پرش به محتوا

کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین1: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
=حسن نیت=
=حسن نیت=
'''حسن نیت''' یکی از اصول اخلاقی باثبات و استوار است که باید در تمامی روابط قراردادی حاکم باشد، از مرحله مذاکره، از دو مرحله انعقاد و اجرا و ختم به مرحله فسخ قرارداد می گذرد. ​​قانون مدنی در بسیاری از موارد کشورها آن را از قوانین روم پذیرفتند.
'''حسن نیت''' یک اصل اخلاقی است که باید در تمامی مراحل قراردادها  - از مذاکره تا انعقاد عقد و ختم به اجرا یا فسخ - حاکم باشد. اصل حسن نیت در زمینه قراردادها به این معناست که هر یک از طرفین قرارداد باید صادق، امین و منصف باشد و همچنین رفتار او با آنچه نشان دهنده حسن نیت است منافات نداشته باشد. پذیرش چنین اصلی باعث می‌شود تا مسئولیت جبران خساراتی (یعنی خساراتی که در اثر سوء نیت به طرف مقابل وارد می‌شود) مبنایی فقهی پیدا کند.
اصل حسن نیت در زمینه قراردادها به این معناست که هر یک از طرفین رابطه قراردادی باید صادق، امانت دار و صمیمانه باشد و رفتار یا اعمال او با آنچه نشان دهنده سوء نیت است منافات نداشته باشد و مسئولیت جبران آن بر عهده او باشد. خساراتی که در اثر سوء نیت به طرف مقابل وارد می شود.


دربارۀ این موضوع پژوهش‌های کمی در زبان فارسی و عربی وجود دارد. برخی پرسش‌های پیش روی پژوهشگران فقه، دربارۀ اصل حسن نیت بدین شرحند: ماهیت اصل حسن نیت چیست؟ آیا اوامری همچون «اوفوا بالعقود» یا نواهی مربوط به غش در معامله، غرر، تدلیس، فریب و خدعه می‌تواند مبنایی برای اثبات اصلی به نام «حسن نیت» باشد؟ آیا [[سیره عقلا]]، [[ارتکاز متشرعه]] یا [[مذاق شریعت]] با اصل حسن نیت سازگار است؟ لوازم پذیرش یا عدم پذیرش این اصل در مسائلی چون [[حفظ نظام]] یا حفظ نظم عمومی چه خواهد بود؟ جدا از مرحلۀ ثبوتی، در جهان خارج چه ادله‌ای می‌توانند سوء نیت یا حسن نیت را  اثبات کنند؟ در صورت وجود چنین اصلی در فقه، آیا می‌توان آن را مبنایی برای تأسیس قاعده‌ای حقوقی قرار داد؟ این قاعدۀ حقوقی از جمله قواعد ماهوی خواهد بود یا از قواعد شکلی؟
این اصل در قانون مدنی بسیاری کشورها  به رسمیت شناخته شده است. در منابع فقه اسلامی نیز نشانه‌هایی جدی وجود دارد که چنین اصلی مبنای بسیاری از احکام عقود و معاملات بوده و شارع مقدس آن را مد نظر داشته است. با این حال، طرح این مبحث با این عنوان ویژه در سدۀ اخیر از سوی مجامع حقوقی غرب رخ داده است و پژوهش‌های کمی در زبان فارسی و عربی حول این موضوع وجود دارد.
 
برخی پرسش‌های پیش روی پژوهشگران فقه، دربارۀ اصل حسن نیت بدین شرحند: ماهیت اصل حسن نیت چیست؟ آیا اوامری همچون «اوفوا بالعقود» یا نواهی مربوط به غش در معامله، غرر، تدلیس، فریب و خدعه می‌تواند مبنایی برای اثبات اصلی به نام «حسن نیت» باشد؟ آیا [[سیره عقلا]]، [[ارتکاز متشرعه]] یا [[مذاق شریعت]] با اصل حسن نیت سازگار است؟ لوازم پذیرش یا عدم پذیرش این اصل در مسائلی چون [[حفظ نظام]] چه خواهد بود؟ جدا از مرحلۀ ثبوتی، در جهان خارج چه ادله‌ای می‌توانند سوء نیت یا حسن نیت را  اثبات کنند؟ در صورت وجود چنین اصلی در فقه، آیا می‌توان آن را مبنایی برای تأسیس قاعده‌ای حقوقی قرار داد؟ این قاعدۀ حقوقی از جمله قواعد ماهوی خواهد بود یا از قواعد شکلی؟


==کتاب==
==کتاب==
۴٬۹۴۳

ویرایش