پرش به محتوا

کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین۷: تفاوت میان نسخه‌ها

ابرابزار
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه
{{جعبه اطلاعات کتاب
| عنوان         =آیه جا‌ء الحق
| عنوان = الصحیح من سیرة الامام علی (ع)
| تصویر          =Ayeh jaalhagh1.jpg
| عنوان اصلی =
| توضیح تصویر   =
| نام دیگر = المرتضی من سیره المرتضی
| اندازه تصویر   =
| تصویر = الصحیح من سیرة الامام علی(1).jpg
| نام آیه        =
| اندازه تصویر =
| واقع در سوره  =[[سوره اسراء|اسراء]]
| زیرنویس تصویر =
| شماره آیه      =۸۱
| نویسنده = [[سید جعفر مرتضی عاملی]]
| جزء            =۱۵
| تصویرگر =
| شأن نزول      =پاکسازی [[مسجد الحرام|مسجدالحرام]] از وجود بت‌ها پس از [[فتح مکه]]
| طراح جلد =
| مکان نزول      =مکه
| زبان = عربی
| موضوع        =اعتقادی
| مجموعه = ۵۳ جلد
| درباره        =اعلام پیروزی حق و نابودی باطل
| موضوع = [[امام علی(ع)]]
| سایر          =
| سبک = تاریخ و سیره‌نگاری
| آیات مرتبط    =آیه ۱۸ [[سوره رعد]] و آیه ۲۶ [[سوره ابراهیم]]
| ناشر = المرکز الإسلامی للدراسات
| ناشر فارسی =
| محل انتشارات = بیروت
| تاریخ نشر =
| تاریخ نشر فارسی = ۱۳۹۵ش
| محل ناشر فارسی =
| نوع رسانه =
| صفحه =
| قطع =
| شابک =
| پس از =
| پیش از =
}}
}}
'''آیه جاءَ الْحَقّ''' ([[سوره اسراء]]، آیه ۸۱) به یک سنت قطعی الهی مبنی بر پیروزی نهایی حق و نابودی قطعی باطل اشاره دارد. [[اسباب نزول|سبب نزول]] این آیه را به [[فتح مکه|ماجرای فتح مکه]] و پاکسازی [[مسجد الحرام|مسجدالحرام]] و [[کعبه]] از وجود بت‌ها بازگردانده‌اند. [[تفسیر قرآن|مفسران]] مراد از حق در این آیه را مواردی چون [[اسلام]]، [[توحید]]، [[نبوت|رسالت پیامبر اسلام(ص)]]، [[قرآن]]، [[ولایت|ولایت ائمه اطهار]] و [[احکام شرعی]] دانسته‌اند و در مقابل، [[کفر]]، [[شرک]]، ادیان باطله و قوانین ظالمانه را جزء مصادیق باطل می‌دانند. به گفته مفسران، این آیه باعث دلسردی مشرکان از بازگشت باطل شد. آیه جاء الحق همچنین بر [[قیام امام مهدی(عج)|قیام امام زمان(ع)]] تطبیق داده شده است.


پژوهشگران قرآنی ذیل این آیه و در پاسخ به این پرسش که در تاریخ بسیار اتفاق افتاده که پیروان باطل پیروز شده‌اند و پیروان حق تحت ظلم قرار گرفته‌اند، معتقدند اگرچه ممکن است باطل با استفاده از ابزارهایی مانند تهدید و تزویر در زمان‌هایی برتر بوده باشد، ولی با تغییر شرایط ابزارهای آن از کار افتاده و شرایط دگرگون خواهد شد؛ در مقابل، حق دارای نیروی ذاتی‌ای است که هیچ زمانی از آن جدا نمی‌شود و پیروان حق حتی در بدترین شرایط به آن وفادار می‌مانند و همین علت باعث پایداری آن خواهد شد. آنان برای تأیید مدعای خود به آیاتی از قرآن مانند آیه ۱۸ [[سوره رعد]] استناد می‌کنند که باطل را به کف روی آب و حق را به خود آب تشبیه کرده است.
'''اَلصَّحیح مِنْ سیرَةِ الامام علی (ع)''' کتابی در [[سیره]] [[امام علی(ع)]] و تاریخ اسلام است که توسط [[سید جعفر مرتضی عاملی]] عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع و سیره‌نگار [[شیعی]] نوشته شده است. این کتاب به نقل و تحلیل تاریخ زندگی امام علی (ع) از ولادت تا شهادت پرداخته است. الصحیح حدود … منبع دارد. این اثر عنوان کتاب سال [[جمهوری اسلامی ایران]] را نیز دریافت کرده است.
==معرفی، متن و ترجمه آیه==
آیه جاء الحق هشتاد و یکمین آیه [[سوره اسراء]] است که در آن [[خدا]] به [[حضرت محمد صلی الله علیه و آله|پیامبر اسلام(ص)]] امر می‌کند به [[شرک|مشرکان]] اعلام کند حق پیروز است و باطل به طور قطع نابود خواهد شد و دوامی نخواهد داشت و بازگشتی به‌سوی آن نیست.<ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۶، ص۶۷۱-۶۷۲؛ طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۳، ص۱۷۷؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۲، ص۲۳۳-۲۳۴.</ref>


