۱٬۱۲۴
ویرایش
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (←استناد به روایات: اصلاح و ادغام) |
||
خط ۷۵: | خط ۷۵: | ||
== استناد به روایات == | == استناد به روایات == | ||
در بحث از سلاحهای کشتارجمعی به روایات مختلفی استناد شده است؛ از جمله: | |||
# منع از تعرض به غیرنظامیان (کودکان، زنان، سالخوردگان، مجانین و حیوانات): محمدجواد فاضل لنکرانی، ناصر قرباننیا، داوود فیرحی و حسینعلی یزدانی به این روایات استناد کردهاند(ص۸۵-۸۷ و ۱۸۵ و ۲۳۱ و ۳۴۳). فاضل لنکرانی، به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرده که از کشتن زنان و کودکان، حتی در دارالحرب، نهی شده است(ص۸۶). همچنین ناصر قرباننیا با اشاره به پارهای از روایات، و نیز سیره پیامبر(ص)، تأکید کرده است که فقیهان امامیه بر همین اساس ممنوعیت قتل زنان و کودکان را مسلم دانستهاند(ص۱۸۵). | |||
# منع روشهایی مانند آتش زدن، حتی درباره نظامیان: محمدجواد فاضل لنکرانی، با تکیه بر روایتی از پیامبر(ص) که در آن از آتش زدن کفار منع شده، گفته است که سلاحهای کشتارجمعی بهمراتب شدیدتر از سوزاندن عمل میکنند. وی همچنین بر آن است که در استفاده از وسایل جنگی باید از ابزارهای متعارف استفاده کنیم(ص۸۷). | |||
# منع و حرمت ریختن سم در آب دشمن: ابوالقاسم علیدوست، محمدجواد فاضل لنکرانی، ناصر قرباننیا، داوود فیرحی، سید سجاد ایزدهی و حسینعلی یزدانی، از این روایات بهره بردهاند(ص۸۷ و ۱۱۲ و ۱۸۶ و ۲۲۸ و ۲۶۷ و ۳۳۳). با این حال، فقیهانی از جمله صاحب جواهر، با تکیه بر روایت حفص بن غیاث -که به روایت منجنیق معروف است- جواز ریختن سم در آب مورداستفاده دشمن و نیز کشتن زنان را نتیجه گرفتهاند، در حالی که در مقاله حسینعلی یزدانی گفته شده که سید صادق روحانی، روایات جواز را بر مورد ضرورت حمل کرده و معتقد است استدلال بر جواز بهصورت مطلق درست نیست. وی همچنین به نظر آقاضیاء عراقی اشاره کرده که بر اساس آن، استفاده از سلاحهایی مانند آتش و منجنیق در مواردی جایز دانسته شده که پیروزی مسلمین متوقف بر آن باشد(ص۳۴۷-۳۴۸). محمدجواد فاضل لنکرانی و ناصر قرباننیا نیز روایات مذکور را بررسی کردهاند(ص۹۲-۹۷ و ۱۹۱-۱۹۴). | |||
== عقل و اجماع == | == عقل و اجماع == |