پرش به محتوا

کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
هیپنوتیزم (منابع مطالعاتی)
هیپنوتیزم (منابع مطالعاتی)


[[هیپنوتیزم]] یا خواب مغناطیسی، یک روش روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین تغییرات محدودی را در گفتار، رفتار یا روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر هیپنوتیزم انجام دهد. از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. همچنین در زبان عربی با عنوان التنویم المغناطیسی از آن یاد می‌کنند. در این روش فرد از حالت طبیعی خارج شده و مطابق اراده درمانگر رفتار می‌کند از این رو در فقه معاصر پرسش های درباره هیپنوتیزم مطرح شده است؛ اساسا آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد هنگام هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ آیا سببیت حقوقی میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ برای مثال اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد هنگام هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ برای مثال اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید آیا اقرار وی معتبر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  
[[هیپنوتیزم]] یا خواب مغناطیسی، فرایندی روانشناختی است که از طریق آن می‌توان به طور ناخودآگاه و به کمک تلقین، تغییرات محدودی را در گفتار، رفتار یا روان فرد ایجاد نمود. در این روش، هوشیاری فرد محدود می‌شود و ممکن است گفتار یا رفتار خاصی را بدون اراده و تحت تاثیر هیپنوتیزم انجام دهد. از این رو هیپنوتیزم را نوعی خواب مصنوعی یا مغناطیسی دانسته‌اند. همچنین در زبان عربی با عنوان «التنویم المغناطیسی» از آن یاد می‌کنند. در این روش فرد از حالت طبیعی خارج شده و مطابق خواست درمانگر رفتار می‌کند؛ از این رو در فقه معاصر پرسش‌های درباره هیپنوتیزم مطرح شده است: اساسا آیا هیپنوتیزم جایز است؟ با توجه به شباهت‌های این روش با خواب طبیعی، مسئولیت رفتارهای فرد هنگام هیپنوتیزم به عهده خودش است یا درمانگر یا هیچکدام؟ آیا سببیت حقوقی میان درمانگر و رفتارهای فرد وجود دارد؟ برای مثال اگر فرد تحت تاثیر هیپنوتیزم مرتکب قتل شود آیا می‌توان سبب را درمانگر و مباشر را خود فرد دانست؟ آیا گفته‌های فرد هنگام هیپنوتیزم از اعتبار حقوقی برخوردار است؟ برای مثال اگر در این حالت فرد نسبت به خود اقرار نماید و یا درباره چیزی شهادت دهد، آیا اقرار یا شهادت وی معتبر است؟ اگر در فرایند هیپنوتیزم افشا سر رخ دهد مسئولیت کیفری آن به عهده درمانگر است؟ با توجه به آنکه این روش می‌تواند تغییراتی در باورهای فرد ایجاد کند، آیا تلقین باورهای کاذب جایز است؟  


کتاب‌ها  
کتاب‌ها  
۳٬۹۴۷

ویرایش