|
|
خط ۳۰: |
خط ۳۰: |
|
| |
|
| ===تقریر محمدجواد مغنیه=== | | ===تقریر محمدجواد مغنیه=== |
| محمدجواد مغنیه، نیاز جامعه به حکومت را امری طبیعی میداند که در زمان حضور معصوم(ع) به عهده امام خواهد بود و در زمان غیبت، تعیین رئیس دولت به عهده مردم گذاشته شده است. به گفته او مادامی که رئیس دولت بر اساس شریعت حکمرانی کند، پیروی از او بر همه مردم لازم است. | | محمدجواد مغنیه، نیاز جامعه به حکومت را امری طبیعی میداند که در زمان حضور معصوم(ع) ریاست آن بهعهده امام خواهد بود و در زمان غیبت، تعیین رئیس دولت بهعهده مردم گذاشته شده است. به گفته او مادامی که رئیس دولت بر اساس شریعت حکمرانی کند، پیروی از او بر همه مردم لازم است. مغنیه هدف از تشکیل حکومت را زمینهسازی برای اجرای احکام اسلامی میداند. به باور او معیار اسلامی بودن حکومت مبنا قرار گرفتن شریعت برای اجرای احکام است نه اینکه فقیه متصدی حکومتداری شود؛ به همین دلیل او معتقد است، وظیفه فقها در عصر غیبت منحصر در ولایت در امور حسبه، استنباط احکام شرعی، قضاوت و دعوت به خیر خواهد بود و آنان در امر حکومت با دیگران همسان هستند.<ref> محسن کدیور، نظریههای دولت در فقه شیعه، صفحات ۱۶۷-۱۷۰.</ref> |
| | |
| نظریه ایشان در مبانی زیر خلاصه میشود.
| |
| #نیاز جامعه به حکومت امری طبیعی و غیر قابل وضع است.
| |
| #در زمان حضور حکومت با معصوم و در زمان غیبت، ولایت در امور حسبیه، فتوا و قضاوت با فقیه است.
| |
| #برای اجرای بسیاری از احکام اسلام تشکیل حکومت لازم است و معیار اسلامی بودن حکومت نه این است که فقیه متصدی آن باشد بلکه ملاک این است که شریعت مبنا برای وضع قوانین باشد.
| |
| #رئیس دولت را مردم معین میکنند و مادامی که او بر اساس شریعت حکمرانی کند پیروی از او بر همه لازم است.
| |
| #وظیفه فقیهان استنباط احکام شرع، قضاوت و اصلاح و دعوت به خیر است و در امر حکومت با دیگران همسان هستند.<ref> محسن کدیور، نظریههای دولت در فقه شیعه، صفحات ۱۶۷-۱۷۰.</ref>
| |
| | |
| روشن است که ایشان وظیفه امت اسلامی برای تشکیل حکومت را از لزوم اجرای بسیاری از احکام اسلامی ناشی میداند. ولایت در این نظریه جایگاهی ندارد. طبق این مبنا اگر حکومتی صرفا احکام اسلام را اجرا کند و مبنای وضع قوانین احکام شریعت باشد حکومت اسلامی خواهد بود.
| |
|
| |
|
| ===تقریر نظریه شهید صدر=== | | ===تقریر نظریه شهید صدر=== |