{{گفت و گو
== معرفی کتاب ==
|عرض=۱۰۰
رئیس مرکز نشر و ترجمه آثار علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی در قم در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فروتنی مرحوم علامه در بحث از کتابشان اشاره کرد: مرحوم والد وقتی دربارهٔ «الصحیح من سیرة الامام علی علیه السلام» صحبت می‌کردند نمایان بود. ایشان بیان کردند که این کتاب هنوز لایق ساحت اقدس و مقدس امیرالمؤمنین نیست. همین‌طور گفتند که هنوز نتوانسته‌اند بابت تقدیمی‌شان به پیشگاه حضرت سربلند باشند. به هر حال سیره امیرالمؤمنین بسیار بسیار گسترده است و مواردی که در کتاب ذکر شده ولو به صورت اجمال هم نمی‌تواند باشد.
|شکل بندی عنوان=line-height:200%; font-size:125%; font-weight: normal;
 
|شکل بندی ستون راست=text-align:center; line-height:170%
سال ۲۰۰۷ آغاز و ۲۰۱۲ یعنی اوایل سال ۱۳۹۱ به پایان رسید
|شکل بندی آدرس=font-size:75%;
 
|تورفتگی=۰
== اهمیت و جایگاه ==
|تراز=وسط
=== انگیزه تالیف ===
|عنوان={{عربی|اندازه=100%|وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا}}
دراثنای جنگهای سی و سه روزه، بخش جنگهای پیامبر (ص) را نوشتم که آخرین بخش الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص) بود و بعد از پایان جنگ دوستان از من خواستند تا سیره امام علی (ع) را بنویسم، یعنی ۶ سال پیش. البته در کنار تألیف الصحیح من سیره الامام علی (ع)، تحقیقات دیگری هم بود مثل مجموعه چهار جلدی میزان حق، مختصر و مفیدو…
|و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابودشدنى است.»([[سوره اسراء]]، آیه ۸۱)
 
}}
سیره امام علی (ع) در چند جلد جمع شد؟
پنجاه و سه جلد.
 
پس باید مجموعه کاملی باشد؟
من معتقدم هنوز الف امیر را ننوشته‌ام. این کتاب ابتدا به ساکن سیره علی (ع) است.
دردمندانه می‌گویم تاکنون کسی برای زندگی امام علی (ع) به صورت کامل و جامع کتابی ننوشته است. و کسی متصدی 
جمع‌آوری گزارشهای زندگی حضرت نشده است. البته آقای 
ری شهری کتابی برای امیرالمومنین (ع) نوشته‌اند که کتاب خوبی است، اما هنوز هم جای کار بیشتری وجود داشت.
این خلأ باید جبران شود و دوستان علما و فضلای حوزه و دانشگاه به بیان زندگی‌نامه، حرکتها و موضع‌های مولای متقیان (ع) در شرایط مختلف بپردازند.
کتابی را هم که من نوشتم کامل نیست. چون حضرت علی (ع) در همه زمینه‌ها حضور داشتند و ایده بیان کردند، یعنی در همه زوایای حکومت پیامبر (ص) و قبل و بعد بعثت در سرنوشت اسلام تأثیر گذار بودند بنابراین نوشتن ابعاد مختلف زندگی حضرت علی (ع) خیلی کار می‌برد که باید نویسندگان مسلمان قلم را بردارند و برای شخصیت و زندگی و فعالیتهای آن حضرت بنویسند.
ممکن است بپرسید چرا این همه تأکید دارم که باید برای زندگی مولاعلی (ع) کامل تر نوشت؟ جواب این است که اگر می‌خواهیم الگو و اسوه ای برای زندگی شخصی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم، علی (ع) یکی از بهترین نسخه‌هایی است که در سیره و رفتار برمبنای سیره رسول خدا و دستورات پروردگار تربیت شده و رفتار کرده است.
اگر سیاستمداران مسلمان دنبال نسخه ای برای حکومت هستند، موضع‌گیری‌های سیاسی آن حضرت را مطالعه کنند؛ لذا من خلأ ناشناخته ماندن امیرالمومنین (ع) را در جامعه اسلامی 
می‌بینم و همت جمعی نویسندگان برای رفع این نقصان لازم است. محققان باید گزارشهای زندگی حضرت را جمع‌آوری کنند و سپس دربارهٔ صحت و سقم آن تبادل نظر کنند و بعد تنظیم و منتشر شود تا مبادا برخی از مطالبی که در متون به حضرت علی (ع) نسبت داده می‌شود و کلام امام نیست، انتشار یابد چون سخن و دستور علی (ع) احکام، سیاستها و اخلاق اسلامی است.[https://www.qudsonline.ir/news/125127/%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-53%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB% لینک]
 
== ویژگی‌ها و روش تألیف ==
مهم‌ترین نکته ای که فکر می‌کنید در الصحیح در مورد سیره امیرالمومنین (ع) مطرح شده، چیست؟
به عقیده من در درجه اول خود مطرح کردن سیره امیرالمؤمنین مهم است؛ یعنی اینکه سیره امیرالمؤمنین مطرح می‌شود برای بررسی، کنجکاوی و برای اینکه مردم بفهمند چه ذخایری دارند که از آن غافل شده‌اند مهم است. من با همین انگیزه و هدف سیره امام علی (ع) را نوشتم.
 
برخی در کتابهایشان مثلاً روی سیره سیاسی امام علی (ع) تأکید می‌کنند و گویا مقصودشان معرفی امام به عنوان یک چهره سیاسی است.
این نوع نگاه به ائمه (ع) اشتباه است. من به معصومین (ع) این جور نگاه نمی‌کنم. به نظرم همه شوون زندگی دنیا و آخرت اهل بیت را باید مورد توجه قرار داد. چون شما می‌بینید وقتی که در هر بحثی وارد می‌شوید، ائمه بهترین مطالب مطرح کردند.
مطرح کردن علی (ع) به عنوان یک سیاستمدارِ صرف خوب نیست چون دیگران هم می‌توانند یک سیاستمدار باشند، آن وقت دیگر چه فرقی می‌کند بین یک سیاست مداربا یک امام.
منحصر کردن امام علی (ع) به یک بعد از زندگی مثل سیاست، اخلاق، احکام و … خلاف قاعده امامت است، چون امام شخصی الهی است با شخصیتی همه‌جانبه. به عقیده من نگاه تک بعدی به ائمه (ع) خیانت به اسلام است.
 
