پرش به محتوا

نکاح معاطاتی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی|}}
{{منابع مطالعاتی|}}


[[نکاح معاطاتی]] به این معناست که ماهیت عقد نکاح بدون استفاده از الفاظ ایجاب و قبول محقق شود. از همین نکته تفاوت نکاح معاطاتی با [[ازدواج سفید]] نیز روشن می‌شود. در نکاح معاطاتی کلیه شرایط نکاح محقق است ولی فقط انشاء آن با الفاظ نیست همانند معاملات روزمره که حقیقتشان بیع است ولی الفاظ ایجاب و قبول در آن وجود ندارد. و اما در ازدواج سفید حقیقت نکاح با شرایط معتبر فقهی نادیده گرفته شده است.
[[نکاح معاطاتی]] به معنای انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. از همین نکته تفاوت نکاح معاطاتی با [[ازدواج سفید]] نیز روشن می‌شود. در نکاح معاطاتی کلیه شرایط نکاح محقق است ولی فقط انشاء آن با الفاظ نیست همانند خرید و فروش‌های روزمره که حقیقتشان بیع است ولی الفاظ ایجاب و قبول در آن وجود ندارد. و اما در ازدواج سفید حقیقت نکاح با شرایط معتبر فقهی نادیده گرفته شده است. در واقع نکاح معاطاتی عبارت است از: نکاحی که به منظور تشیکیل خانواده و با رضیای باطنی طرفین به داشیتن حق تمتع جنسی بین زن و مرد بسته می‌شود و در بردارنده وضعیت حقوقی خاصی از قبیل پرداخت نفقه و مهریه ازطرف مرد و همچنین ارث بردن از یکدیگر است اما لفظ ایجاب و قبول در آن نیست.
در اینکه نکاح بدون انشاء الفاظ صحیح است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقهای گذشته معاطات در نکاح را صحیح نمی‌دانند. برخی از فقهای معاصر چنین ازدواجی را صحیح می‌دانند. در این صفحه منابعی با موضوع نکاح معاطاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم.
 
با توجه به رشد معملات معاطاتی در جامعه فقه معاصر در این موضوع با سؤالاتی روبرو است: آیا عقد نکاح که از پیامدهای خاصی برخوردار است به صورت معاطاتی منعقد می‌شود؟ آیا ثیت ازدواج در دفاتر رسمی به منزله ایجاب و قبول است؟ آیا انعقاد نکاح با الفاظ در زمان شارع حکم تطبیقی بوده است یا تشریعی؟
 
در اینکه نکاح بدون انشاء الفاظ، صحیح است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقهای گذشته معاطات در نکاح را صحیح نمی‌دانند. برخی از فقهای معاصر از جمله امام خمینی چنین ازدواجی را صحیح می‌دانند.  
 
در این صفحه منابعی با موضوع نکاح معاطاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۲٬۶۴۵

ویرایش