پرش به محتوا

کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''رقص''' حرکات موزون اندامهای بدن است که به صورت گروهی یا انفرادی که گاه با اشیایی چون چوب و دستمال و یا غیر از اینها همراه است. آنچه فقه معاصر به دنبال آن است سوالات پیش رو در موضوع رقص است: آیا از نگاه فقه رقص عملی حرام است؟ امروزه در برخی رشته‌های ورزشی رقص نوعی ورزش است که دارای غرض عقلایی است، نظر فقه در اینباره چیست؟ حکم رقص‌های محلی و آئینی چیست؟ مستند حکم فقیهان در رقص مصداق لهو بودن آن است با این توصیف چه فرقی میان رقص با همسر و غیر همسر است؟  
'''رقص''' حرکات موزون اندامهای بدن است که به صورت گروهی یا انفرادی که گاه با اشیایی چون چوب و دستمال و یا غیر از اینها همراه است. آنچه فقه معاصر به‌دنبال آن است سوالات پیش رو در موضوع رقص است: آیا از نگاه فقه رقص عملی حرام است؟ امروزه در برخی رشته‌های ورزشی رقص نوعی ورزش است که دارای غرض عقلایی است، نظر فقه در این‌باره چیست؟ حکم رقص‌های محلی و آئینی چیست؟ مستند حکم فقیهان در رقص مصداق لهو بودن آن است با این توصیف چه فرقی میان رقص با همسر و غیر همسر است؟  


بسیاری از فقیهان معاصر از جمله [[حسینعلی منتظری]] و [[سید علی سیستانی]] با استناد به حدیثی که در آن پیامبر به طور مطلق رقص را حرام می‌کند، رقص به طور کلی چه رقص مردان و چه زنان و همچنین حتی رقص فرد در تنهایی را حرام می‌دانند. برخی دیگر از فقیهان شیعه چون [[مهدی هادوی تهرانی]] محرک شهوت بودن و وجود مفسده را دلیل اصلی حرمت رقص دانسته‌اند و رقصی که بدون این شرایط باشد را حرام نمی‌داند. در این میان [[ناصر مکارم شیرازی]]  رقص را به نحو مطلق حرام می‌داند اما رقص فرد در خلوت برای خودش را جایز می‌داند. به عقیده او هرگونه حرکات موزون و هماهنگ شامل حکم رقص نیست.
بسیاری از فقیهان معاصر از جمله [[حسینعلی منتظری]] و [[سید علی سیستانی]] با استناد به حدیثی که در آن پیامبر به طور مطلق رقص را حرام می‌کند، رقص به طور کلی چه رقص مردان و چه زنان و همچنین حتی رقص فرد در تنهایی را حرام می‌دانند. برخی دیگر از فقیهان شیعه چون [[مهدی هادوی تهرانی]] محرک شهوت بودن و وجود مفسده را دلیل اصلی حرمت رقص دانسته‌اند و رقصی که بدون این شرایط باشد را حرام نمی‌داند. در این میان [[ناصر مکارم شیرازی]]  رقص را به نحو مطلق حرام می‌داند اما رقص فرد در خلوت برای خودش را جایز می‌داند. به عقیده او هرگونه حرکات موزون و هماهنگ شامل حکم رقص نیست.
۴٬۰۸۱

ویرایش