پرش به محتوا

کودک‌همسری (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[کودک‌همسری]] یا ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی از چالش‌های فقهی حقوقی و اجتماعی است که امروزه در مباحث مرتبط با حقوق کودکان مورد بررسی صاحب‌نظران قرار گرفته است. از منظر غالب فقیهان ازدواج کودکان حتی پیش از سن بلوغ شرعی مانعی ندارد اما [[ناصر مکارم شیرازی]] از مراجع تقلید در فتوایی رأی به بطلان ازدواج صغیر با توجه به مفاسد آن در دوران معاصر داده است. همچنین [[سید علی سیستانی]] معتقد است سرپرست دختر تنها براساس مصلحت و منفعت دختر می‌تواند او را به ازدواج در بیاورد و غالبا در ازدواج او مصلحتی جز رسیدن به پختگی جسمی و آمادگی روانی برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد.
[[کودک‌همسری]] یا ازدواج قبل از رسیدن به سن قانونی از چالش‌های فقهی، حقوقی و اجتماعی است که امروزه در مباحث مرتبط با حقوق کودکان مورد بررسی صاحب‌نظران قرار گرفته است. در دوران معاصر مسئله ازدواج کودکان با پرسش‌های جدیدی مواجه شده که در فقه معاصر باید به دنبال پاسخ به آن بود؛ ازجمله: آیا به ازدواج درآوردن کودکان سلب حقوق آنها و نوعی [[کودک‌آزاری]] محسوب نمی‌شود؟ آیا کودک با رسیدن به سن قانونی می‌تواند این ازدواج را فسخ کند؟ با توجه به آثار  جسمی، اجتماعی، فرهنگی و روانی آیا می‌توان محدودیت سنی برای ازدواج کودکان تعیین کرد؟ با چه شرایط و مصالحی می‌توان کودک را به ازدواج شخص دیگری درآورد؟
 
از منظر بسیاری از فقیهان ازدواج کودکان حتی پیش از سن بلوغ شرعی توسط ولی آنها مانعی ندارد؛ اما [[ناصر مکارم شیرازی]] از مراجع تقلید در فتوایی رأی به بطلان ازدواج صغیر با توجه به مفاسد آن در دوران معاصر داده است. همچنین [[سید علی سیستانی]] معتقد است سرپرست دختر تنها براساس مصلحت و منفعت دختر می‌تواند او را به ازدواج در بیاورد و غالبا در ازدواج او مصلحتی جز رسیدن به پختگی جسمی و آمادگی روانی برای داشتن رابطه جنسی وجود ندارد. برخی نیز مانند [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]] قائل به احتیاط واجب در عدم اقدام وصی به ازدواج کودک شده است.


==کتاب‌ها==
==کتاب‌ها==
۵٬۱۴۳

ویرایش