پرش به محتوا

قاعده کرامت انسان (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{منابع مطالعاتی}} قاعده کرامت انسان از مباحث جدید فقه اسلامی است. این اصل برگرفته از حکمی عقلی مبنی بر ارزش ذاتی انسان، جدا از دین، جنسیت، ملیت و نژاد او است. معیارِ اصل بودن کرامت انسان و ذاتی یا اکتسابی بودن آن از جمله مسائل مورد بررسی ذیل ب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[قاعده کرامت انسان]] از مباحث جدید فقه اسلامی است. این اصل برگرفته از حکمی عقلی مبنی بر ارزش ذاتی انسان، جدا از دین، جنسیت، ملیت و نژاد او است. معیارِ اصل بودن کرامت انسان و ذاتی یا اکتسابی بودن آن از جمله مسائل مورد بررسی ذیل بحث از قاعده کرامت است. از نظر برخی فقیهان، این قاعده می‌تواند مبنای احکامی همچون تساوی دیه زن و مرد، حرمت عرض، مال و ناموس غیرمسلمانان و حرمت جان انسان محتضر (حرمت به‌مرگیِ فرد در کما) و احکام دیگر باشد. گرچه مسئله کرامت انسانی در میان پژوهش‌های فقهی به زبان عربی نیز وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد بررسی این مسئله به عنوان قاعده‌ای فقهی در پژوهش‌های فارسی‌زبان و در میان فقهای شیعه دامنه بیشتری دارد.
[[قاعده کرامت انسان]] از مباحث جدید فقه اسلامی است. این اصل برگرفته از حکمی عقلی مبنی بر ارزش ذاتی انسان، جدا از دین، جنسیت، ملیت و نژاد او است. معیارِ اصل بودن کرامت انسان و ذاتی یا اکتسابی بودن آن از جمله مسائل مورد بررسی ذیل بحث از قاعده کرامت است. از نظر برخی فقیهان، این قاعده می‌تواند مبنای احکامی همچون تساوی دیه زن و مرد، حرمت عرض، مال و ناموس غیرمسلمانان، حرمت جان انسان محتضر (حرمت به‌مرگیِ فرد در کما) و احکام دیگر باشد. گرچه مسئله کرامت انسانی در میان پژوهش‌های فقهی به زبان عربی نیز وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد بررسی این مسئله به عنوان قاعده‌ای فقهی در پژوهش‌های فارسی‌زبان و در میان فقهای شیعه دامنه بیشتری دارد.


==کتاب==
==کتاب==
۴٬۹۴۳

ویرایش