر شده است.  
کتاب «تغییر جنسیت آری یا نه؟» به زبان فارسی حاصل درس‌های آیت‌الله میرزا یدالله عباس‌زاده رفیع، معروف به [[یدالله دوزدوزانی تبریزی|دوزدوزانی تبریزی]] ـ از مدرسان درس خارج فقه اصول حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید شیعه  است. این کتاب به قلم محسن دلیر  در ۱۲۰ صفحه تنظیم و نخستین بار  توسط انتشارات آثار امین در سال ۱۳۸۷ش و برای بار دوم توسط انتشارات شرق خیال و در قم منتشر شد.  


بنابر سخنان گردآورنده این کتاب، در طول تدوین آن از مشاوره متخصصان این حوزه نیز بهره برده شده است.(ص۱۳) همو در نوشته پشت جلد کتاب ادعا نموده این کتاب نخستین کتاب فقهی و استدلالی چاپ شده در این موضوع می‌باشد.
بنابر سخنان گردآورنده این کتاب، در طول تدوین آن از مشاوره متخصصان این حوزه نیز بهره برده شده است.(ص۱۳) همو در نوشته پشت جلد کتاب ادعا کرده این کتاب نخستین کتاب فقهی و استدلالی چاپ شده در این موضوع است.


کتاب از جهت ارجاعات دچار کاستی است و بیشتر نقل قول‌ها و برخی روایات آدرس‌دهی مناسبی ندارند؛ مثل صفحات ۷۴-۷۶، و صفحه ۹۲. انتخاب عناوین برخی بحث‌ها می‌توانست با دقت بیشتری صورت پذیرد چنان‌که در صفحه ۵۱ شاید بهتر بود به جای عنوان «تشبه به جنس مخالف» از عنوان «حرمت تشبه به جنس مخالف» استفاده می‌شد.
کتاب از جهت ارجاعات دچار کاستی است و بیشتر نقل قول‌ها و برخی روایات آدرس‌دهی مناسبی ندارند؛ مثل صفحات ۷۴-۷۶، و صفحه ۹۲. انتخاب عناوین برخی بحث‌ها می‌توانست با دقت بیشتری صورت پذیرد چنان‌که در صفحه ۵۱ شاید بهتر بود به جای عنوان «تشبه به جنس مخالف» از عنوان «حرمت تشبه به جنس مخالف» استفاده می‌شد.
خط ۱۵: خط ۱۴:
مؤلف در بخش اول این کتاب نخست برای موضوع‌شناسی بحث، اطلاعاتی کلی و پایه پیرامون چیستی جنسیت و تغییر آن ارائه کرده و از برخی موضوعات تحت عنوان «جنسیت و نشانه‌های آن»(ص۱۷)، «هویت جنسی و اختلالات آن»(ص۲۰)، «اختلالات جنسیتی»(ص۲۳)، «ناهنجاری‌های کروموزومی»(ص۲۳) و «ناهنجاری‌های هورمونی و ابهام در آلت تناسلی»(ص۲۴) سخن رانده است.
مؤلف در بخش اول این کتاب نخست برای موضوع‌شناسی بحث، اطلاعاتی کلی و پایه پیرامون چیستی جنسیت و تغییر آن ارائه کرده و از برخی موضوعات تحت عنوان «جنسیت و نشانه‌های آن»(ص۱۷)، «هویت جنسی و اختلالات آن»(ص۲۰)، «اختلالات جنسیتی»(ص۲۳)، «ناهنجاری‌های کروموزومی»(ص۲۳) و «ناهنجاری‌های هورمونی و ابهام در آلت تناسلی»(ص۲۴) سخن رانده است.


بخش دوم کتاب به بحث تغییر جنسیت و مسائل پیرامونی آن اختصاص یافته است. مولف پس از بیان آراء فقهاء، به استدلال‌های ایشان اشاره کرده و آن‌ها نقد و بررسی کرده است. و در ادامه به بررسی ادله اقامه شده برای اثبات عدم جواز تغییر جنسیت پرداخته است.
بخش دوم کتاب به بحث تغییر جنسیت و مسائل پیرامونی آن اختصاص یافته است. مولف پس از بیان آراء فقهاء، به استدلال‌های ایشان اشاره کرده و آن‌ها نقد و بررسی کرده و در ادامه به بررسی ادله اقامه شده برای اثبات عدم جواز تغییر جنسیت پرداخته است.


