۴٬۹۴۳
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۳۶: | خط ۳۶: | ||
|نسخه الکترونیکی= | |نسخه الکترونیکی= | ||
}} | }} | ||
'''اصل کرامت انسان به مثابه قاعدهای فقهی''' نام کتابی است به قلم [[سید محمدعلی ایازی]] | '''اصل کرامت انسان به مثابه قاعدهای فقهی''' نام کتابی است به قلم [[سید محمدعلی ایازی]]، فقیه و قرآنپژوه شیعه ایرانی است. این کتاب رابطه مبانی فقه شیعه را با مفهوم [[کرامت انسانی|کرامت ذاتی انسان]] بررسی میکند. پرسش اساسی کتاب این است که آیا میتوان از برخی آیات قرآن کریم - همچون آیه ۷۰ سوره اسراء - اصلی با عنوان «[[کرامت انسانی]]» استنباط کرد تا در صورت تعارض با دیگر احکام شرعی بر آنان حاکم شود؟ از نظر نویسنده اگر بتوان چنین اصلی - در صورت اثبات - ممکن است همچون اصل عدالت حاکم بر تمام احکام شرعی باشد. | ||
سید محمدعلی ایازی، معنای کرامت را از حوزههای معنایی همجوار جدا میسازد تا ویژگیهای اصلی آن روشن شود. مهمترین تمایز ایجاد شده در این کتاب، تمایز میان دو مفهوم کرامت ذاتی و کرامت اقتضائی یا استعدادی است. از نظر نویسنده مفهوم کرامت ذاتی از مبانی دینی اسلام قابل استنتاج است و میتواند مبنای تأسیس اصلی فقهی باشد. | سید محمدعلی ایازی، معنای کرامت را از حوزههای معنایی همجوار جدا میسازد تا ویژگیهای اصلی آن روشن شود. مهمترین تمایز ایجاد شده در این کتاب، تمایز میان دو مفهوم کرامت ذاتی و کرامت اقتضائی یا استعدادی است. از نظر نویسنده مفهوم کرامت ذاتی از مبانی دینی اسلام قابل استنتاج است و میتواند مبنای تأسیس اصلی فقهی باشد. ادعای کتاب این است که چندصد روایت از معصومان شامل تبیین کرامت و حوزههای آن است. | ||
این اثر گزارشی از نظر مخالفانِ اصل بودن کرامت انسان ارائه میکند و به آنها پاسخ میدهد. همچنین در بیان آثار این اصل میگوید که اثبات چنین اصلی چه اثری در احکام فقهی زنان، اقلیتها، بردهداری و احکام سیاسی و حکومتی خواهد داشت. از نکات مثبت این اثر، میتوان به حجم کم، پرهیز از زیادهگویی و استدلالهای صریح اشاره کرد. در مقابل، برخی عبارات نویسنده اشاره کرد که باعث آمیزش معنای کرامت ذاتی را به مفاهیم عرضی همچون حرمت اهانت به انسانها نزدیک میکند، که این میتواند از نقاط قابل نقد اثر به حساب آید. | |||
==معرفی اجمالی== | ==معرفی اجمالی== | ||
کتاب اصل کرامت انسان به مثابه قاعدهای فقهی، نگاهی فقهی به این اصل عقلی دارد. | کتاب اصل کرامت انسان به مثابه قاعدهای فقهی، نگاهی فقهی به این اصل عقلی دارد. |
ویرایش