۵٬۱۷۳
ویرایش
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
[[سیفالله صرامی]] عضو هیأت علمی [[پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی]]، در مقاله خود با عنوان «نقش نسبت بین منابع قانونگذاری در حکومت اسلامی در حل مشکل فقه وقانون» به طرح این موضوع میپردازد که در حکومت اسلامی و در فرآیند قانونگذاری، مسأله ربط فقه و قانون از مشکلات اساسی است؛ زیرا احکام فقهی شامل ویژگیهایی چون تعبدی بودن و ثابت بودن است و موقتی بودن و قابلیت نسخ بر حسب شرایط و مقتضیات از ویژگیهای قانون است.(ص۶۰۷) به باور او برای حل این مشکل باید به قبل از تصویب قانون بر گردیم با این توضیح که ما در مرحله قانونگذاری با مصالح و منافعی مواجه هستیم و از سوی دیگر تأمین سعادت اخروی و دنیوی بشر در گرو امتثال مطالبات شریعت است. حال اگر بتوان قبل از تصویب قانون بین این دو مواجه جمعی منطقی و معتبر ایجاد کنیم، قانون مصوب نیز حاصل جمع آنها خواهد بود و مشکل نسبت بین فقه و قانون قبل از به وجود آمدن، حل خواهد شد و قانون مصوب هم پاسخ دهنده به خواستههای اسلام است و هم پاسخگوی نیازهای زمان و مکان.(ص۶۲۳-۶۲۴) | [[سیفالله صرامی]] عضو هیأت علمی [[پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی]]، در مقاله خود با عنوان «نقش نسبت بین منابع قانونگذاری در حکومت اسلامی در حل مشکل فقه وقانون» به طرح این موضوع میپردازد که در حکومت اسلامی و در فرآیند قانونگذاری، مسأله ربط فقه و قانون از مشکلات اساسی است؛ زیرا احکام فقهی شامل ویژگیهایی چون تعبدی بودن و ثابت بودن است و موقتی بودن و قابلیت نسخ بر حسب شرایط و مقتضیات از ویژگیهای قانون است.(ص۶۰۷) به باور او برای حل این مشکل باید به قبل از تصویب قانون بر گردیم با این توضیح که ما در مرحله قانونگذاری با مصالح و منافعی مواجه هستیم و از سوی دیگر تأمین سعادت اخروی و دنیوی بشر در گرو امتثال مطالبات شریعت است. حال اگر بتوان قبل از تصویب قانون بین این دو مواجه جمعی منطقی و معتبر ایجاد کنیم، قانون مصوب نیز حاصل جمع آنها خواهد بود و مشکل نسبت بین فقه و قانون قبل از به وجود آمدن، حل خواهد شد و قانون مصوب هم پاسخ دهنده به خواستههای اسلام است و هم پاسخگوی نیازهای زمان و مکان.(ص۶۲۳-۶۲۴) | ||
== قانونگذاری در | == قانونگذاری در منطقه الفراغ == | ||
در دو مقاله از مقالات این کتاب به مسأله ارتباط قانونگذاری با نظریه منطقةالفراغ پرداخته شده است. محمود حکمتنیا عضو هیأت علمی [[پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی]]، معتقد است بر فرض پذیرش چنین | در دو مقاله از مقالات این کتاب به مسأله ارتباط قانونگذاری با [[نظریه منطقةالفراغ|نظریه منطقة الفراغ]] پرداخته شده است. محمود حکمتنیا عضو هیأت علمی [[پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی]]، در مقاله خود با عنوان «نظریه منطقةالفراغ در فقه اسلامی» معتقد است بر فرض پذیرش چنین منطقهای متحول در حوزه تشریع اسلامی، یگانه شیوه قانونگذاری در این منطقه، واگذاری آن به ولی امر است.(ص۶۸۷) عوض محمد عوض استاد دانشگاه اسکندریه مصر در مقاله خود با عنوان «فقه و قانون و منطقةالفراغ» ضمن تبیین اصطلاح منطقةالفراغ، بر این باور است که نظام حقوقی اسلام به دلیل برخورداری از منابع فرابشریِ قوانین خود و نیز انعطافپذیری این منابع در رویارویی با تحولات و وقایع نوپیدا هرگز با چالش منطقةالفراغ مواجه نمیشوند.(ص۶۹۱) | ||
==ارتباط حکم حکومتی با قانون== | ==ارتباط حکم حکومتی با قانون== |