پرش به محتوا

بورس‌بازی در نگاه شریعت (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۱۰۵: خط ۱۰۵:
نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوماً خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنان‌که در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.
نویسنده در عناوین این فصل بورس‌بازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر می‌کند که چنین برداشت می‌شود که فعالیتهای بروس‌بازانه سبب این رفتارهای تخریبی می‌شود. حال آنکه این رفتارهای مخرب فقط توسط برخی از فعالان در بازار انجام می‌شود. در نتیجه لزوماً خود بورس‌بازی نتیجه منفی برای نظام اقتصادی ندارد. در واقع محور اصلی کتاب رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورس‌بازی ندارد. چنان‌که در بخش دوم و بیان حکم فقهی محور بحث را دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار گرفته است.


در نهایت به صورت شفاف مشخص نمی‌شود که در مورد چه حقیقتی مطلب نگاشته است. گمان می‌رود یکی از دلایل این ابهامات این است که کتاب تلفیقی از مجموعه مقالات مختلف بوده است.
در نهایت به صورت شفاف مشخص نمی‌شود که در مورد چه حقیقتی مطلب نگاشته است. گمان می‌رود یکی از دلایل این ابهامات این است که کتاب تلفیقی از مجموعه مقالات مختلف بوده است. با رجوع به مقاله واکاوی معاملات بورس‌بازانه در بازار اوراق بهادار بر اساس موازین شریعت اسلام، مشخص می‌شود که مقصود نویسنده از بورس بازی، کلمه لاتین Speculation به معنی سفته بازی است.  
با دقت و استفاده از اصطلاحات فنی همانند معاملات اسکلپ(Scalp) و سویینگ(Swing) و بورس‌بازی آگاهانه می‌توان گمان برد که در مورد منظور نویسنده از بورس‌بازی همان تریدینگ(Trading) است. ولی این نقطه مبهمی است که حتماً نیاز به توضیح داشت.


در بخش حکم فقهی استدلال به آیه «و لو کنت أعلم الغیب لاستکثرت من الخیر».<ref>اعراف / ۱۸۸</ref> برای صحت بورس‌بازی صحیح نیست. اینکه خیر مادی را به این تفسیر کنیم که پبامبر اکرم (ص) بورس‌بازی و نوسان‌گیری می‌کردند، ثابت شده نیست بلکه متعارف آن زمان هم نبوده است. تجارت در آن زمان به صورت خرید کالا از سرزمینی و انتقال و فروش آن در سرزمین دیگر بوده است.
در بخش حکم فقهی استدلال به آیه «و لو کنت أعلم الغیب لاستکثرت من الخیر».<ref>اعراف / ۱۸۸</ref> برای صحت بورس‌بازی صحیح نیست. اینکه خیر مادی را به این تفسیر کنیم که پبامبر اکرم (ص) بورس‌بازی و نوسان‌گیری می‌کردند، ثابت شده نیست بلکه متعارف آن زمان هم نبوده است. تجارت در آن زمان به صورت خرید کالا از سرزمینی و انتقال و فروش آن در سرزمین دیگر بوده است.
۶٬۹۴۱

ویرایش