مقصود شما جامع نگری در نگارش سیره ائمه است؟
بله. من در سیره نگاری پیامبر (ص)، حتی به حقوق حیوانات و ملاک‌های شهرنمونه نیز پرداختم که همگی برمبنای آیات قرآن و سیره معصومین است.
بازهم تأکید می‌کنم، به عقیده من باید همه جوانب زندگی معصومین در سیره نگاری لحاظ شود.
 
گویا الصحیح من سیره الامام علی (ع)، تاریخ‌نگاری صرف نیست؟
همین‌طور است. الصحیح، تحلیل و تفسیر موضع‌گیری‌ها و برخوردهای علی (ع) با اتفاقات و رویدادهای پیرامون ایشان است و اینکه موضع‌گیری‌های حضرت علی (ع) چه اثراتی برای جامعه داشته و دارد.
با وجود این نگاه است که می‌گویم نمی شود زندگی سرشار از درس امیرالمومنین (ع) را در یک مجموعه کتاب ۵۳ جلدی به صورت کامل آورد.
 
چرا نشد سیره را کامل بنویسید؟
چون باید مراعات مخاطبم را هم می‌کردم؛ لذا مجبورشدم به یک مقداری اکتفا کنم و قانع شوم. حتی همان مطالبی که جمع شده باز هم احتیاج به تجدیدنظر دارد و کامل نیست. همچنین احتیاج به مقایسه با متون دیگرهم هست.
 
از چه منابعی برای تألیف استفاده کردید، آیا منابع اهل سنت را هم مورد توجه قرار دادید؟
برای من فرقی نمی‌کند که کتابی که به عنوان منبع قرار است مورد استفاده قرار گیرد، شیعی باشد یا سنی.
من بین متون اهل سنت و متون اهل شیعه فرق نمی‌گذارم بلکه با هر دو یکسان برخورد می‌کنم. هر متنی که به دستم برسد چه کتابی از آمریکا باشد و چه الکافی بررسی می‌کنم، بحث می‌کنم و سعی می‌کنم با مطالعه به صحت و سقم مطلب پی ببرم.
 
از کتب مستشرقین چطور؟
چون کار اولیه است فرصتی به وجود نیامد تا مجموعه نظرات مستشرقین را مورد ملاحظه قرار دهم که ان شاء ا… در آینده اگر فرصتی پیش آمد، این کار را انجام خواهم داد.
یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه کتابی که لایق ائمه (ع) و میراثی که از اهل بیت (ع) برای ما به یادگار مانده باشد، تألیف نشده است. [https://www.qudsonline.ir/news/125127/%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-53%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB% لینک]
 
وی افزود: اشاره کردم که کتابخانه آیت‌الله سید جعفر مرتضی در جنگ ۳۳ روزه توسط اسرائیل هدف قرار گرفت و ویران شد. خوشبختانه از زیر آوار کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» را سالم بیرون آوردند و بقیه کتاب‌ها از بین رفت. به مقدار همین کتاب‌هایی که به قلم مرحوم والد منتشر شده، کتاب‌هایی منتشر نشده‌ای نیز بودند که در آن حادثه از بین رفتند؛ یعنی کتاب‌های دست‌نویسی که در کلاسورهای مختلف قرار گرفته بودند تا زمان انتشارشان فرا برسد. به همین دلیل مرحوم پدر وقتی شروع به نگارش سیره امیرالمؤمنین کرد دیگر هرچه را که می‌نوشت پس از اتمام برای انجام مراحل چاپ می‌داد و کتاب هم به سرعت برای انتشار آماده می‌شد. به همین دلیل این کتاب چرک‌نویس نداشت و همه پاک‌نویس بودند.
 
در تألیف سیره امام علی (ع) چه کسانی با شما همراه بودند؟
من در تألیف و نوشتن کتاب از کسی کمک نمی‌گیرم. کتابهایی و متونی که در دست دارم را می‌بینم و عناصرش را مثل آیات قرآن و نام شخصیتها استخراج می‌کنم و هر کدام از اینها را شخصاً دنبال می‌کنم.
ممکن است در میانه تحقیق به شبهه ای برسم که همان‌جا پاسخش را می‌نویسم. دست‌نویسها را به یک تایپیست می‌دهم و بعد از تایپ ویرایش می‌کنم. معمولاً هر فصل کتاب را اینگونه تنظیم می‌کنم تا فصل بعدی. کتاب که کامل شد می‌فرستم چاپخانه.
البته نوشتن من خیلی عجیب و غریب است و بر هر کاغذی که دم دست است می‌نویسم!
البته همه اش از فضل خداوند است.
 
برای الصحیح من سیره امام علی (ع) به‌طور متوسط روزانه چند صفحه تألیف داشتید؟
میزان تألیف روزانه از ده تا سی صفحه متغیر است این در صورتی است که مسافر نباشم.
 
