پرش به محتوا

کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

←‏معرفی کتاب: اصلاح متن
(←‏معرفی کتاب: اصلاح متن)
خط ۱: خط ۱:
== فقه هسته‌ای (کتاب) ==
== فقه هسته‌ای (کتاب) ==
==معرفی کتاب==
==معرفی کتاب==
کتاب [[فقه هسته‌ای]]، مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی است که به همت [[ابوالقاسم علیدوست]] تدوین و [[پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی]] در سال ۱۳۹۷ شمسی آن را در ۴۰۰ صفحه چاپ کرده است.
کتاب [[فقه هسته‌ای]]، مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایی است که به‌همت [[ابوالقاسم علیدوست]] تدوین و [[پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی]] در سال ۱۳۹۷ شمسی آن را در ۴۰۰ صفحه چاپ کرده است. کتاب شامل متن دو پیام، دو سخنرانی و ۱۰ مقاله است. مجموع این موارد در همایش فقه هسته‌ای ارائه شده که ۳۰ بهمن و اول اسفند ۱۳۹۲ در تهران و قم، با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
کتاب شامل متن دو پیام، دو سخنرانی و ۱۰ مقاله است. مجموع این موارد در همایش فقه هسته‌ای که در تاریخ(۱۳۹۲/۱۱/۳۰ و ۱۳۹۲/۱۲/۱) در شهر تهران و قم با همکاری سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید، ارائه شده است.
 
بیشتر مقالات، ناظر به تبیین مستندات فقهی و حقوقی فتوای سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف از جمله سلاح هسته‌ای است. مستندات مذکور عبارتند از: آیات قرآن، روایات و سنت معصومان، حکم عقل و اتفاق‌نظر فقیهان. در این باره گاه نظرات فقیهان گذشته و اخیر نیز بیان شده است.


عمده مطالب مقالات بیان مستندات فقهی وحقوقی فتوای [[آیت الله خامنه‌ای]] رهبر جمهوری اسلامی ایران به تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیر متعارف از جمله سلاح هسته‌ای است. مستندات عبارتند از: آیات، روایات، حکم عقل و اتفاق نظر فقیهان. نظرات قدمای از فقها و متاخرین نیز بیان شده است. به مناسبت موضوع مباحث حقوقی و بین‌المللی مطرح و نیز از ویژگی‌های سلاح‌های اتمی سخن به میان آمده است. با توجه به پیشرفت علم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای، این موضوع در فقه معاصر بررسی شده است. اینکه از لحاظ فقهی، امکان تولید و استفاده از این سلاح‌ها چه حکمی دارد، در سیاستگذاری کلی برای حکومت اسلامی اهمیت دارد.


کتاب حاضر به موضوعی جالب و مبتلا به پرداخته است. خوش خوانی و تقریبا بی غلطی از امتیازات کتاب است. نقدی که می‌توان به آن وارد دانست اشاره کم و کوتاه به حکم عقل در این موضوع است. البته ریشه این نقد به مبنای فقها در روش استنباط برمی‌گردد.
===ساختار===
===ساختار===
کتاب از  مقدمه و بخش پیام‌ها و سخنرانی‌ها و بخش مقالات تشکیل شده است.  
کتاب از  مقدمه، بخش پیام‌ها و سخنرانی‌ها، و نیز بخش مقالات تشکیل شده است. در مقدمه، به محورهای همایش فقه هسته‌ای از جمله نظرات رهبری، بیان اسناد پشتیبان، تبارشناسی نظریه، مقارنۀ اقتضائات فتوا و اقتضائات تعهد و گزارش اجمالی از مقالات پرداخته شده است.  
 
مقدمه به محورهای همایش فقه هسته‌ای از جمله بیان نظر رهبری، بیان اسناد پشتیبان، تبارشناسی نظریه، مقارنۀ اقتضائات فتوا و اقتضائات تعهد و گزارش اجمالی از مقالات می‌پردازد.
 
بخش اول کتاب شامل پیام حضرات آیات [[جوادی آملی]] و [[سبحانی]] و همچنین متن سخنرانی آقایان رشاد (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) و صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) می‌باشد.


بخش دوم و اصلی کتاب شامل ده مقاله از نویسندگان مختلف با محوریت بررسی حکم ممنوعیت تولید و انباشت و به‌کارگیری [[سلاح‌های کشتار جمعی (منابع مطالعاتی)|سلاح‌های کشتار جمعی]] از جمله سلاح هسته‌ای است.
بخش اول کتاب شامل پیام [[عبدالله جوادی آملی]] و [[جعفر سبحانی]]، و همچنین متن سخنرانی علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی است. بخش دوم و اصلی کتاب، شامل ۱۰ مقاله از نویسندگان مختلف با محوریت بررسی حکم فقهی ممنوعیت تولید و انباشت و به‌کارگیری [[سلاح‌های کشتار جمعی (منابع مطالعاتی)|سلاح‌های کشتار جمعی]]، از جمله سلاح هسته‌ای است.


=== مقاله‌ها و نویسندگان ===
=== مقاله‌ها و نویسندگان ===
عناوین مقاله‌ها و نویسندگان به ترتیب عبارتند از:  
عناوین مقاله‌ها و نویسندگان به ترتیب عبارتند از:  
 
# تولید و به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی: [[محمدجواد فاضل‌ لنکرانی]]
تولید و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی از دیدگاه فقه اسلامی ([[محمدجواد فاضل‌ لنکرانی]])
# فقه تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه: [[ابوالقاسم علیدوست]]
 
# سلاح‌های کشتار جمعی و مبانی فقهی-حقوقی ممنوعیت استفاده از آنها: [[محمود حکمت‌نیا]]
فقه تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیر متعارف با محوریت فقه امامیه ([[ابوالقاسم علی‌دوست]])
# ممنوعیت مطلق کاربست سلاح هسته‌ای: [[ناصر قربان‌نیا]]
 
# مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی: [[داوود فیرحی]]
سلاح‌های کشتار جمعی و مبانی فقهی حقوقی ممنوعیت استفاده از آن‌ها ([[محمود حکمت‌نیا]])
# ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی: [[سید سجاد ایزدهی]]
 
# بحثی فقهی درباره سلاح‌های هسته‌ای: ابوالحسن حسنی
ممنوعیت مطلق کاربست سلاح هسته‌ای ([[ناصر قربان‌نیا]])
# فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی: فرهاد شهابی سیرجانی
 
# منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه: حسین‌علی یزدانی
مفهوم جنگ و اخلاق نظامی در اسلام شیعی ([[داوود فیرحی]])
# ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی؛ بررسی عدم بازدارندگی سلاح‌های هسته‌ای: علی‌رضا داوودی لیمونی و بهنام خسروی.
 
ممنوعیت استفاده از سلاح کشتار جمعی ([[سید سجاد ایزدهی]])
بحثی فقهی درباره سلاح‌های هسته‌ای (ابوالحسن حسنی)
 
فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی (فرهاد شهابی سیرجانی)
 
منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه (حسین‌علی یزدانی) و
 
ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی؛ بررسی عدم بازدارندگی سلاح‌های هسته‌ای (علی‌رضا داوودی لیمونی و بهنام خسروی)


== کلیات و مبانی ==
== کلیات و مبانی ==
۱٬۱۲۴

ویرایش