پرش به محتوا

چندهمسری (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[چندهمسری]] به‌معنای امکان ازدواج دائم مرد با چند همسر است. مستند این حکم آیه ۳ از سوره نساء است که مرد در صورت رعایت عدالت میان همسران می‌تواند تا چهار همسر دائمی داشته باشد.  
[[چندهمسری]] یا تعدد زوجات به‌معنای امکان ازدواج دائم مرد با چند همسر به طور همزمان است. مستند این حکم را [[آیه ۳ سوره نساء]] دانسته‌اند که مرد در صورت رعایت عدالت میان همسران می‌تواند تا چهار همسر دائمی داشته باشد. امروزه با توجه به بازخوانی مجدد مسائل مرتبط با حقوق زنان در پژوهش‌های حقوقی و فقهی و گسترش مباحث حقوق بشری، برخی حکم به جواز چندهمسری را با حقوق زنان در تعارض می‌دانند و لذا بررسی مجدد این موضوع در فقه معاصر جدی شده است. در این زمینه پرسش‌هایی مطرح است ازجمله: مراد از رعایت عدالت در میان همسران چیست؟ آیا مشروط کردن ازدواج مجدد به اذن همسر اول جایز است؟ در صورت تزاحم بین حکم جواز چندهمسری و آسیب بنیان خانواده کدام مقدم است؟ آیا خوف به عدم عدالت برای حرمت چندهمسری کافی است؟ آیا فقیه می‌تواند در شرائط فعلی با عروض عنوان ثانوی حکم به عدم جواز چندهمسری دهد؟


نسبت به اصل جواز تعدد زوجات چندین نظریه وجود دارد. برخی فقها قائل به جواز و استحباب به صورت مطلق هستند. عده‌ای دیگر همچون [[سید علی سیستانی]] استحباب نکاح را فقط مختص به ازدواج اول می‌دانند و در نتیجه، استحباب تعدد زوجات را نپذیرفته‌اند. برخی صاحبنظران معاصر نیز بر آنند که این حکم مختص صدر اسلام یا شرایط اضطراری است و چندهمسری را در شرایط کنونی موجب آسیب به بنیان خانواه می‌دانند.
نسبت به اصل جواز تعدد زوجات چندین نظریه وجود دارد. برخی فقها قائل به جواز و استحباب به صورت مطلق هستند. عده‌ای دیگر همچون [[سید علی سیستانی]] استحباب نکاح را فقط مختص به ازدواج اول می‌دانند و در نتیجه، استحباب تعدد زوجات را نپذیرفته‌اند. برخی صاحبنظران معاصر نیز بر آنند که این حکم مختص صدر اسلام و یا شرایط اضطراری است و چندهمسری را در شرایط کنونی موجب آسیب به بنیان خانواه می‌دانند و قائل به عدم جواز آن هستند.
 
با جدی شدن مباحث حقوق زنان در عصر حاضر برخی حکم به جواز را با حقوق زنان در تعارض می‌دانند و لذا بررسی مجدد این موضوع در فقه معاصر جدی شده است. در این زمینه پرسش‌هایی مطرح است که مراد از رعایت عدالت در میان همسران چیست؟ آیا مشروط کردن ازدواج مجدد به اذن همسر اول جایز است؟ تزاحم بین حکم جواز چندهمسری و آسیب بنیان خانواده چگونه حل می‌شود؟ آیا خوف به عدم عدالت برای حرمت چندهمسری کافی است؟ آیا فقیه می‌تواند در شرائط فعلی با حکم ثانوی حکم به عدم جواز دهد؟ در این صفحه منابع مرتبط با مسئله چندهمسری در فقه معاصر جمع‌آوری شده است.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۵٬۲۰۶

ویرایش