'''تفاوت سبک نگارش دو کتاب الصحیح'''
 
«الصحیح من سیرة الامام علی علیه السلام» ۵۳ مجلد است و این در حالی است که کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» را در ۳۵ مجلد نوشته شده است. رئیس مرکز نشر و ترجمه آثار علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی دربارهٔ علت حجیم‌تر شدن سیره امیرالمؤمنین را چند جهت بیان کرد:
# مرحوم والد سیره امیرالمؤمنین را پس از سیره پیامبر به مرحله نگارش درآورد. در سیره پیامبر مطالبی وجود داشت و حاج آقا سیر تاریخی را گذرانده و تاریخی متکامل را نوشته بودند؛ بنابراین ذهن وقادی نسبت به حوادث صدر اسلام وجود داشت. هنگام ورود به کتاب «الصحیح من سیرة الامام علی علیه السلام» فکرشان متمایز بود. به همین دلیل بیان متفاوت شد و مسائل پخته‌تر طرح بحث شدند.
# حتی در برخی از موارد می‌توان گفت که اصلاح و توضیح مسائل مبهم در مطالب گذشته در این سیره انجام و نگارش شد.
# نخستین دلیل در این اختلاف مجلدات این است که اختلاف‌ها در سیره امیر مؤمنان بسیار زیاد است. در حیطه مسائل مربوط به پیامبر اعظم (ص) حدود و مسائل مشترک بین شیعه و سنی وجود دارد و این مسئله باعث شد تا ابوی بتواند بستر خوبی از آنها بسازد، اما در سیره امیر مؤمنان بیشتر مسائل اختلافی است و مبهمات زیادی به چشم می‌خورد. در این سیره مسائل اعتقادی پررنگ‌تر است؛ و همه اینها باید معالجه می‌شد.
# محمد مرتضی عاملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این نکته که پس از شهادت حضرت امیر (ع) بسیاری از حاکمان جور و خلفا سعی کردند تا سیره امیرالمؤمنین را پنهان کنند، گفت: مسائل مهمی در زمان خلفای ثلاث پیش آمد و پس از دوران خلافت حضرت امیر نیز خلفای زیادی سعی در پنهان کردن تاریخ مربوط به حضرت کردند و همه این موارد باعث شد تا بحث در سیره امیرالمؤمنین گسترده‌تر و وسیع‌تر انجام شود و مخاطب شاهد کثرت مجلدات باشد. با این کثرت اما بازهم می‌توان گفت که این سیره هنوز قطره‌ای از دریای بی‌کران زندگی امیرالمؤمنین نمی‌تواند باشد. به فرموده خود مرحوم والد «هنوز الف امیر را هم ننوشته‌ام.»
# وی همچنین به پراکندگی سیره امیرالمؤمنین در کتاب‌ها و منابع تاریخی اشاره کرد: در سیره پیامبر به لحاظ اینکه برادران اهل سنت ورود پیدا کرده بودند، سازماندهی وجود داشت و روایت‌ها و بخش‌های مختلف در جای خود قرار داشتند و دسترسی به آنها راحت‌تر بود. به عبارتی به داده‌های تاریخی زمان پیامبر آسان‌تر می‌توان دست یافت. اما سیره امام علی (ع) اینگونه نیست و آن در کتاب‌ها و منابع و مصادر مختلف به صورت پراکنده و دسته‌بندی نشده وجود دارد. در هر موضوعی شما باید یک روایت را پیدا کرده و خود دسته‌بندی و موضوع بندی کنید و همه اینها را باید بر اساس سیر تاریخی آن یعنی از زندگی در زمان پیامبر و حتی ماقبل بعثت که حضرت همراه همیشگی پیامبر بود تا زمان رحلت پیامبر، گزینش کنید. این دسته‌بندی و گزینش روایت در زمان خلفا سخت‌تر شده و مشکل‌ترین نقطه کار دسته‌بندی و گزینش در زمان خلافت خود امیرالمؤمنین است. مرحوم ابوی در زمان نگارش با همه این مشکلات مواجه بود. البته فراموش نکنیم که مسائل اعتقادی هم در این بین زیاد بود که مرحوم علامه باید به آنها می‌پرداخت.<ref>[https://ketabnews.com/fa/news/6085/زندگی-و-سیره-امام-علیع-در-53-جلد زندگی و سیره امام علی(ع) در ۵۳ جلد]، پایگاه اینترنتی کتاب نیوز</ref>
 
== دربارهٔ مؤلف ==
{{اصلی|سید جعفر مرتضی عاملی}}
سید جعفر مرتضی عاملی(۱۳۶۴–۱۴۴۱ق) عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان. او در [[حوزه نجف]] و [[حوزه قم]] تحصیل کرد و کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت (ع) تألیف کرده است.
 
== بخش‌های کتاب ==
من سرفصل انتخاب نکردم. بلکه طبق تسلسل زمانی شروع به نوشتن سیره مولاعلی (ع) کردم و حوداث مشترکی را که در زندگی حضرت رخ داده بود، مورد تحلیل و بررسی قرار دادم.
نمی‌شود سرفصل را تعیین کرد و نوشت؛ مثلاً سیاست یا اخلاق امیرالمومنین (ع) و…، بلکه باید از ابتدای زندگی نوشت تا اتفاقات تاریخی در بستر زمان خودش مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا اتفاقات خودش تعیین می‌کند که چگونه و در چه موضعی باید وارد بحث بشویم.[https://www.qudsonline.ir/news/125127/%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-53%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB% لینک]