بخش سوم کتاب نیز که حجم بالایی از آن را به خود اختصاص داده، به بحث از نشانه‌های جنسیت در افراد خنثی، ملاک تشخیص خنثای مشکله از غیرمشکله، و بحث تغییر یا به تعبیر نویسنده تعیین جنسیت اختصاص یافته است.
بخش سوم کتاب نیز که حجم بالایی از آن را به خود اختصاص داده، به بحث از نشانه‌های جنسیت در افراد خنثی، ملاک تشخیص خنثای مشکله از غیرمشکله، و بحث تغییر یا به تعبیر نویسنده تعیین جنسیت اختصاص یافته است.


==دلایل حرمت تغییر جنسیت==
== امکان تغییر جنسیت ==
نویسنده در بخشی از کتاب امکان‌ تغییر جنسیت را در قرآن(ص۴۵) و در عالم تکوین (ص۴۶) بررسی کرده است. و به نظر می‌رسد می‌توان این دو عنوان بحث را به عنوان مقدمه بحث حرمت تغییر جنسیت تلقی کرد؛ هرچند می‌تواند به گونه‌ای دلیلی بر عدم جواز تغییر جنسیت نیز باشد.
 
مؤلف نخست با اشاره به آیه ۴۹ و ۵۰ سوره شوری که درباره تعیین جنسیت جنین از سوی خدا است، اساسا امکان چنین کاری را نفی کرده و آن را خارج از اختیار بشر می‌داند.


=== امکان تغییر جنسیت ===
نویسنده هم‌چنین اظهار می‌دارد که علائم تشخیص جنسیت انسان سه دسته است: (۱) نشانه‌های ظاهری نظیر آلت تناسلی، (۲) نشانه‌های باطنی نظیر حیض و وجود اسپرم یا تحمک، و (۳) نشانه‌های ژنتیکی یا همان وجود کروموزوم جنسی xx و یا xy. به نظر او تنها نشانه‌‌های ظاهری هستند که به صورت ناقص می‌تواند از جانب انسان مورد دست‌کاری قرار گیرد که مؤلف از آن با عنوان «اسباب بازی» یاد می‌کند نه عضو طبیعی. بنابر این اصولا تغییر جنسیت امکان تحقق ندارد.
نویسنده در بخشی از کتاب امکان‌ تغییر جنسیت را در قرآن(ص۴۵) و در عالم تکوین (ص۴۶) بررسی کرده است. و به نظر می‌رسد می‌توان این دو عنوان بحث را به عنوان مقدمه بحث حرمت تغییر جنسیت تلقی کرد هر چند می‌تواند به گونه‌ای دلیلی بر عدم جواز تغییر جنسیت نیز باشد.


مؤلف نخست با اشاره به آیه ۴۹ و ۵۰ سوره شوری که درباره تعیین جنسیت جنین از سوی خدا است، اساسا امکان چنین کاری را نفی کرده و آن را خارج از اختیار بشر می‌داند.
==دلایل حرمت تغییر جنسیت==


نویسنده هم‌چنین اظهار می‌دارد که علائم تشخیص جنسیت انسان سه دسته است:(۱)نشانه‌های ظاهری نظیر آلت تناسلی، (۲)نشانه‌های باطنی نظیر حیض و وجود اسپرم یا تحمک، و (۳)نشانه‌های  ژنتیکی یا همان وجود کروموزوم جنسی xx و یا xy. به نظر او تنها نشانه‌‌های ظاهری هستند که به صورت ناقص می‌تواند از جانب انسان مورد دست‌کاری قرار گیرد که مؤلف از آن با عنوان  «اسباب بازی» یاد می‌کند نه عضو طبیعی. بنابر این اصولا تغییر جنسیت امکان تحقق ندارد.
نویسنده کتاب برای اثبات مدعای خود مبنی بر حرمت تغییر جنسیت به دلائلی از جمله آیاتی از قرآن و حرمت تشبه به جنس مخالف استناد کرده است.


=== آیه تهلکه ===
=== آیه تهلکه ===
۵٬۱۷۸

ویرایش