پرش به محتوا

کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

جز
اصلاح ارقام
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جز (اصلاح ارقام)
خط ۳: خط ۳:
سوالاتی که در این مسئله پرسش می‌شود چنین است: آیا افراد به صرف خرید زمین، فضای محاذی آن را مالک می‌شوند؟ میزان تصرف افراد در فضای محاذی املاکشان چه مقدار است؟ آیا افراد می‌توانند در فضای محاذی اماکن عمومی با نصب تابلو، یا ایجاد بالکن تصرف کنند؟ آیا در صورت وجود منابع طبیعی یا گنج در زیر زمین، فرد مالک آن می‌ شود؟  
سوالاتی که در این مسئله پرسش می‌شود چنین است: آیا افراد به صرف خرید زمین، فضای محاذی آن را مالک می‌شوند؟ میزان تصرف افراد در فضای محاذی املاکشان چه مقدار است؟ آیا افراد می‌توانند در فضای محاذی اماکن عمومی با نصب تابلو، یا ایجاد بالکن تصرف کنند؟ آیا در صورت وجود منابع طبیعی یا گنج در زیر زمین، فرد مالک آن می‌ شود؟  


از دیدگاه فقهی و حقوقی احتمالاتی نظیر نفی این مالکیت برای اشخاص و تحت اختیار دولت باقی ماندن آن، امکان بهره برداری به نحو محدود و مشخص، امکان بهره برداری اشتراکی بین مالک و دولت، امکان بهره‌برداری مشروط و احتمالاتی دیگر متصور است. در ماده 38 قانون مدنی ایران در تبیین مالکیت فضا و قرار، مالکیت زمین را مستلزم مالکیت فضای محاذی آن، تا هر کجا بالا رود و همچنین نسبت به زیر زمین میداند مگر آنچه را که قانون استثنا کرده است. بنابر نظر مشهور فقیهان امکان تصرف و مالکیت نامحدود برای مالک است. لکن در باب پیدا کردن گنج برخی مانند [[سید ابوالقاسم خویی]] و [[محمدحسین نائینی]] معتقدند اگر گنج در حدود نامتعارف زمین باشد مالک، یابنده گنج است.  
از دیدگاه فقهی و حقوقی احتمالاتی نظیر نفی این مالکیت برای اشخاص و تحت اختیار دولت باقی ماندن آن، امکان بهره برداری به نحو محدود و مشخص، امکان بهره برداری اشتراکی بین مالک و دولت، امکان بهره‌برداری مشروط و احتمالاتی دیگر متصور است. در ماده ۳۸ قانون مدنی ایران در تبیین مالکیت فضا و قرار، مالکیت زمین را مستلزم مالکیت فضای محاذی آن، تا هر کجا بالا رود و همچنین نسبت به زیر زمین میداند مگر آنچه را که قانون استثنا کرده است. بنابر نظر مشهور فقیهان امکان تصرف و مالکیت نامحدود برای مالک است. لکن در باب پیدا کردن گنج برخی مانند [[سید ابوالقاسم خویی]] و [[محمدحسین نائینی]] معتقدند اگر گنج در حدود نامتعارف زمین باشد مالک، یابنده گنج است.  




۴٬۰۸۱

ویرایش