۴٬۹۴۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[قرارداد الکترونیکی]] به معنای توافقی است که ایجاب و قبول آن از راه دور و از طریق اینترنت انجام میشود. این نوع از قراردادها، رکن اساسی [[تجارت الکترونیکی]] است. فراگیری قراردادهای الکترونیکی - در قالبهای خرید و فروش، ازدواج، اجاره و امثال اینها - باعث پدید آمدن برخی مسائل فقهی تازه شده است. این مسائل بیشتر به مکتوب بودن قرارداد، نحوه احراز شرایط | [[قرارداد الکترونیکی]] به معنای توافقی است که ایجاب و قبول آن از راه دور و از طریق اینترنت انجام میشود. این نوع از قراردادها، رکن اساسی [[تجارت الکترونیکی]] است. فراگیری قراردادهای الکترونیکی - در قالبهای خرید و فروش، ازدواج، اجاره و امثال اینها - باعث پدید آمدن برخی مسائل فقهی تازه شده است. این مسائل بیشتر به مکتوب بودن قرارداد، نحوه احراز شرایط صحت، شرایط متعاقدین، حجیت ایجاب و قبول اینترنتی، حجیت امضای الکترونیک، حقوق دو طرف قرارداد الکترونیک مربوط میشود. برای مثال در بسیاری از خرید و فروشهای اینترنتی، ایجاب و قبول به شکل سنتی خود وجود ندارد و خریدار با انتخاب گزینههایی مثل «ارسال به سبد خرید» یا «ثبت سفارش» اقدام به خرید میکند. این تفاوتها با نحوه سنتیِ بیع و دیگر قراردادها سوالاتی را برابر فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است. | ||
برخی از پرسشهای پیش روی فقه در زمینۀ قراردادهای الکترونیک بدین شرحند: ماهیت قراردادهای الکترونیکی میتواند ذیل مبانی فقه موجود برسی شود یا اینکه فقه برای توضیح آنها نیازمند توسعه در فروع خود است؟ شرایط عمومی صحت قراردادهای الکترونیک چیست؟ آیا کنشهایی مثل کلیک کردن روی گزینهها میتواند معنای ایجاب یا قبول داشته باشد؟ کدام یک از مراحل یک معاملۀ اینترنتی - از جمله قرار دادن اطلاعات مورد معامله در سایت، بازدید، افزودن به سبد کالا، پرداخت پول یا تحویل کالا - به معنای ایجاب یا قبول است؟ در معاملاتی که مبتنی بر نوشتن قرارداد است، کدام یک از مراحل - نوشتن متن یا امضای الکترونیکی - به معنای ایجاب و قبول است؟ آیا فقه امضای الکترونیکی را به رسمیت میشناسد؟ ماهیت و قلمرو اقاله در قراردادهای الکترونیکی و شرایط صحت آن چیست؟ آیا طرفین قرارداد میتوانند قرارداد را با وسایل ارتباط الکترونیکی اقاله کنند؟ خیارات در فقه اسلامی چگونه بر قوانین تجارت الکترونیکی تطبیق میشود؟ آیا خیاراتی که قابل تطبیق بر قرارداد الکترونیکی نیستند - مثل خیار مجلس - به شکل دیگری در نظر گرفته میشوند یا بایستی آنها را غیر قابل اجرا دانست؟ | برخی از پرسشهای پیش روی فقه در زمینۀ قراردادهای الکترونیک بدین شرحند: ماهیت قراردادهای الکترونیکی میتواند ذیل مبانی فقه موجود برسی شود یا اینکه فقه برای توضیح آنها نیازمند توسعه در فروع خود است؟ شرایط عمومی صحت قراردادهای الکترونیک چیست؟ آیا کنشهایی مثل کلیک کردن روی گزینهها میتواند معنای ایجاب یا قبول داشته باشد؟ کدام یک از مراحل یک معاملۀ اینترنتی - از جمله قرار دادن اطلاعات مورد معامله در سایت، بازدید، افزودن به سبد کالا، پرداخت پول یا تحویل کالا - به معنای ایجاب یا قبول است؟ در معاملاتی که مبتنی بر نوشتن قرارداد است، کدام یک از مراحل - نوشتن متن یا امضای الکترونیکی - به معنای ایجاب و قبول است؟ آیا فقه امضای الکترونیکی را به رسمیت میشناسد؟ ماهیت و قلمرو اقاله در قراردادهای الکترونیکی و شرایط صحت آن چیست؟ آیا طرفین قرارداد میتوانند قرارداد را با وسایل ارتباط الکترونیکی اقاله کنند؟ خیارات در فقه اسلامی چگونه بر قوانین تجارت الکترونیکی تطبیق میشود؟ آیا خیاراتی که قابل تطبیق بر قرارداد الکترونیکی نیستند - مثل خیار مجلس - به شکل دیگری در نظر گرفته میشوند یا بایستی آنها را غیر قابل اجرا دانست؟ | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
#واکاوی فقهی و حقوقی موجبات زوال ایجاب در قراردادهای الکترونیکی، محمدرسول آهنگران و امیر احمدی، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۱۳۹۸ش. | #واکاوی فقهی و حقوقی موجبات زوال ایجاب در قراردادهای الکترونیکی، محمدرسول آهنگران و امیر احمدی، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۱۳۹۸ش. | ||
# نقش کتبی یا لفظی بودن قراردادها در امنیت شغلی از دیدگاه فقهی، مبانی فقهی حقوق اسلامی، دوره ۱۱، شماره ۱، دی ۱۳۹۷ش. [https://journals.srbiau.ac.ir/article_13467_5de11101d7c60b0bb336cdab3d338431.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | # نقش کتبی یا لفظی بودن قراردادها در امنیت شغلی از دیدگاه فقهی، مبانی فقهی حقوق اسلامی، دوره ۱۱، شماره ۱، دی ۱۳۹۷ش. [https://journals.srbiau.ac.ir/article_13467_5de11101d7c60b0bb336cdab3d338431.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
# مطالعه تطبیقی شرط مکتوب بودن ابراز اراده، جلال سلطاناحمدی، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 21، شماره 2، تابستان 1396ش. | # مطالعه تطبیقی شرط مکتوب بودن ابراز اراده، جلال سلطاناحمدی، پژوهشهای حقوق تطبیقی، دوره 21، شماره 2، تابستان 1396ش. | ||
=== عربی === | === عربی === |
ویرایش