پرش به محتوا

کارت اعتباری (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

ویرایش شناسه
(←‏فارسی: اصلاح نشانی وب، ابرابزار)
(ویرایش شناسه)
خط ۳: خط ۳:
}}
}}


[[کارت اعتباری]] ابزاری است که [[بانک]] یا یک نهاد مالی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که بدون پرداخت وجه نقد خرید کنند. اما وجه تمایزش با سایر کارت‌های بانکی این است که حساب مشتری موجودی ندارد و بانک طی قراردادی وجه مورد نیاز را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و مشتری در مدت زمان مشخص باید بدهی خود را به بانک را تسویه کند. کارت اعتباری یکی از شیوه‌هایی است که بانک برای دریافت سود از آن استفاده می‌کند. در این زمینه پرسش‌هایی مطرح است؛ کارتهای اعتباری بر پایه کدامیک از عقود اسلامی طراحی شده است؟ آیا استفاده از عقود مرابحه در کارت اعتباری صحیح است؟ حکم استفاده از کارتهای اعتباری خارجی بدون رعایت عقود اسلامی چیست؟
[[کارت اعتباری]] ابزاری است که [[بانک]] یا یک نهاد مالی در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد تا بدون پرداخت وجه نقد خرید کنند. وجه تمایز کارت اعتباری با سایر کارت‌های بانکی در این است که حساب مشتری موجودی ندارد و بانک طی قراردادی وجه مورد نیاز را در اختیار مشتری قرار می‌دهد و مشتری باید در مدت زمان مشخص، بدهی خود را به بانک تسویه کند. کارت اعتباری یکی از شیوه‌هایی است که بانک برای دریافت سود از آن استفاده می‌کند. در این زمینه پرسش‌هایی مطرح است؛ کارت‌های اعتباری بر پایه کدام‌یک از عقود اسلامی طراحی شده است؟ آیا استفاده از عقود مرابحه در کارت اعتباری صحیح است؟ حکم استفاده از کارت‌های اعتباری خارجی بدون رعایت عقود اسلامی چیست؟
   
   
فقهای عظام در خصوص کارتهای اعتباری اظهار نظر نکرده‌اند. محققین معاصر این قراردادها را خالی از اشکال می‌دانند. در این صفحه منابع مطالعاتی در مورد ماهیت این قرارداد و بحثهای فقهی پیرامون آن را در اختیار پژوهشگران قرار داده‌ایم.
فقها در خصوص کارت‌های اعتباری اظهار نظر نکرده‌اند؛ ولی پژوهشگران فقهی این قراردادها را خالی از اشکال می‌دانند. در این صفحه منابع مطالعاتی در مورد ماهیت این قرارداد و بحث‌های فقهی پیرامون آن جمع‌آوری شده است.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==
۵٬۱۶۱

ویرایش