پرش به محتوا

وجه التزام (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[وجه التزام]] راه‌کاری برای پایبندی طرفین نسبت به مفاد قرارداد است. یکی از معضلات نظام بانکی تأخیر پرداخت دیون توسط مشتریان است که در بانکداری اسلامی به منظور حل این مشکل از راهکار اشتراط وجه التزام استفاده می‌شود. اشتراط وجه التزام مورد اختلاف نظر فقها است و برخی آن‌را مشابه ربا می‌دانند.  
[[وجه التزام]] عبارت است از مقدار معینی از وجه نقد و یا غیر نقد که در صورت عدم انجام تعهد طرفین قرارداد از آنها اخذ می‌شود. این وجه در قرارداد از قبل مشخص شده است که از آن به خسارت از پیش تعیین شده نیز تعبیر می‌کنند. وجه التزام از زمان تدوین قانون مدنی وارد ادبیات حقوقی ایران شده است و سابقه‌ای در متون دینی با این عنوان خاص ندارد. در بانکداری اسلامی اخذ وجه التزام در مقابل تأخیر پرداخت دیون در نظر گرفته شده است.


در این زمینه پرسش‌هایی مطرح است. در این صفحه منابع مرتبط با وجه التزام در فقه معاصر جمع‌آوری شده است.
از آنجا که اخذ وجه التزام در دعاوی بسیار متداول بوده، فقه معاصر را با سؤالاتی روبرو کرده است: آیا اشتراط این وجه در قرارداد شرعی است؟ فرق این وجه با ربا چیست؟ در صورت عدم انجام تعهد طرفین چه ضمانت اجرایی برای اخذ وجه التزام وجود دارد؟ آیا میزان وجه التزام حد و مرزی دارد؟ نقدی و غیر نقدی بودن وجه التزام در حکم آن تأثیر دارد؟
 
برخی از فقیهان در شرعی بودن وجه التزام تشکیک دارند و آن را با ربا همسان می‌دانند.
 
در این صفحه منابع مرتبط با وجه التزام در فقه معاصر جمع‌آوری شده است.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۲٬۶۴۵

ویرایش