پرش به محتوا

آزمایش پزشکی بر روی انسان (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
[[آزمایش پزشکی بر روی انسان]]، به جهت اکتشاف علمی یا کشف درمان بیماری انجام می‌شود. گرچه حفظ جان عقلا و شرعاً لازم و ضروری است و بر اجرای اکثر احکام اولویت دارد، لکن فقیهان آزمایش پزشکی‌ای که موجب به خطر افتادن جان انسان مسلمان می‌شود را جایز نمی‌دانند. از جمله پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است این است که: از دیدگاه فقه، آزمایش‌هایی که صرفاً به قصد درمان بیماری‌های سریع الانتشار باید بر روی انسان انجام شود چه حکمی دارد؟ اگر این آزمایش‌ها بر روی حیوان نیز قابل انجام باشد آیا می‌توان بر انسان نیز آزمایش کرد؟ آیا در جواز اجرای این آزمایش‌ها بین انسان کافر و مسلمان تفاوت است؟ رابطه اصل کرامت ذاتی انسان، و تفاوتی که در فقه اسلامی بین انسان مسلم و کافر در زمینه این آزمایش‌ها وجود دارد، چگونه است؟ آیا رضایت فرد برای نمونه آزمایش شدن شرط است؟ رابطه حفظ نفس به عنوان یک مسئله مهم در فقه اسلامی با حکم به عدم جواز آزمایش‌های پزشکی چیست؟ با توجه به تأکید دین بر دانش‌آموزی، آیا آزمایش‌های پزشکی صرفاً علمی که فقط بر روی انسان قابل اجرا است جایز است؟
[[آزمایش پزشکی بر روی انسان]]، به جهت اکتشاف علمی یا کشف درمان بیماری انجام می‌شود. گرچه حفظ جان عقلا و شرعاً لازم و ضروری است و بر اجرای اکثر احکام اولویت دارد، لکن فقیهان آزمایش پزشکی‌ای که موجب به خطر افتادن جان انسان مسلمان می‌شود را جایز نمی‌دانند. از جمله پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است این است که: از دیدگاه فقه، آزمایش‌هایی که صرفاً به قصد درمان بیماری‌های سریع الانتشار باید بر روی انسان انجام شود چه حکمی دارد؟ اگر این آزمایش‌ها بر روی حیوان نیز قابل انجام باشد آیا می‌توان بر انسان نیز آزمایش کرد؟ آیا در جواز اجرای این آزمایش‌ها بین انسان کافر و مسلمان تفاوت است؟ رابطه اصل کرامت ذاتی انسان، و تفاوتی که در فقه اسلامی بین انسان مسلم و کافر در زمینه این آزمایش‌ها وجود دارد، چگونه است؟ آیا رضایت فرد برای نمونه آزمایش شدن شرط است؟ رابطه حفظ نفس به عنوان یک مسئله مهم در فقه اسلامی با حکم به عدم جواز آزمایش‌های پزشکی چیست؟ با توجه به تأکید دین بر دانش‌آموزی، آیا آزمایش‌های پزشکی صرفاً علمی که فقط بر روی انسان قابل اجرا است جایز است؟


مشهور فقیهان تازمانی که غیر مسلمان برای انجام این آزمایش‌ها موجود باشند به مسلمان اجازه این کار را نمی‌دهند. از فقیهان معاصر [[ناصر مکارم شیرازی]] در جواب استفتائی که در مورد شخصی که یقین به خطر جانی داشتن این آزمایش‌ها دارد حکم به عدم جواز کرده است؛ مگر در صورتی که ضرورت است (مثلا هنگامی که نجات جان مسلمان متوقف به این آزمایش باشد) یا احتمال ضرر ضعیف باشد.    
مشهور فقیهان تازمانی که غیر مسلمان برای انجام این آزمایش‌ها موجود باشند به مسلمان اجازه این کار را نمی‌دهند. از فقیهان معاصر [[ناصر مکارم شیرازی]] در جواب استفتائی که در مورد شخصی که یقین به خطر جانی داشتن این آزمایش‌ها دارد حکم به عدم جواز کرده است؛ مگر در صورتی که ضرورت است (مثلا هنگامی که نجات جان مسلمان متوقف به این آزمایش باشد) یا احتمال ضرر ضعیف باشد.  


