پرش به محتوا

کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۷۵: خط ۷۵:
بحث سندی و دلالی روایات در صفحات مختلف کتاب آمده است که به طور کلی در تقسیم‌بندی فوق گنجانده می‌شود.( ص ۸۵-۹۷ و ۱۱۲ و ۱۸۴-۱۸۸ و ۲۲۴-۲۳۴ و ۲۶۷-۲۷۱ و ۳۳۳-۳۴۰ و ۳۴۳-۳۴۹)
بحث سندی و دلالی روایات در صفحات مختلف کتاب آمده است که به طور کلی در تقسیم‌بندی فوق گنجانده می‌شود.( ص ۸۵-۹۷ و ۱۱۲ و ۱۸۴-۱۸۸ و ۲۲۴-۲۳۴ و ۲۶۷-۲۷۱ و ۳۳۳-۳۴۰ و ۳۴۳-۳۴۹)


در بحث روایات باید به دو نکته دیگر اشاره کرد: ۱) روایاتی که از آن جواز سلاح‌های کشتار جمعی قابل استفاده است. ۲) قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح. در توضیح مطلب اول باید گفت که بعضی مانند صاحب جواهر روایاتی مانند روایت حفص ابن غیاث که به روایات منجنیق معروف است را برای جواز القای سم و کشتن زنان و ... استفاده کرده‌اند در حالیکه این روایات با روایات عدم جواز قابل جمع است و این روایات حمل بر صورت اضطرار می‌شود و استفاده اطلاق از آن نادرست است.( ص۹۲-۹۷ و  ۱۹۱-۱۹۴ و ۳۴۵-۳۴۹) اما در مورد مطلب دوم التفات به این نکته ضروری است که این قاعده هیچ مبنای روایی ندارد علاوه بر این با مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است اما در کلام  بعضی از فقها مانند صاحب جواهر آمده است. (ص ۸۹ و ۱۱۳-۱۱۵ و  ۱۹۵-۱۹۷)
در بحث روایات باید به دو نکته دیگر اشاره کرد: ۱) روایاتی که از آن جواز سلاح‌های کشتار جمعی قابل استفاده است. ۲) [[قاعده یجوز کل ما یرجی به الفتح]]. در توضیح مطلب اول باید گفت که بعضی مانند [[صاحب جواهر]] روایاتی مانند روایت حفص ابن غیاث که به روایات منجنیق معروف است را برای جواز القای سم و کشتن زنان و ... استفاده کرده‌اند در حالیکه این روایات با روایات عدم جواز قابل جمع است و این روایات حمل بر صورت اضطرار می‌شود و استفاده اطلاق از آن نادرست است.( ص۹۲-۹۷ و  ۱۹۱-۱۹۴ و ۳۴۵-۳۴۹) اما در مورد مطلب دوم التفات به این نکته ضروری است که این قاعده هیچ مبنای روایی ندارد علاوه بر این با مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است اما در کلام  بعضی از فقها مانند صاحب جواهر آمده است. (ص ۸۹ و ۱۱۳-۱۱۵ و  ۱۹۵-۱۹۷)


==== عقل ====
==== عقل ====
۲٬۶۴۵

ویرایش