پرش به محتوا

ورزش زنان (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[ورزش زنان]] از موضوعاتی است که با رشد حضور زنان در جامعه و نقش آنها در مناسبات سیاسی و اجتماعی بسیار جدی شده است. آنچه را که به دین و فقه می‌توان نسبت داد عدم حرمت ورزش زنان به عنوان اولی است. این موضوع موقعی چالشی و بحث برانگیز می‌شود که ورزش زنان پیامدهای دیگری را به دنبال داشته باشد. از جمله این پیامدها، ورزش در مقابل نامحرمان و اختلاط با ایشان، بررسی لزوم اذن شوهر برای ورزش بانوان و شرکت در مسابقات ورزشی و احکام پوشش ورزشکاران بانو است. منع حضور بانوان در ورزشگاه نیز از جمله مسائلی است که با استناد به گزاره‌های فقهی، امروزه به دغدغه‌ای اجتماعی تبدیل شده است.
[[ورزش زنان]] با تحول در شیوه زندگی شهری و رشد حضور زنان در جامعه و نقش آنها در مناسبات سیاسی و اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ورزش زنان با توجه به سیره عقلا و اصل برائت امری مباح دانسته شده است و مؤید آن آیات و روایاتی است که در زمینه تندرستی و تقویت جسم وجود دارد. البته محدوده ورزش زنان را تا جائی دانسته‌اند که برای آنان ضرری در پی نداشته باشد و مستلزم انجام فعل حرام مانند اختلاط با نامحرمان و نگاه نامحرم به آنان نگردد.


آنچه در فقه معاصر به دنبال راهکار آن هستیم: آیا با این حد از حضور زنان در جامعه می‌توان مانع ورزش آنها شد؟ حکم ورزش حرفه‌ای زنان چیست؟ آیا زوج حق منع و یا اجبار زوجه بر ورزش را دارد؟ حد حجاب شرعی در ورزش زنان چیست؟ حکم تماشای ورزش زنان از نزدیک و یا از رسانه چیست؟ استخدام مربیان مرد برای آموزش‌های ورزشی چه حکمی دارد؟  
مسائل و پرسش‌هایی درباره ورزش بانوان طرح شده است ازجمله: حکم ورزش حرفه‌ای زنان چیست؟ آیا زوج حق منع و یا اجبار زوجه بر ورزش را دارد؟ حد حجاب شرعی در ورزش زنان چیست؟ حکم تماشای ورزش زنان از نزدیک و یا از رسانه چیست؟ استخدام مربیان مرد برای آموزش‌های ورزشی چه حکمی دارد؟  


منابع ذیل در پاسخ این سؤالات فوق جمع‌آوری شده است.
منابع ذیل در پاسخ این سؤالات فوق جمع‌آوری شده است.
۵٬۱۶۷

ویرایش