المبسوط في فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبية (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

←‏مدعیات: افزودن ملاک مادر بودن
(←‏مدعیات: افزودن ملاک مادر بودن)
خط ۹۲: خط ۹۲:
# با تکیه بر دو روایت درباره لزوم دفاع از نفس، سقط جنین نیز مصداق دفاع از مادر تلقی می‌شود.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۲۵۴-۲۵۵.</ref>
# با تکیه بر دو روایت درباره لزوم دفاع از نفس، سقط جنین نیز مصداق دفاع از مادر تلقی می‌شود.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۲۵۴-۲۵۵.</ref>
# با تکیه بر بناء عقلا، دفاع از نفس و به‌تبع آن سقط جنینی که برای مادر خطر دارد، جایز می‌شود.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۲۵۹.</ref>
# با تکیه بر بناء عقلا، دفاع از نفس و به‌تبع آن سقط جنینی که برای مادر خطر دارد، جایز می‌شود.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۲۵۹.</ref>
===ملاک مادر بودن: تولد از تخمک زن، نه پرورش جنین در شکم===
محمد محمدی قائنی در موضوع تلقیح مصنوعی، بر آن است که ملاک مادر بودن، تولد فرزند از تخمک زن است، و صرف پرورش کودک در شکم یک زن، منتهی به مادر بودن وی از نظر شرعی نمی‌شود.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۳۱۵.</ref> با این حال سید ابوالقاسم خویی با استناد به آیه ظهار،<ref>مجادله، ۲.</ref> معتقد است که مادر، زنی است که جنین را در رحم خود پرورش داده است.<ref>قائنی، پژوهشی در مسائل فقه پزشکی، ج۱، ص۴۱۷.</ref>
====دلایل====
وی در این باره چند دلیل ذکر کرده است:
# اصل وجود و استمرار جنین در رحم زن، نمی‌تواند منجر به صدق تولد شود؛ چرا که این امر همانند شیر دادن به نوزاد است که زن شیرده را مادر نمی‌سازد.
# فاصله و دور بودن جنین از مادر نیز به‌خودی‌خود نمی‌تواند معنای رابطه مادر و فرزندی را دچار اشکال کند.
# قائنی در برابر کسانی که معنای کلمه «أم» یا «مادر» را مختص به وجهی می‌دانند که جنین در شکم وی رشد یافته باشد، گفته است که چنین دلیلی مردود است؛ چرا که آنچه زن را مادر و جنین را فرزند می‌کند، ترکیب نطفه مرد و تخمک زن است و اهمیتی ندارد که پس از این، جنین در چه محیطی پرورش پیدا می‌کند.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۱، ص۳۱۵.</ref>


==نقدها==
==نقدها==
۱٬۱۴۴

ویرایش