پرش به محتوا

کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[کافر بی‌طرف]] کافری است که مشغول جنگ با مسلمین و متعهد به پرداخت جزیه نیست. در اصطلاح فقه کافر اصلی به کافر حربی و کافر ذمی تقسیم میشود. کافران ذمی، مُعاهَد یا مُهادِ، کفار اهل کتابی هستند که به اسلام روی‌ نیاوردند و در عوض متعهد به پرداخت اموالی به عنوان جزیه به حاکم اسلامی شده‌اند. در مقابل کافری که غیر از این باشد کافر حربی اطلاق می‌شود. از احکامی که فقیهان برای کافران حربی برشمردند اموری مانند محترم نبودن اموال، ناموس آنهاست. فقیهان از میان کافران حربی برخی را استثنا کرده‌اند: 1.کافر مستامن یعنی آنکه به عنوان کارگذار، سفیر و یا گردشگر وارد سرزمین اسلامی شده است 2.کافر معاهد. در این میان برخی از فقها چون سید علی خامنه‌ای، ناصر مکارم شیرازی، حسینعلی منتظری معتقداند کافرانی که در سرزمین‌های بی‌طرف قرار دارند در حکم کافر حربی نیستند و اموال آنها محترم دانسته شده و تعرض به آنها حرام است.
[[کافر بی‌طرف]] کافری است که مشغول جنگ با مسلمین و متعهد به پرداخت جزیه نیست. در اصطلاح فقهی، کافر، به کافر حربی و کافر ذمی تقسیم می‌شود. کافران ذمی، کفار اهل کتابی هستند که به اسلام روی‌ نیاوردند و در عوض متعهد به پرداخت اموالی به عنوان جزیه به حاکم اسلامی شده‌اند. در مقابل کافری که غیر از این باشد کافر حربی اطلاق می‌شود. از احکامی که فقیهان برای کافران حربی برشمردند اموری مانند محترم نبودن اموال و ناموس آنهاست. از میان کافران حربی، کافر مُعاهَد استثنا شده است. معاهد کافری است که در خارج از مرزهای اسلام روابط سیاسی و در داخل دارای کنسولگری است و طبق معاهدات با آنها برخورد می‌کنیم. با توجه به این تعریف، کافر مستأمن مانند کارگزاران دولت‌های کفر یا گردشگران، جزو معاهد محسوب می‌شوند. با توجه به نظر مشهور کافر بی‌طرف از زمره کفار حربی است و همان حکم را دارد.
 
در این میان برخی از فقیهان چون [[حسینعلی منتظری]] و [[سید علی خامنه‌ای]] معتقداند کافرانی که در سرزمین‌های بی‌طرف قرار دارند در حکم کافر حربی نیستند و اموال آنها محترم دانسته شده و تعرض به آنها حرام است. همچنین [[ناصر مکارم شیرازی]] تقسیم کافران به دو دسته ذمی و حربی را اشتباه می‌دانند. وی باور دارد کافران به چهار دسته ذمی، حربی، معاهد و مُهادِن منقسم‌اند که کافر بی‌طرف همان مهادن به معنای رها شده و در حال صلح است. او معتقد است کفار حربی بخش کوچکی از جامعه کفر را تشکیل می‌دهند.
 
دیدگاه مشهور، مستند به برخی روایات و اجماع است که مخالفان با رد آن‌ها به حرمت جان، مال، آبرو و ناموس کافر بی‌طرف حکم کرده‌اند.


دیدگاه مشهور فقیهان مستند به برخی روایات و اجماع است که مخالفان با رد آن‌ها به حرمت جان، مال، آبرو و ناموس کافر بی‌طرف حکم کرده‌اند.




۴٬۰۸۱

ویرایش