==شأن نزول==
=== بخش اول ===
[[تفسیر قرآن|مفسران]] درباره [[اسباب نزول|سبب نزول]] آیه جاء الحق چند [[حدیث|روایت]] نقل کرده‌اند که بیشتر ناظر به [[فتح مکه|ماجرای فتح مکه]] و شکستن بت‌ها و پاکسازی فضای [[مسجد الحرام|مسجدالحرام]] و [[کعبه]] از وجود بت‌ها است.<ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۶، ص۶۷۱-۶۷۲؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ۱۴۰۸ق، ج۱۲، ص۲۷۶؛ صادقی تهرانی، الفرقان، ۱۳۶۵ش، ج۱۷، ص۳۰۶-۳۰۷.</ref> [[حسن بن فضل طبرسی|طبرسی]] در [[مجمع البیان فی تفسیر القرآن (کتاب)|تفسیر مجمع البیان]] از [[عبدالله بن مسعود|ابن مسعود]] روایت کرده است که [[حضرت محمد صلی الله علیه و آله|رسول خدا(ص)]] در روز فتح مکه داخل [[مکه]] شد، در حالی که در اطراف بیت‌الله سیصد و شصت بت بود؛ پس آن حضرت با چوبی که در دست داشت آنها را به زمین می‌انداخت و آیه جاء الحق را می‌خواند.<ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۶، ص۶۷۱-۶۷۲.</ref>
علی در دوران حیات پیامبر (این بخش دارای ۱۳ باب و در حدود ۹ جلد است)
{{ستون|۲}}
* '''باب اول:''' علی قبل از بعثت
* '''باب دوّم:''' علی از [[مبعث|بعثت]] تا [[هجرت محمد|هجرت]]
* '''باب سوّم:''' علی از هجرت تا [[غزوه احد|أحد]]
* '''باب چهارم:''' جنگ احد… تا [[غزوه خندق|خندق]]
* '''باب پنجم:''' … تا [[صلح حدیبیه]]
* '''باب ششم:''' [[غزوه خیبر|خیبر]] و [[فدک]]
* '''باب هفتم:''' … تا [[فتح مکه]]
* '''باب هشتم:''' از فتح مکه تا [[فتح طائف]]
* '''باب نهم:''' … تا [[غزوه تبوک|تبوک]]
* '''باب دهم:''' از تبوک تا بیماری پیامبر
* '''باب یازدهم:''' [[حجةالوداع|حجه الوداع]]... و روز [[رویداد غدیر خم|غدیر]]
* '''باب دوازدهم:''' بی‌نام
* '''باب سیزدهم:''' مریضی پیامبر و وفات ایشان
{{پایان}}


از [[جابر بن عبدالله انصاری|جابر بن عبدالله]] نیز درباره شأن نزول این آیه نقل شده، هنگامی‌که پیامبر اسلام(ص) وارد مکه شد، ۳۶۰ بت در خانه خدا بود که همه را به دستور او شکستند و یک بت بسیار بزرگ به نام [[هبل]] در آن بود که پیامبر به [[امام علی علیه‌السلام|علی(ع)]] فرمود بر شانه من بالا برو تا آن را از پشت خانه کعبه به پایین اندازی. علی(ع) به پیامبر(ص) گفت شما پای خود را بر پشت من بگذار و آن را بشکنید. جابر از علی(ع) نقل می‌کند وقتی پیامبر پای خود را بر شانه من گذاشت دیدم یارای تحمل سنگینی رسالت پیامبر را ندارم؛ به همین دلیل گفتم یا رسول الله اجازه دهید من پای خود را بر شانه شما گذارم و بر شانه او رفتم و بت بزرگ را شکستم که پس از آن آیه جاء الحق نازل شد.<ref>حسکانی، شواهد التنزیل، ۱۴۱۱ق، ج۱، ص۴۵۳-۴۵۴؛ محقق، نمونه بينات در شأن نزول آيات، ۱۳۶۱ش، ص۵۰۹-۵۱۰.</ref> همچنین روایات شده، هنگامی که پیامبر(ص) وارد مسجدالحرام شد، همین‌که آیه جاء الحق را می‌خواند، بت‌ها به روی زمین می‌افتادند و اهالی مکه می‌گفتند که ما مردی ساحرتر از او ندیده‌ایم.<ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۶، ص۶۷۲.</ref>
=== بخش دوّم ===
از وفات پیامبر تا بیعت مردم با علی. (این بخش دارای ۱۷ باب بوده و حدود ۱۰ جلد از این مجموعه را اشغال کرده است)
{{ستون|۲}}
* '''باب اوّل:''' چگونه انقلاب به وجود آمد؟
* '''باب دوّم:''' ارث پیامبر و فدک
* '''باب سوّم:''' سیاست‌هایی که نتیجه جریان [[سقیفه بنی‌ساعده|سقیفه]] بود
* '''باب چهارم:''' جنگ‌ها و سیاست‌گذاری‌های زمان [[ابوبکر]]
* '''باب پنجم:''' علم و قضاوت و احکام
* '''باب ششم:''' جنگ‌ها و فتوحات در عهد [[عمر بن خطاب|عمر]]
* '''باب هفتم:''' بعضی از سیاست‌های عمر
* '''باب هشتم:''' بعضی حوادث مربوط به عمر
* '''باب نهم:''' بعضی حوادث مربوط به عمر
* '''باب دهم:''' معرفی شورا
* '''باب یازدهم:''' علوم و فضائل و سیاست‌های علی
* '''باب دوازدهم:''' مباحثی از سیاست‌های [[عثمان بن عفان|عثمان]]
* '''باب سیزدهم:''' بعضی از درشتی‌های عثمان در مورد [[عمار یاسر|عمار]]، ابن عبده، ابن حنبل و…
* '''باب چهاردهم:''' آزار دادن [[ابوذر غفاری|ابوذر]] به جهت موضع‌گیری‌هایش
* '''باب پانزدهم:''' علی در داستان [[کشته شدن عثمان|محاصره عثمان]]
* '''باب شانزدهم:''' تبلیغات و شب‌نامه‌های دشمن
* '''باب هفدهم:''' علی و قتل عثمان
{{پایان}}


