پرش به محتوا

مهریه نامتعارف (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
* مورد فهرست گلوله‌ای
* مورد فهرست گلوله‌ای
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[مهریه نامتعارف]] اصطلاحی در مقدار مهریه است که بیش از حد معمول در جامعه باشد. مهریه سنگین از مصادیق مهرالمسمی است که با تراضی زوجین مشخص می‌شود لکن با غرض شارع و عقل از ازدواج سازگاری ندارد. در مورد صحت چنین مهری دو نظریه مهم وجود دارد. برخی چون [[محمدحسن نجفی]] از قدما و [[امام خمینی]] از معاصرین در مهریه مقدار خاصی را از ناحیه زیادت قائل نیستند و مهر السنه را صرفا استحباب در مهریه میدانند. این فقها برای استناد به شریعت در فتوای خود به اجماع علما در بدون مرز بودن مقدار مهریه از ناحیه زیادت یا روایات و اطلاق ادله تعیین مهریه و یا معامله دانستن ازدواج به ضمیمه کفایت تراضی در صحت معامله تمسک جسته اند.  
[[مهریه نامتعارف]] اصطلاحی در مقدار مهریه‌ای است که بیش از حد معمول جامعه باشد. مهریه سنگین از مصادیق مهرالمسمی است که با تراضی زوجین مشخص می‌شود لکن با غرض شارع و عقل از ازدواج سازگاری ندارد. در مورد صحت چنین مهری دو نظریه مهم وجود دارد. برخی چون [[محمدحسن نجفی]] از قدما و [[امام خمینی]] از معاصرین در مهریه مقدار خاصی را از ناحیه زیادت قائل نیستند و مهر السنه را صرفا استحباب در مهریه می‌دانند. این فقیهان برای استناد به شریعت در فتوای خود به اجماع علما در بدون مرز بودن مقدار مهریه از ناحیه زیادت یا روایات و اطلاق ادله تعیین مهریه و یا معامله دانستن ازدواج به ضمیمه کفایت تراضی در صحت معامله تمسک جسته‌اند.  
برخی دیگر چون [[سید مرتضی]] قائلند که مهرالمسمی نباید از پانصد درهم تجاوز کند و در پرداخت بیش از این مبلغ الزامی برای زوج نیست. دلیل این دسته از فقیهان سفهی بودن عقد، تمسک به اصاله الفساد در معاملات و قاعده لاضرر می‌باشد.
 
برخی دیگر چون [[سید مرتضی]] قائلند که مهرالمسمی نباید از پانصد درهم تجاوز کند و در پرداخت بیش از این مبلغ الزامی برای زوج نیست. از دلائل ارائه شده می‌توان به سفهی بودن عقد، تمسک به اصاله الفساد در معاملات و قاعده لاضرر اشاره کرد.
 




۴٬۰۷۹

ویرایش