پرش به محتوا

مهریه نامتعارف (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱: خط ۱:


{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[مهریه نامتعارف]] اصطلاحی در مقدار مهریه‌ای است که بیش از حد معمول جامعه باشد. مهریه سنگین از مصادیق مهرالمسمی است که با تراضی زوجین مشخص می‌شود لکن با غرض شارع و عقل از ازدواج سازگاری ندارد. در مورد صحت چنین مهری دو نظریه مهم وجود دارد. برخی چون [[محمدحسن نجفی]] از قدما و [[امام خمینی]] از معاصرین در مهریه مقدار خاصی را از ناحیه زیادت قائل نیستند و مهر السنه را صرفا استحباب در مهریه می‌دانند. این فقیهان برای استناد فتوای به شریعت، به اجماع علما در بدون مرز بودن مقدار مهریه از ناحیه زیادت یا روایات و اطلاق آیات تعیین مهریه و یا معامله دانستن ازدواج به ضمیمه کفایت تراضی در صحت معامله تمسک جسته‌اند.  
[[مهریه نامتعارف]] اصطلاحی در مقدار مهریه‌ای است که بیش از حد معمول جامعه باشد. مهریه سنگین از مصادیق مهرالمسمی است که با تراضی زوجین مشخص می‌شود لکن با غرض شارع و عقل از ازدواج سازگاری ندارد. با رشد امر نکوهیده طلاق و ناتوانی ازواج در پرداخت مهریه‌های سنگین و در نتیجه به وجود آمدن ناهنجاریهای متعدد فرهنگی و... بحث از مهریه نامتعارف در فقه معاصر جدی شده است.


برخی دیگر چون [[سید مرتضی]] قائل‌اند که مهرالمسمی بیش از پانصد درهم الزامی در پرداخت ندارد. و همچنین [[ناصر مکارم شیرازی]] مهریه‌هایی که به علت سنگینی معلوم است زوج قصد جدی در پرداخت ندارد را باطل و مقدار را معادل مهرالمثل می‌داند. از دلائل ارائه شده می‌توان به سفهی بودن، تمسک به اصاله الفساد در معاملات و قاعده لاضرر اشاره کرد.
سؤالاتی که در این مورد قابل طرح است: آیا زوج ملزم به پرداخت اینگونه مهریه‌ها است؟ در صورت عدم توان در پرداخت آیا تبدیل به مهر المثل می‌شود؟ آیا حاکم می‌تواند در تعیین مقدار مهریه دخالت کند؟ و....


در مورد صحت چنین مهری دو نظریه مهم وجود دارد. برخی چون [[محمدحسن نجفی]] از قدما و [[امام خمینی]] از معاصرین در مهریه مقدار خاصی را از ناحیه زیادت قائل نیستند و مهر السنه را صرفا استحباب در مهریه می‌دانند. این فقیهان برای استناد فتوای به شریعت، به اجماع علما در بدون مرز بودن مقدار مهریه از ناحیه زیادت یا روایات و اطلاق آیات تعیین مهریه و یا معامله دانستن ازدواج به ضمیمه کفایت تراضی در صحت معامله تمسک جسته‌اند.


برخی دیگر چون [[سید مرتضی]] قائل‌اند که مهرالمسمی بیش از پانصد درهم الزامی در پرداخت ندارد. و همچنین [[ناصر مکارم شیرازی]] مهریه‌هایی که به علت سنگینی معلوم است زوج قصد جدی در پرداخت ندارد را باطل و مقدار را معادل مهرالمثل می‌داند. از دلائل ارائه شده می‌توان به سفهی بودن، تمسک به اصاله الفساد در معاملات و قاعده لاضرر اشاره کرد.


در منابع ذیل می‌توان پاسخ سؤالات را یافت.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۲٬۶۴۵

ویرایش