== محتوا ==
=== بخش سوّم ===
[[تفسیر قرآن|مفسران]] در تفسیر آیه جا‌ءالحق به چند نکته تفسیری از جمله اینکه منظور از حق و باطل در این آیه، پیامدهای اعلام علنی [[آیه]] و شبهات مطرح شده درباره آن اشاره کرده‌اند.
خلافت علی (این بخش دارای سه باب بوده و دو جلد اخیر کتاب الصحیح من سیره امیرالمؤمنین را به خود اختصاص داده است)
{{ستون|۲}}
* '''باب اوّل:''' بیعت
* '''باب دوّم:''' بعضی مباحث قابل درنگ
* '''باب سوّم:''' نشانه‌های تمرّد
{{پایان}}<ref>{{یادکرد وب|نویسنده=|کد زبان=|تاریخ=|وبگاه=|نشانی=http://www.ahlebaitpedia.com/encyclopedias/3802-الصحیح-من-سیره-امام-علی-ع|عنوان=سایت دانشنامه اهل بیت علیهم السلام|بازبینی=28 سپتامبر 2019|archive-date=13 سپتامبر 2019|archive-url=https://web.archive.org/web/20190913200047/http://ahlebaitpedia.com/encyclopedias/3802-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9}}</ref>


===منظور از حق و باطل ===
== جوایز ==
درباره اینکه واژه حق و باطل در آیه جا‌ءالحق به چه چیزی اشاره دارد و اینکه شامل چه مصادیقی می‌شود، مفسران چند احتمال را ذکر کرده‌اند:
الصحیح من سیرة الامام علی (ع) در سال ۱۳۹۶ش موفق شد که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را در بخش سیره معصومین دریافت کند.<ref>[http://www.ensafnews.com/100126/معرفی-برگزیدگان-جایزه-کتاب-سال-و-جایزه/ «معرفی برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی»پایگاه خبری انصاف.</ref>
* '''اسلام و کفر''': در چندین تفسیر، مراد از حق را [[اسلام]] و مراد از باطل را [[کفر]] دانسته‌اند.<ref>طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۶، ص۶۷۲؛ سبزواری، ارشاد الاذهان، ۱۴۱۹ق، ج۱، ص۲۹۵؛ طیب، اطیب البیان، ۱۳۷۸ش، ج۸، ص۲۹۷-۲۹۸.</ref>
* '''توحید و شرک''': [[شیخ طوسی]] در [[التبیان فی تفسیر القرآن (کتاب)|تفسیر التبیان]] منظور از حق در آیه جاء الحق را [[توحید]] و منظور از باطل را [[شرک]] دانسته است.<ref>طوسی، التبيان، بیروت، ج‏۶، ص۵۱۳.</ref>
* '''رسالت پیامبر اسلام''': برخی از مفسران همچون [[محمدجواد مغنیه]] در [[التفسیر الکاشف (کتاب)|تفسیر الکاشف]]، مراد از حق را [[نبوت |نبوت و رسالت پیامبر اسلام(ص)]] دانسته‌اند و اینکه هرچه در مقابل آن باشد، باطل و رفتنی است.<ref>مغنیه، الکاشف، ۱۴۲۴ق، ج۵، ص۷۷؛ طیب، اطیب البیان، ۱۳۷۸ش، ج۸، ص۲۹۷-۲۹۸.</ref>
* '''قرآن، ولایت ائمه اطهار و احکام شرعی''': در [[اطیب البیان فی تفسیر القرآن (کتاب)|تفسیر اطیب البیان]] به مواردی چون [[قرآن][[ولایت|ولایت اهل بیت(ع)]] و [[احکام شرعی|احکام شرع]] به‌عنوان مصادیق حق و در مقابل آن، از ادیان باطله، قوانین ظالمانه و عادات قبیحه به عنوان مصادیق باطل نام می‌برد.<ref>طیب، اطیب البیان، ۱۳۷۸ش، ج۸، ص۲۹۷-۲۹۸.</ref>


===دلسردی مشرکان از آینده===
مرحوم میرمحمدی به حاج آقا گفتند که باید مطلبی را به شما بگویم: پیش از برگزاری جلسه در ذهن من خطور کرده بود که آیت‌الله سیدجعفر مرتضی در اختتامیه کتاب سال شرکت می‌کنند، اما کتاب سال درخور ایشان نیست و ایشان بالاتر از این مسائل هستند و چرا باید بیایند و بروند روی سن؟
[[علامه طباطبایی]] معتقد است که آیه جاء الحق در سیاق آیات قبلی (از آيه «وَ إِنْ كادُوا لَيَفْتِنُونَكَ» تا آخر سه آيه) آمده و به پیامبر(ص) می‌گوید که آن را به همه اعلام کند تا مشرکان دلسرد شوند و بدانند دیگر توانایی غلبه بر [[حضرت محمد صلی الله علیه و آله|پیامبر اسلام(ص)]] را نخواهند داشت و اینکه باطل هیچ وقت دوام نمی‌آورد، کما اینکه در آیه ۲۶ [[سوره ابراهیم]] «مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ» به آن اشاره کرده است.<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۳، ص۱۷۷.</ref> شیخ طوسی نیز نزول این آیه را نشانه این می‌داند که باطل حتما نابود می‌شود و بازگشتی نخواهد داشت.<ref>طوسی، التبيان، بیروت، ج‏۶، ص۵۱۳.</ref> در [[تفسیر نمونه (کتاب)|تفسیر نمونه]] نیز آمده است آیه جاء الحق به یک سنت جاودان الهی اشاره کرده که سرانجام حق پیروز خواهد شد و باطل به طور قطع نابود می‌شود؛ مانند کف روی آب که پس از مدتی محو خواهد شد و در آیه ۱۸ [[سوره رعد]] «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» به آن اشاره شده است. به گفته نویسندگان تفسیر نمونه، حق، چون عين واقعيت و توأم با راستى و درستى و هماهنگ با قوانين خلقت است، در نهایت پیروز خواهد شد، در مقابل باطل چون با عالم آفرینش هماهنگ نیست، طولانی مدت باقی نخواهد ماند.<ref>مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۲، ص۲۳۳-۲۳۴.</ref>


