پرش به محتوا

معاملات اعضای بدن (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی|[[وقف اعضای بدن]]•[[خرید عضو]]•[[اهداء عضو]]•[[مهریه قرار دادن اعضای بدن]]}}
{{منابع مطالعاتی|[[وقف اعضای بدن]]•[[خرید عضو]]•[[اهداء عضو]]•[[مهریه قرار دادن اعضای بدن]]}}


[[معاملات اعضای بدن]] شامل اهداء عضو، خرید و فروش، مهریه قرار دادن و وقف عضو یا جسد است. این مساله امروزه بدلیل احتیاج انسانهایی که در برخی از اندامهای خود دارای نواقص شده اد و همچنین امکان معامله برای کسانی که به مرگ مغزی دچار شده اند مورد توجه قرار گرفته است. در فقه معاصر این مساله موافقین و مخالفینی دارد. مخالفین برای بطلان چنین معامله ای به عدم مالیت بدن و یا مالکیت نداشتن انسان بر بدن خویش و یا حرمت انتفاع از جنازه انسان استناد کرده اند. در مقابل، موافقین این عمل، استناد به قواعدی چون حق تصرف انسان بر دارایی‌های خود، یا ضرری بودن عدم انتفاع، و منفعت عقلایی داشتن این کار، کرده‌اند.
[[معاملات اعضای بدن]] شامل اهداء عضو، خرید و فروش، مهریه قرار دادن و وقف عضو یا جسد است. این مساله امروزه بدلیل احتیاج انسان‌هایی که در برخی از اندام‌های خود دارای نواقص شده‌اند و همچنین امکان معامله برای کسانی که به مرگ مغزی دچار شده اند یا عضوی دارند که بدون آن عضو، خللی در حیات ایشان ایجاد نمی‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. در فقه معاصر این مساله موافقین و مخالفینی دارد. مخالفین برای بطلان چنین معامله ای به عدم مالیت اعضای بدن و یا مالکیت نداشتن انسان بر بدن خویش و یا حرمت انتفاع از جنازه انسان استناد کرده‌اند. در مقابل، موافقین این عمل، استناد به قواعدی چون حق تصرف انسان بر دارایی‌های خود، یا ضرری بودن عدم انتفاع، و منفعت عقلایی داشتن این کار، کرده‌اند.


فقهایی مانند [[سید علی سیستانی]]  و [[امام خمینی]] قائل به جواز قطع عضو و فروش آن شده اند و در مقابل [[میرزا جواد تبریزی]]، اصل عمل و گرفتن پول درمقابل آنرا جایز نمی‌دانند.
فقهایی مانند [[سید علی سیستانی]]  و [[امام خمینی]] قائل به جواز قطع عضو و فروش آن شده اند و در مقابل [[میرزا جواد تبریزی]]، اصل عمل و گرفتن پول درمقابل آنرا جایز نمی‌دانند.
۴٬۰۷۹

ویرایش