۲٬۶۴۵
ویرایش
خط ۵۴: | خط ۵۴: | ||
نویسنده ابتدا ضمن اذعان به نوپدید بودن سلاحهای کشتار جمعی، آن را از منظر نهادهای بینالمللی و حقوقدانان تعریف میکند. در بخش دوم، کاربرد سلاحهای سمی از منظر فقها بررسی شده است. مناطق نظامی و شهری تفکیکی است که حکم هر کدام جداگانه بررسی شده است. فقهای شیعه کاربر سم در مناطق نظامی را جایز و در مناطق شهری، بعضی حرام و بعضی مکروه میدانند. در این بخش قول فقها به تفصیل مطرح شده است. از منظر فقهای اهل سنت هم برخی آن را در مناطق شهری حرام و برخی جایز میدانند. در بخش سوم، استفاده از سلاحهای اتمی و شیمیایی و میکروبی مطرح شده که ابتدا به نظر برخی از فقها اشاره شده است. ادله عدم جواز از مباحث دیگر است. آیات: سعی بر فساد ( بقره - ۲۰۵)، نفی زور (انعام- ۱۶۴) و نفی اعتدا ( بقره- ۱۹۰) از جمله آیاتی است که به آن استدلال شده است. روایات عدم جواز قتل غیر رزمندگان، روایات جواز احراق، روایات عدم جواز احراق و طریقه جمع بین آنها، از دیگر مباحث این مقاله است.(ص ۳۲۹-۳۵۳) | نویسنده ابتدا ضمن اذعان به نوپدید بودن سلاحهای کشتار جمعی، آن را از منظر نهادهای بینالمللی و حقوقدانان تعریف میکند. در بخش دوم، کاربرد سلاحهای سمی از منظر فقها بررسی شده است. مناطق نظامی و شهری تفکیکی است که حکم هر کدام جداگانه بررسی شده است. فقهای شیعه کاربر سم در مناطق نظامی را جایز و در مناطق شهری، بعضی حرام و بعضی مکروه میدانند. در این بخش قول فقها به تفصیل مطرح شده است. از منظر فقهای اهل سنت هم برخی آن را در مناطق شهری حرام و برخی جایز میدانند. در بخش سوم، استفاده از سلاحهای اتمی و شیمیایی و میکروبی مطرح شده که ابتدا به نظر برخی از فقها اشاره شده است. ادله عدم جواز از مباحث دیگر است. آیات: سعی بر فساد ( بقره - ۲۰۵)، نفی زور (انعام- ۱۶۴) و نفی اعتدا ( بقره- ۱۹۰) از جمله آیاتی است که به آن استدلال شده است. روایات عدم جواز قتل غیر رزمندگان، روایات جواز احراق، روایات عدم جواز احراق و طریقه جمع بین آنها، از دیگر مباحث این مقاله است.(ص ۳۲۹-۳۵۳) | ||
=== ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی؛ بررسی عدم بازدارندگی سلاحهای هستهای (علیرضا داوودی لیمونی و بهنام خسروی) === | === ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی؛ بررسی عدم بازدارندگی سلاحهای هستهای (علیرضا داوودی لیمونی و بهنام خسروی) === | ||
این مقاله به دنبال اثبات این مطلب است که سلاح هستهای از دایره مصادیق آیه ۶۰ انفال خارج است. موافقان تولید و نگهداری این تسلیحات بر این باورند که طبق آیه فوق هر کشور مسلمان باید برای حفظ خود و اسلام از هر گونه سلاح بهرهمند شوند. در مقابل مخالفان روایات را مخصص این آیه میدانند. اما اشکال اساسی این است که بر فرض صحت استدلال مخالفان نهایتا استفاده از سلاح هستهای حرمت دارد و ناظر به حکم تولید و نگهداری آن نیست. این مقاله کوشیده است تا با نشان دادن عدم بازدارندگی سلاح هستهای، آن را تخصصا از شمول آیه خارج کند تا علاوه بر اثبات عدم جواز استفاده، حکم تولید و نگهداری آن نیز مشخص شود. |
ویرایش