===قوت حق یا باطل===
فرزند مرحوم آیت‌الله مرتضی عاملی ادامه داد: مرحوم دکتر میرمحمدی در ادامه سخن خود اشاره کرد که: «من دوباره پیش خودم فکر کردم که این سیدجعفر نیست که با کتاب سال بزرگ می‌شود، بلکه این کتاب سال است که با این موسوعه و علامه سیدجعفر مرتضی عاملی بزرگ‌تر از قبل خواهد شد. این نگاه نه به خاطر شخص سیدجعفر بلکه برای چیزی است که او به مردم ارائه کرد. به هیچ عنوان ساده نیست که پژوهشگری در عرض پنج سال ۵۳ جلد از یک موسوعه و ۲۰ جلد تالیفات دیگر داشته باشد و همه هم از نظر علمی درخشان. ایشان در این پنج سال هر ۲۰ روز یک جلد کتاب می‌نوشتند و البته در این بین چند ماهی هم به سفر ایران آمدند که قاعدتاً در حین سفر کمتر می‌توان نوشت.
به گفته [[محمدجواد مغنیه]] از مفسران معاصر ممکن است این پرسش در مورد آیه جاء الحق مطرح شود که آنچه ما معمولا در تاریخ دیده‌ایم پیروزی پیروان باطل و مغلوب شدن پیروان حق است و این با ظاهر آیه منافات دارد.<ref>مغنیه، الکاشف، ۱۴۲۴ق، ج۵، ص۷۷.</ref> مغنیه خود در پاسخ به این پرسش می‌گوید، حق دارای یک نیروی ذاتی است که هیچ زمانی از او جدا نمی‌شود و در دل‌های پاک اثرگذار است و این اثر در مواقعی به حدی می‌رسد که حتی شمشیر جلادان و چوبه دار ستمکاران نمی‌تواند مقاومت آنها را بشکند مانند کسانی در در راه عقیده به شهادت رسیده‌اند. در مقابل باطل با نیرنگ و توطئه و استفاده از روش‌هایی مانند تزویر و تهدید به مقاصد خود می‌رسد که این وسایل با دگرگونی شرایط از بین می‌رود؛ ولی نیروی حق در حالات مختلف پایدار است؛ به همین دلیل است که پایان کار و برتری نهایی از آن حق خواهد بود.<ref>مغنیه، الکاشف، ۱۴۲۴ق، ج۵، ص۷۷-۷۸.</ref>