==کتاب==
==کتاب==
خط ۳۹: خط ۳۹:
===عربی===
===عربی===
#التجارب الطبية على جسم الإنسان في الفقه الإسلاميو القانون الجزائري المعدلة، جوبر خولة و بوطبیق مریم، کارشناسی ارشد، جامعة محمد بوصیف، کلیة العلوم الانسانیة و الاجتماعیة، المسیلة، الجزایر، ۲۰۲۰م.[http://dspace.univ-msila.dz:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/22289/التجارب%20الطبية%20على%20جسم%20الإنسان%20في%20الفقه%20الإسلاميو%20القانون%20الجزائري%20المعدلة.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#التجارب الطبية على جسم الإنسان في الفقه الإسلاميو القانون الجزائري المعدلة، جوبر خولة و بوطبیق مریم، کارشناسی ارشد، جامعة محمد بوصیف، کلیة العلوم الانسانیة و الاجتماعیة، المسیلة، الجزایر، ۲۰۲۰م.[http://dspace.univ-msila.dz:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/22289/التجارب%20الطبية%20على%20جسم%20الإنسان%20في%20الفقه%20الإسلاميو%20القانون%20الجزائري%20المعدلة.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#الإطار القانوني لإجراء التجارب الطبية على جسم الإنسان (دراسة مقارنة)، بوعمرژ لیندة و مزاری زهرة، جامعة مولود معمري، کلیة الحقوق و العلوم السیاسیة، قسم القانون العام، الجزایر، ۲۰۱۷م. [https://www.ummto.dz/dspace/bitstream/handle/ummto/9517/Bouamra%20Lynda-%20Mazari%20Zohra.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#الإطار القانوني لإجراء التجارب الطبية على جسم الإنسان (دراسة مقارنة)، بوعمرژ لیندة و مزاری زهرة، جامعة مولود معمري، کلیة الحقوق و العلوم السیاسیة، قسم القانون العام، الجزایر، ۲۰۱۷م. [https://www.ummto.dz/dspace/bitstream/handle/ummto/9517/Bouamra%20Lynda-%20Mazari%20Zohra.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#حدود مشروعية التجارب الطبية على الكيان البشري و أثرها على المسؤولية المدنية للطبيب، عیسى عبدي أسماء، جامعة عبد الحمید بن بایدس، مستغانم، كلیة الحقوق و العلوم السیاسیة، الجزایر، ۲۰۱۶م. [http://e-biblio.univ-mosta.dz/bitstream/handle/123456789/7252/حدود%20مشروعية%20التجارب%20الطبية%20على%20الكيان%20البشري%20و%20أثرها%20على%20المسؤولية%20المدنية%20للطبيب.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#حدود مشروعية التجارب الطبية على الكيان البشري و أثرها على المسؤولية المدنية للطبيب، عیسى عبدي أسماء، جامعة عبد الحمید بن بایدس، مستغانم، كلیة الحقوق و العلوم السیاسیة، الجزایر، ۲۰۱۶م. [http://e-biblio.univ-mosta.dz/bitstream/handle/123456789/7252/حدود%20مشروعية%20التجارب%20الطبية%20على%20الكيان%20البشري%20و%20أثرها%20على%20المسؤولية%20المدنية%20للطبيب.pdf?sequence=1&isAllowed=y پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#الخطأ الطبي في مجال التجارب الطبية الواردة على جسم الإنسان، مسعودي قاسي، کارشناسی ارشد، جامعة العقيد أكلي محند اولحاج البويرة، كلية الحقوق و العلوم السياسية، الجزایر، ۲۰۱۵م. [http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/bitstream/123456789/3144/1/الخطا%20الطبي%20في%20مجال%20التجارب%20الطبية%20الواردة%20على%20جسم%20الإنسان.pdf پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
#الخطأ الطبي في مجال التجارب الطبية الواردة على جسم الإنسان، مسعودي قاسي، کارشناسی ارشد، جامعة العقيد أكلي محند اولحاج البويرة، كلية الحقوق و العلوم السياسية، الجزایر، ۲۰۱۵م. [http://dspace.univ-bouira.dz:8080/jspui/bitstream/123456789/3144/1/الخطا%20الطبي%20في%20مجال%20التجارب%20الطبية%20الواردة%20على%20جسم%20الإنسان.pdf پایان‌نامه را از اینجا بخوانید.]
۶٬۷۹۰

ویرایش