==تطبیق آیه بر ظهور امام زمان(ع)==
«الصحیح من سیرة الامام علی علیه السلام» ۵۳ مجلد است و این در حالی است که کتاب «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» را در ۳۵ مجلد نوشته شده است. رئیس مرکز نشر و ترجمه آثار علامه محقق سید جعفر مرتضی عاملی دربارهٔ علت حجیم‌تر شدن سیره امیرالمؤمنین را چند جهت بیان کرد:
[[ظهور امام زمان|ظهور امام زمان(ع)]] و قیام آن حضرت را از مصادیق آیه جاء الحق دانسته‌اند. به گفته [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران معاصر، این آیه به یک قانون کلی الهی اشاره دارد که تخلف‌ناپذیر است و در هر عصر و زمانی مصداقی دارد که از جمله آن می‌توان به پیروزی پیامبر(ص) بر [[شرک]] و بت‌پرستی و همچنین [[قیام امام مهدی(عج)|قیام حضرت مهدی(عج)]] اشاره کرد.<ref>مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۱ش، ج۱۲، ص۲۶۱.</ref> در [[تفسیر نورالثقلین]] نیز به روایاتی اشاره شده که این آیه را بر قیام امام مهدی(ع) تطبیق داده‌اند. به عنوان مثال از [[امام باقر(ع)]] روایت کرده که مفهوم جاء الحق و زهق الباطل درباره زمانی است که حضرت قائم قیام می‌کند و دولت‌های باطل از بین می‌روند یا در [[حدیث|روایت]] دیگری نیز آمده است هنگام تولد حضرت مهدی(ع) این آیه بر بازوی او نقش بسته بود.<ref>حویزی، تفسیر نور الثقلین، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۲۱۲-۲۱۳.</ref>
# مرحوم والد سیره امیرالمؤمنین را پس از سیره پیامبر به مرحله نگارش درآورد. در سیره پیامبر مطالبی وجود داشت و حاج آقا سیر تاریخی را گذرانده و تاریخی متکامل را نوشته بودند؛ بنابراین ذهن وقادی نسبت به حوادث صدر اسلام وجود داشت. هنگام ورود به کتاب «الصحیح من سیرة الامام علی علیه السلام» فکرشان متمایز بود. به همین دلیل بیان متفاوت شد و مسائل پخته‌تر طرح بحث شدند.
# حتی در برخی از موارد می‌توان گفت که اصلاح و توضیح مسائل مبهم در مطالب گذشته در این سیره انجام و نگارش شد.
# نخستین دلیل در این اختلاف مجلدات این است که اختلاف‌ها در سیره امیر مؤمنان بسیار زیاد است. در حیطه مسائل مربوط به پیامبر اعظم (ص) حدود و مسائل مشترک بین شیعه و سنی وجود دارد و این مسئله باعث شد تا ابوی بتواند بستر خوبی از آنها بسازد، اما در سیره امیر مؤمنان بیشتر مسائل اختلافی است و مبهمات زیادی به چشم می‌خورد. در این سیره مسائل اعتقادی پررنگ‌تر است؛ و همه اینها باید معالجه می‌شد.
# محمد مرتضی عاملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این نکته که پس از شهادت حضرت امیر (ع) بسیاری از حاکمان جور و خلفا سعی کردند تا سیره امیرالمؤمنین را پنهان کنند، گفت: مسائل مهمی در زمان خلفای ثلاث پیش آمد و پس از دوران خلافت حضرت امیر نیز خلفای زیادی سعی در پنهان کردن تاریخ مربوط به حضرت کردند و همه این موارد باعث شد تا بحث در سیره امیرالمؤمنین گسترده‌تر و وسیع‌تر انجام شود و مخاطب شاهد کثرت مجلدات باشد. با این کثرت اما بازهم می‌توان گفت که این سیره هنوز قطره‌ای از دریای بی‌کران زندگی امیرالمؤمنین نمی‌تواند باشد. به فرموده خود مرحوم والد «هنوز الف امیر را هم ننوشته‌ام.»
# وی همچنین به پراکندگی سیره امیرالمؤمنین در کتاب‌ها و منابع تاریخی اشاره کرد: در سیره پیامبر به لحاظ اینکه برادران اهل سنت ورود پیدا کرده بودند، سازماندهی وجود داشت و روایت‌ها و بخش‌های مختلف در جای خود قرار داشتند و دسترسی به آنها راحت‌تر بود. به عبارتی به داده‌های تاریخی زمان پیامبر آسان‌تر می‌توان دست یافت. اما سیره امام علی (ع) اینگونه نیست و آن در کتاب‌ها و منابع و مصادر مختلف به صورت پراکنده و دسته‌بندی نشده وجود دارد. در هر موضوعی شما باید یک روایت را پیدا کرده و خود دسته‌بندی و موضوع بندی کنید و همه اینها را باید بر اساس سیر تاریخی آن یعنی از زندگی در زمان پیامبر و حتی ماقبل بعثت که حضرت همراه همیشگی پیامبر بود تا زمان رحلت پیامبر، گزینش کنید. این دسته‌بندی و گزینش روایت در زمان خلفا سخت‌تر شده و مشکل‌ترین نقطه کار دسته‌بندی و گزینش در زمان خلافت خود امیرالمؤمنین است. مرحوم ابوی در زمان نگارش با همه این مشکلات مواجه بود. البته فراموش نکنیم که مسائل اعتقادی هم در این بین زیاد بود که مرحوم علامه باید به آنها می‌پرداخت.


==پانویس==
== پانویس ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
==منابع==
 
== منابع ==
{{منابع}}
{{منابع}}
* ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القران، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۴۰۸ق.
* مرتضی العاملی، سید جعفر، الصحیح من سیرة النبی الأعظم (ص)، قم، دارالحدیث، ۱۴۲۶ق.
* حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، تحقیق محمدباقر محمودی، تهران، وزارت ارشاد، ۱۴۱۱ ق.
* سپهری، محمد، سیرت جاودانه، تهران، پژوشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی، ۱۳۸۴ش.
* حویزی، عبدعلی، نور الثقلین،  قم، اسماعیلیان، ۱۴۱۵ق.
* محمدی، علی، جایگاه «الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)» در سیره‌نگاری پس از انقلاب اسلامی، پژوهش و حوزه، بهار ۱۳۸۱ش، شماره ۹.
* سبزواری، محمد، ارشاد الاذهان الی تفسیر القرآن، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۱۹ق.
* سپهری، محمد، الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص) رهیافتی نو به سیره‌نگاری، تاریخ و تمدن اسلامی، پاییز و زمستان ۱۳۸۵ ش، شماره ۴.
* صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۵ش.
* ماجرای ترجمه ناصحیح «الصحیح» به روایت علامه سید جعفر مرتضی، پایگاه خبری قدس آنلاین، تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ش.
* طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، موسسة الاعلمی للمطبوعات، ۱۳۹۰ق.
* "الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص)" علامه مرتضی ترجمه و منتشر می‌شود، خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ش.
* طبرسی، حسن بن فضل، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو، ۱۳۷۲ش.
* الصحیح من سیرة النبی الاعظم، کتابخانه دیجیتال نور.
* طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.
* طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات اسلام، ۱۳۷۸ش.
* مغنیه، محمدجواد، تفسیر الکاشف، تهران، دارالکتاب الاسلامی، ۱۴۲۴ق.
* مکارم شیرازی ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۷۱ش.
* ٰمحقق، محمدباقر، نمونه بینات در شأن نزول آیات، تهران، اسلامی، ۱۳۶۱ش.
{{پایان}}
{{پایان}}
{{آیات مشهور قرآن}}
[[رده:آیات اعتقادی قرآن]]
[[رده:آیات مشهور سوره اسراء]]
[[رده:آیات دارای شأن نزول]]
[[رده:مقاله‌های با درجه اهمیت ب]]
۶٬۹۴۱

ویرایش